عقربه شفافیت روی «۱۰:۱۰ دقیقه»؛

دلالی، معضل خرید و فروش در کشور/ بخشی از احتکار‌ها به احتکار در خانه تبدیل شده است/ قیمت ماکارانی تا سال آینده ثابت می‌ماند

شما می‌توانید گفتگوی صریح"۱۰:۱۰ دقیقه" با عباس قبادی، دبیر کارگروه ستاد تنظیم بازار را در ادامه بخوانید.

به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، قسمت سی و هفتم  از سری دوم برنامه گفتگو محور «۱۰:۱۰ دقیقه» با حضور عباس قبادی دبیر کارگروه ستاد تنظیم بازار برگزار شد.

گفتنی است؛ برنامه «۱۰:۱۰ دقیقه» یک گفت‌وگوی رو در روست که قرار است به شفافیت فضای سیاسی و اجتماعی کشور کمک کند و ابهامات موجود در ذهن مخاطبان در حوزه‌های مختلف را با حضور یک میهمان شاخص مرتبط با آن حوزه، به صورت صریح در یک زمان ۴۵ دقیقه ای بررسی کند.

این برنامه که در باشگاه خبرنگاران جوان با اجرای وحید ایمانی، تولید می‌شود یکشنبه‌ شب‌ها ساعت ۱۰:۱۰ دقیقه شب روی سایت این مجموعه قرار می‌گیرد؛ لذا مخاطبان می‌توانند با مراجعه به صفحه اول سایت باشگاه خبرنگاران جوان به نشانی www.yjc.ir به تماشای آن بنشینند.

تنظیم بازار ۱۰:۱۰////دلالی از مشکلات خرید و فروش در کشور است--بخشی از احتکار‌ها به احتکار در خانه تبدیل شده است---شالی کار و کشاورز قیمت برنج داخلی را تعیین میکند----۵۰ درصد ماهی کنسرو تن وارداتی است-افزایش قیمت گندم ماکارانی را گران کرد

در ادامه متن کامل این گفت و گو را می‌خوانید:

مجری: بسم‌الله الرحمن الرحیم، سلام شب شما بخیر، نماز روزه‌هایتان قبول باشد، به ۱۰:۱۰ دقیقه این هفته خوش آمدید خیلی خرسندیم که این هفته در آستانه میلاد کریم اهل بیت حضرت امام حسن مجتبی (ع) برنامه را تقدیم حضورتان می‌کنیم. ما امشب یک مهمان عزیز داریم، جناب آقای عباس قبادی معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت، معدن و تجارت و دبیر ستاد تنظیم بازار قبول دعوت کرده و زحمت کشیدند به برنامه ما یعنی برنامه ۱۰:۱۰ دقیقه تشریف آوردند. آقای قبادی خدمت شما خوش آمد عرض می‌کنم.

قبادی: بسم‌الله الرحمن الرحیم. خیلی ممنون. عرض سلام و ادب و احترام دارم محضر جنابعالی و همکاران محترم و طاعات و عبادات شما و همه عزیزان ان شاء الله که مورد قبول حق قرار بگیرد.

مجری: همچنین برای شما، آقای قبادی به عنوان دبیر ستاد تنظیم بازار این روز‌ها از بازار خرید کرده اید؟

قبادی: اتفاقا امشب چون مهمان داشتیم پیش از اذان  رفتم و مقداری سیب زمینی و پیاز و میوه خرید کردم و خدمت شما عرض کنم که یک دوری هم زدم ببینم وضع بازار چطور است.

مجری: سیب زمینی و پیاز را کیلویی چند خریدید؟

قبادی: سیب زمینی را کیلویی ۳ هزار و ۷۰۰ تومان  و پیاز را  کیلویی ۴ هزار تومان خریدم.

مجری: سیب زمینی را گران نخریدید؟

قبادی: نه سیب زمینی به نظرم ارزان شده یعنی سیب زمینی بالای ۵ هزار تومان بود که الان دیگر پایین آمده است.

مجری: مثل اینکه سیب زمینی  چند روز پیش گران شده بود و دوباره ارزان شده است؟

قبادی: نه به جهت شرایط بارندگی که اتفاق افتاد یک مقداری با عدم تأمین مواجه شدیم، البته در بازار قیمت ها هم خیلی بالا نرفته بود، ولی اکنون تب قیمت سیب زمینی ذره ای فروکش کرده است بطوریکه در بازار سیب زمینی با قیمتی کمتر از ۵ هزار تومان و حتی کمتر از ۴ هزار تومان هم موجود است.

مجری: سیب زمینی به ۷ تا ۸ هزار تومان رسیده بود؟

قبادی: بله

مجری:سیب زمینی با قیمت های ۷ یا ۸ هزار تومان بالا نیست آقای قبادی؟

قبادی: چرا ۷ یا ۸ هزار تومان بالاست، به هرحال ما باید هوای تولیدکنندگان را هم داشته باشیم، امروز  از پیازی که توسط پیازکاران جنوب کشور یعنی مردم دزفول عرضه می شود خبری داشتم، اگر اشتباه نکنم این پیازها با قیمت پایینی در میادین تره‌بار شهر دزفول عرضه شده بود، چون آقای وزیر هم دستور داده بود واقعیتش به فکر افتادم، تا بررسی کنیم که اگر قیمت‌ها واقعا پایین آمده حتما روی بحث صادرات پیاز فکری شود.

مجری:دیگر از صادرات صحبت نکنید، دوباره از فردا قیمت سیب زمینی بالا می رود.

قبادی: ما از جهت تولید سیب زمینی و پیاز شرایط بسیار خوبی داریم، در یک مقطع زمانی قیمت‌ها یک ذره بالا رفت، ولی اکنون دیگر فروکش کرده است.

مجری: افزایش قیمت ها یک ذره نبود دیگر.

قبادی: شما باید طرف تولید کننده هم داشته باشید اگر بخش تولید را نداشته باشید که در آینده ...

تنظیم بازار ۱۰:۱۰////دلالی از مشکلات خرید و فروش در کشور است--بخشی از احتکار‌ها به احتکار در خانه تبدیل شده است---شالی کار و کشاورز قیمت برنج داخلی را تعیین میکند----۵۰ درصد ماهی کنسرو تن وارداتی است-افزایش قیمت گندم ماکارانی را گران کرد

مجری:  تولیدکننده می‌گوید پیاز را من کیلویی هزار و ۵۰۰ یا ۶۰۰ تومان می فروشم ولی در بازار تهران به ۱۶ هزار تومان می‌رسد!

قبادی: تا این حد افزایش قیمت نبود.

دلالی از مشکلات خرید و فروش در کشور است

مجری: شما قیمت پیاز  ۱۶ هزار تومان را مشاهده نکردید؟

قبادی:۱۶  هزار تومان را دیده بودم، اما اینکه از تولیدکننده بخرید ۲ هزار تومان و تهران ۱۶ هزار تومان باشد تا این حد فاصله نیست. البته این از مشکلات خرید و فروش و دلالی در کشور ما است، چون من خودم بچه کشاورزم درک می‌کنم تولیدکننده صرفا به دنبال این است محصولش را به هر شکل ممکن بفروشد، چون امکان ذخیره سازی وجود ندارد، سر زمین واقعا هر قیمتی به آن‌ها بدهند معمولا می‌فروشند.

مجری: پس دلالان بیشتر این وسط سود می برند؟

قبادی: به هر تقدیر این معضلی است که ما در نظام بازار کشور با آن مواجهیم، اما باید فضای صادرات کشور را تنظیم کنیم، الان محصولاتی که مازاد تولید داریم ، باید صادر کنیم. دیگر باید بحث نفت را فراموش کنیم و روی صادرات محصولات کشاورزی تمرکز داشته باشیم. امسال به جهت بارندگی‌هایی که در کشور اتفاق افتاد من فکر می‌کنم یکی از سال‌های درخشان از جهت تولید محصولات کشاورزی باشد باید از این شرایط استفاده کنیم و بازار‌های جدید را واقعا بدست بیاوریم. تجار و بازرگانان بروند به سمت صادرات محصولات کشاورزی، نیاز جامعه هم طبیعتا تأمین می‌شود.

مجری: مشکل اینست که هر وقت هر چیزی را بخواهید صادر کنید قیمتش در بازار داخلی گران می‌شود.

قبادی: باید مدیریت شده این اتفاق بیافتد.

گرانی پیاز را می پذیرم

مجری: چه کسی باید مدیریت کند؟

قبادی: معمولا عزیزانی در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی این کار را به عهده دارند و تا به حال هم درست اتفاق افتاده است،.عرض کردم در یک مقطع چند هفته‌ای در کشور ما مشکلات پیاز را داشتیم، سیب زمینی هم البته خیلی قیمتش بالا نبود، ولی پیاز را می پذیرم که با یک نوسان قیمت مواجه شدیم.

مجری: خرما و شکر چطور؟ یعنی فکر می‌کنید وزارت جهاد کشاورزی که توپ به زمین آنها پرت شده است، واقعا درست عمل کردند؟

قبادی: بحث توپ در زمین وزارت جهاد کشاورزی نیست، من هم چون دبیر ستاد تنظیم بازار کشور هستم چنین اجازه‌ای را به خودم نمی‌دهم. من هم مسئولیت دارم و به جای آن‌ها هم حتی پاسخگو هستم. عرضم این است که شما یک سوال فرمودید که چه نهادی میزان صادرات را مدیریت می‌کند.

تنظیم بازار 10:10

مجری: شما فرمودید که الحق والانصاف(وزارت جهاد کشاورزی) خوب عمل کردند.

قبادی: من اعتقاد دارم مجموعه وزارت جهاد کشاورزی در بحث تولید خدمات ارزنده‌ای به کشور داشته است.ما یک زمانی در بحث سیب زمینی و پیاز واردکننده بودیم. یادمان رفته که ۸۰ تا ۹۰ درصد شکر کشور وارداتی بود.

در مقاطعی از سال باید اجازه بدهیم کالاها صادر شود

مجری: آیا در وزارت جهاد کشاورزی بحث مجوز صادرات و واردات هم دست آن‌هاست؟

قبادی: بله بر اساس قانون انتزاع آن‌ها به ما اعلام می‌کنند. کارهای نوشتاری را ما انجام می‌دهیم ما به گمرک اعلام می‌کنیم. اما چه زمانی ما اجازه می‌دهیم یک کالایی صادر شود؟ زمانی که تولیدکننده و مجموعه تولید به ما بگوید که بازار اشباع شده است، تناژ باقیمانده را باید صادر کرد. اگر بخواهیم آن را نگه داریم و سرکوب قیمت انجام دهیم چه اتفاقی برای تولیدکننده می افتد؟ با مشکل کسری تولید مواجه خواهیم شد و مجبور می شویم کالا را وارد کنیم. وقتی به طور مثال میزان مصرف سیب زمینی کشور ۵۰۰ هزار تن باشد اگر ۷۰۰ هزار تن به بازار عرضه شود، (این بحث عرضه و تقاضا است) وقتی عرضه بیشتر شود و میزان تقاضا پایین باشد قیمت آن کالا پایین می‌آید. به خاطر اینکه آن قیمت را نگه دارید، قیمت باید یک عددی باشد که هم مصرف کننده بهره آن را ببرد و هم تولیدکننده. اگر بخواهید این را در بازار داخل تزریق کنید، کاهش قیمت و ضرر تولیدکننده را در انتهای کار به دنبال دارد. ما کشوری هستیم که در برخی فصول تولیدات و میزان مصرفمان یک وضعیت و شرایط خاصی دارد. به طور مثال تولید سیب و پرتقال در پاییز است، اما حجم بالای این نوع میوه در ایام عید مصرف می شود. در این شرایط چند کار باید انجام دهیم؛ یا اینکه در آن مقطع زمانی اجازه صادرات سیب و پرتقال داده شود یا اینکه مقداری ذخیره شود، اوج مصرف هم شب عید است. این اتفاق در مورد خرما هم به همین صورت است. باید ما در مقاطعی از فصول سال اجازه بدهیم واقعا کالا صادر شود. حتی اگر لازم باشد در یک مقطعی اجازه واردات بدهیم در مورد بسیاری از کالا‌ها ما این شرایط را می‌توانیم داشته باشیم.

مجری:قبول دارید که زندگی مردم سخت می‌گذرد؟

قبادی: بله من این را با همه وجود درک می‌کنم و می‌دانم که شرایط اقتصادی، بسیار سخت است، اما یک واقعیتی است که با آن مواجه هستیم. اگر درد و دل تولیدکننده را بشنوید مشاهده می کنید که آن‌ها هم با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند.

مجری: آن‌ها هم مردم‌اند. قبول دارید که خیلی بی حساب و کتاب قیمت‌ها بالا رفته است؟

قبادی:ما دو تا بحث داریم یکی بحث گرانی کالا است که من می‌پذیرم و یکی بحث گران فروشی است. وقتی یک کالایی مانند سیب زمینی که  سال گذشته ۷۰۰ الی ۸۰۰ تومان تمام می‌شد، تولید کننده قانع بود به هزار تومان بفروشد و در تهران ۳ هزار و ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومان به دست مصرف کننده برسد، اما حالا سیب زمینی برای تولیدکننده نزدیک ۳ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۴ هزار تومان تمام می‌شود، وقتی این را نتواند ۵ هزار تومان بفروشد طبیعی است که برایش نمی‌صرفد.

تنظیم بازار 10:10

مجری: کاش قیمت اعلام نمی‌کردید آقای قبادی که اگر از این مبلغ هم پایین‌تر تولید می‌شود حداقل آن‌ها خودشان را ملزم نکنند به اینکه به این قیمت بفروشند.

قبادی: این برای مثال بود. عددی که عرض کردم یک عدد حدودی بود. این‌ها هر کدام آنالیز خاص خودش را دارد می‌توانم الان خدمت شما عرض کنم. به طور مثال گندمی که برای کشاورز هزار و ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان تمام می‌شود، اگر آن را هزار و ۳۰۰ تومان بخرید معنی آن این است که کشاورز شما دیگر تولید نکن! بایستی یک قیمتی باشد که برای تولیدکننده توجیه داشته باشد از این طرف هم برای مصرف کننده.

مجری: مشکل ما نه با تولیدکننده است نه مصرف کننده. بحث ما آن فاصله بین تولید کننده تا مصرف کننده است آنجاست که این قیمت‌ها را دچار اختلال می‌کند و معیشت مردم را سخت کرده است، شما باید این بخش را کنترل کنید.

قبادی:کنترل می شود، اما یک جا‌هایی واقعا سخت است. به طور مثال وقتی از یک کالایی در یک مقطع زمانی، حجم زیادی در کشور تولید می‌شود، مدیریت کردن، بسته بندی و  ذخیره  آن، کار صرف دولت نیست. این را باید بخش خصوصی انجام دهد. گا‌ها یک اتفاقات اقتصادی در کشور رخ می‌دهد که باعث می‌شود، در یک مقطعی نوساناتی ایجاد شود. به طور مثال همین خرما در یک مقطع تاریخی تولید می‌شود و در سردخانه ذخیره می شود، اوج مصرف در ماه مبارک رمضان است. اینجا دیگر واقعا دولت تا چه زمانی می‌خواهد بخرد و ذخیره کند و در آن فصولی که مورد نیاز است عرضه کند. لذا اینجا امکان دارد دو دلال هم پیدا شود که با قیمت ارزان بخرند و بگذارند در یک مقطعی با قیمت بالا بفروشند، این‌ها واقعیت‌هایی هستند که در بازار وجود دارد.

مجری: چه کسی باید در بازار نظارت کند؟

قبادی: ما به عنوان مسئول تنظیم بازار باید این کار را انجام دهیم کما اینکه تاکنون انجام داده ایم. به طور مثال در مورد خرما خود مدیر عامل سازمان حمایت به کرمان رفت و با دوستان به توافق رسید که در ایام ماه مبارک رمضان، بخش عمده‌ای از این محصول در بازار‌های مختلف کشور عرضه شود و این کار اتفاق افتاد. از این طرف هم ما با میادین میوه و تره‌بار شهرداری در تنظیم بازار به توافق رسیدیم و فضای مجانی به آن‌ها دادند.

مجری: الان قیمت خرما پایین آمده؟

قبادی:منظور شما چه عددی و چه رقمی است؟

مجری: به قیمت قبل از ماه مبارک رمضان رسیده است؟

قبادی: قیمت کنونی از قیمت قبل از ماه مبارک رمضان بالاتر نیست. اما اینکه قیمت گران است من قبول دارم یعنی اینکه قیمت خرما را شما در بازار ۲۵ هزار تومان می‌بینید تا ۳۰ هزارتومان، شاید خرمای مرغوب تا ۳۲ الی ۳۳ هزار تومان هم برود.

مجری: قبل ماه مبارک رمضان قیمت‌ها اینطور نبود آقای قبادی. مصداقی صحبت کنیم، شما ۲۰ فروردین ماه دقیقا اعلام کردید که در ماه مبارک رمضان افزایش قیمت اقلام را نخواهیم داشت.

قبادی: تقریبا در مورد ۷۰ الی ۸۰ درصد اقلام اینطور بوده است.

مجری: الان علاوه بر بحث خرما و شکر، بحث افزایش قیمت در ماکارونی و حتی تن ماهی را داشتیم و این اقلامی که واقعا حداقل‌هاست و سر سفره مردم است.

قبادی: من قبول دارم. حجم عمده‌ای از کالاهای اقلام اساسی در سبد خانوار است که دو تا از آن ها تن ماهی یا ماکارونی است و هر کدام از این‌ها توضیحات خاص خودش را دارد. در مورد ماکارونی چه اتفاقی افتاد؟ بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی قانون بودجه، به دولت تکلیف کردند که برای صنایع مصرف کننده آرد، گندم را از قیمت ۹۵۰ تومان به هزار و ۸۵۰ تومان افزایش دهند یعنی کارخانه‌دار ماکارونی، گندمی که ۹۵۰ تومان تا آخر اسفند تحویل می‌گرفت، از ۲۰ فروردین ماه به بعد هزار و ۸۵۰ تومان تحویل گرفت. بحث دوم، موضوع حقوق و دستمزد کارگر  است. شما مستحضر هستید که یک افزایش قیمت در حقوق داشتیم یعنی شمای کارمند و من کارمند افزایش حقوقی را داشتیم.

تنظیم بازار 10:10

مجری: حقوق من افزایشی پیدا نکرده. ولی تا آنجا که من می‌دانم ۴۰۰ هزار تومان بوده درست میگویم؟

قبادی:حالا شما هم در دعوا نرخ تعیین نکنید. در بخش کارگری هم افزایش داشتیم حالا هر عددی که شما هم بگویید بالاخره داشتیم. آن گندمی که ۹۵۰ تومان می‌خریدند هزار و ۸۵۰ تومان شد و حقوق و دستمزد کارگران هم افزایش پیدا کرد.

افزایش دوبرابری قیمت گندم، ماکارونی را گران کرد/۵۰ درصد ماهی داخل تن ماهی وارداتی است

مجری: این افزایش، یک چند دهم میزانی بود که قبلا گران شده بود.

قبادی: همه این‌ها حساب و کتاب شده است. ماده اولیه ماکارونی، گندم دوروم است، گندم دورومی که از ۹۵۰ تا هزار و ۸۵۰ تقریبا دو برابر شد دیگر قیمت ماکارونی با لحاظ همه این موضوعات ثابت نمی ماند، چون در سازمان حمایت همه این‌ها آنالیز می‌شود، به عددی رسیدند که حدود ۷۰ درصد تا ۷۲ درصد قیمت ماکارونی افزایش پیدا کرد یعنی همین ماکارونی هم از ۳ هزار و ۱۰۰ تا ۳ هزار و ۴۰۰ تومان بر اساس نوع ماکارونی تقریبا به ۴ هزار و ۵۰۰ تا ۵ هزار و ۱۰۰ تومان رسید.

مجری: آقای قبادی شرمنده من اصلا اهل تیکه انداختن نیستم،  فقط می‌خواهم همین را بگویم شما که انقدر آنالیز دقیق می‌کنید ۷۰ درصد قیمت ماکارونی را بالا می برید، بعدا هم به همان شکل نظارت می‌کنید که همان مقدار ۷۰ درصد در بازار اتفاق افتاده باشد؟

قبادی: برنامه شما دارد به سمع و نظر بینندگان می‌رسد. قیمت‌هایی که روی ماکارونی درج می شود شما می‌توانید تا سال آینده همین موقع مطمئن باشید که یک ریالی کم و زیاد نمی‌شود. اما تخفیف را داریم مثلا در ماه مبارک رمضان خود کارخانجات ماکارونی گفتند ما حاضر نیستیم این قیمت‌ها افزایش پیدا کند، در ماه مبارک رمضان حتی تا ۳۵ درصد هم تخفیف دادند. شما شلف همه فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور را مراجعه کنید مملو از ماکارونی است. واقعا کل ایامی هم که این مشکلات بوجود آمد دو یا سه روز بود، کارخانجات به شکل درست و شایسته‌ای  همکاری کردند و تخفیف دادند، در همه مغازه‌ها هم به حمد خدا ماکارونی به اندازه کافی وجود دارد. اما در مورد تن ماهی هم من می‌خواهم خدمت شما عرض کنم که ماهی مورد استفاده در تن حدود ۵۰ درصد وارداتی است و خود ظرفی هم که در آن قرار می‌گیرد بخشی از آن وارداتی است. ارز آن از ۴ هزار و ۲۰۰ به ارز نیمایی تقریبا ۸ تا ۹ هزار تومان افزایش پیدا کرد یعنی از گروه یک کالایی ۴ هزار و ۲۰۰ به نیمایی تبدیل شد ،تقریبا این هم دوبرابر شد؛ در اینصورت کالایی که تولید می‌شود ۵۰ درصد آن وارداتی است طبیعتا یک درصدی هم افزایش قیمت پیدا می‌کند. می‌خواهم بگویم که همه افزایش قیمت‌هایی که واقعا مورد بحث است علت خاص خودش را دارد. زمانی امکان دارد در یک مغازه‌ای در یک صنفی، تخلف و گران فروشی رخ دهد، اما این نوع افزایش قیمت‌ها همگی منطق داشته است و واقعا ما نمی‌توانیم از منطق بازار و بحث عرضه و تقاضا تبعیت نکنیم، بحث اینست که توجیه اقتصادی برای کارخانه داشته باشد.

مجری: پس دیگر وقت هدر ندهیم، به نظرم در مصاحبه ای اعلام کنید که این افزایش قیمت‌ها همه پشتش منطق دارد، حالا هر کسی داشت خریداری کند و هر کسی هم نداشت استفاده نکند؟

قبادی: نه یک زمانی است که بحث حمایت مطرح می شود شما می‌خواهید به عنوان دولت از یک قشری از جامعه حمایت کنید کما اینکه دولت الان دارد این کار را انجام می دهد و به اقشاری از جامعه سبد کالا توزیع می‌کند، اما یک واقعیت‌های اقتصادی هست که ما با آن مواجهیم و بایستی حتما با آن منطق پیش برویم. یکسری واقعیت‌ها هست، الان من چرا در محضر شما هستم به این خاطر که ما توضیح بدهیم که چرا ماکارونی این افزایش قیمت را پیدا کرد اگر شما پذیرفتید که هیچ اگر نپذیرفتید بگویید ما چه کنیم.

مجری: بالاخره مردم هم باید قدرت خرید داشته باشند یا نه؟

قبادی: بله قبول دارم بالاخره من هم از مردم هستم ما هم مثل شما دیگر. ما می‌خواهیم بگوییم که وقتی قیمت خرید گندم از کشاورز از هزار و ۴۰۰ به  هزار و ۷۰۰ تومان می رسد با یک افزایش قیمت مواجه می شویم طبیعتا حلقه آخر که مصرف کننده است هم با آن افزایش قیمت مواجه است مگر اینکه دولت یک بحث حمایتی داشته باشد که یک داستان دیگری دارد.

مجری: یک سوال جدی برای خودم پیش آمد این قیمت‌هایی که الان در بازار بوجود آمده، همه آن‌ها مورد تأیید شماست؟

قبادی: نه بخش عمده‌ای از آن قطعا نیست. نظام اقتصادی ما با یکسری ابر چالش‌ها مواجه است. ما بحث‌ بیکاری و تورم را داریم ، بحث‌های سیاست‌های پولی و مالی را داریم و حجم نقدینگی را داریم، همه این‌ها یک آثار و تبعاتی را به دنبال خواهد داشت در مورد یکسری موضوعات مختلفی من هیچ موقع این افزایش قیمت‌ها را تأیید نخواهم کرد و قبول هم ندارم، اما یکسری از افزایش قیمت ها با منطق است.

مجری: برای کالاهایی که منطق ندارند، شما خودتان چرا وارد نمی شوید که قیمت را اعلام کنید مثلا بگویید قیمت گوشت اینقدر است هرکسی هم از این تخطی کرد و از این بالاتر فروخت فلان جریمه برای او در نظر گرفته می‌شود.

قبادی: ما در مورد گوشت و مرغ این کار را انجام دادیم چرا؟ چون که تعداد تولیدکننده‌های مرغ کشور محدود هستند و شما می‌توانید کاملا رصد کنید جوجه یکروزه‌ای که تحویل می‌گیرند، دانی که به آنها تحویل می شود و دارو و واکسن و همه این‌ها محاسبه می‌شود و خروجی آن می‌شود مرغ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان، اما در مورد گوشت قرمز شما با تعداد زیادی افراد مختلف، دامدار و کشاورز مواجه هستید نمی توانید مثلا کشاورز را ملزم کنید که دامش را حتما با این قیمت بفروشد او صاحب مال خودش است و مختار است. اینجا عرضه و تقاضا تعیین کننده هستند ،مثلا قیمت بنزین در کشور ما سال‌هاست همین  میزان است، اما در بسیاری از کشور‌های پیشرفته حتی به هفته فرق می‌کند.

۸۵ تا ۹۰ درصد گوشت قرمز بازار داخلی است/فرآیند توزیع و عرضه مشکل دارد

مجری: شما وقتی که گوشت را کیلویی ۵ دلار وارد می‌کنید مشخص است که این باید با چه قیمتی وارد بازار شود.

قبادی: من گوشت وارداتی را سر جای خودش در خدمت شما هستم شما فرمودید گوشت. الان گوشت مرغ که همش تولید داخل است. گوشت قرمز تقریبا ۸۵ تا ۹۰ درصد از محل تولید داخل است یعنی از فرایند توزیع و عرضه به اصطلاح خاص خودش برخوردار است یعنی یک دامدار، یک زارع، یک کشاورز ما دامی که در اختیار دارد شما نمی‌توانید به وی تحکم کنید که این را به این قیمت به من بفروش. به هر شکل یک شرایط عرضه و تقاضاست . دامدار در میدان مخصوص ، دامش را می فروشد بر اساس عرضه و تقاضای بازار.

مجری: اما چند بار وزیر جهاد کشاورزی قیمت یک کیلو گوشت را اعلام کرده است.الان شما با همین روش محاسباتی که دارید می شود حساب کتاب کنید که قیمت یک کیلوگرم گوشت قرمز گوسفندی چقدر است؟

قبادی: مثلا من می‌گویم ۵۰ هزار تومان شما آیا می‌توانید به یک دامدار در روستا بگویید باید حتما گوسفند به من بفروشی کیلویی ۲۵ هزار تومان تا من گوشتش را ۵۰ هزار تومان بدهم؟ شما نمی‌توانید همچین تکلیفی را بکنید.

مجری: چطور مرغ را توانستید؟

قبادی: من عرض کردم برای مرغ دلیل خاص خودش را دارد، تولیدکنندگان محدودند و بخش عمده‌ای از نهاده‌هایی که ما به این‌ها می دهیم یعنی غذای مرغ، از محل واردات است و کاملا دولت اشرافیت دارد اما دامدار گوسفند در روستا اصلا از هیچ امکانی برخوردار نیست، شما به دامدار نه جو می دهید نه کاه، خودش  علف و کاه تهیه می‌کند، خودش گوسفند به چرا می‌برد شما هیچ امکانی به او نمی دهید که او را مکلف کنید حتما قیمت گوشت را من تعیین می کنم، اما مرغدار اینطور نیست مرغدار نگاهش به دست وزارت جهاد کشاورزی است.

مجری: یعنی قیمت گوشت قرمز گوسفندی قابل تنظیم نیست در بازار درست است؟

قبادی: نه اینکه قابل تنظیم نیست حالا می گویم که برای تنظیمش هم باید چکار کرد. نمی توانید تعیین کنید نه اینکه نمی شود این کار را انجام داد، اما در واقعیت به اعتقاد من این نوع مداخله درست نیست. گوشت قرمز در هیچ تاریخی از کشور ما سابقه نداشته که قیمت‌گذاری شود.

مجری: الان بیاییم در برنامه ما قیمت گوشت قرمز را تنظیم کنیم، بگویید چه کاری می خواهید انجام دهید؟

قبادی: در مورد گوشت قرمز من عرض کردم ۸۵ تا ۹۰ درصدش تولید داخل است، امسال امیدواریم که وضعیت تولید دام خیلی بهتر شود. به هر تقدیر امسال چراگاه‌های ما به جهت این بارندگی‌هایی که واقعا خداوند در حق ملت ما ارزانی داشت شرایط بسیار مطلوبی داشت امیدوارم  این قیمت‌هایی که هست بالاتر نرود. آن ۱۰ درصد تا ۱۵ درصد گوشت قرمزی که وارد می‌شود یک بخشی از آن در صنعت استفاده می‌شود یعنی در سوسیس، کالباس و صنایع مصرف کننده گوشت. در اینجا شما می توانید قیمت‌گذاری کنید چون کل محصولش را شما به آن مجموعه می‌دهید یا از محل واردات کاملا قیمتش مشخص است. اینجا شما می‌توانید تعیین کننده باشید و قیمت‌گذاری کنید کما اینکه این اتفاق می‌افتد، اما در مورد مابقی گوشت شما نمی‌توانید نقش اساسی را داشته باشید.

مجری: کارشناسان می گویند دولت اصلا اعتقادی به بحث نظارت بر بازار ندارد و می گویند قیمت‌ها را باید همین عرضه و تقاضا تعیین کند، آیا واقعا همچین اتفاقی دارد می‌افتد؟

قبادی: ببینید این یک اصل اقتصادی است. بنده به عنوان دبیر تنظیم بازار این موضوع را واقعا تکذیب می‌کنم حداقل بنده این اعتقاد را ندارم .  به هر شکلی بالاخره یک منطق اقتصادی وجود دارد به نام عرضه و تقاضا و بایستی ما به این اعتقاد داشته باشیم، اما در شرایطی که کشور ما قرار دارد، حتما باید دولت نظارت کند، حتما باید سیاست گذاری کند و حتی اگر لازم باشد یک جا‌هایی مداخله کند کما اینکه این اتفاق افتاده است. من عرض کردم که وقتی به طور مثال معاون وزیر ما به کرمان می رود و در مورد خرما صحبت می‌کند و یا به استان خوزستان می رود و در ارتباط با بحث شکر ورود پیدا می‌کند، این نشان می‌دهد که چنین موضوعی که شما می‌گویید در پیش دولتمردان واقعیت ندارد. من اعتقادی به آن ندارم و تا به حال هم کسی به من نگفته است که شما باید این تفکر را داشته باشید.

مجری: یک سوال جدی. به نظر شما مصوبات ستاد شما در معیشت مردم واقعا تأثیر داشته است؟

قبادی: قطعا بدانید که بی تأثیر نبوده است من می خواهم یک مثال بزنم خدمت شما.

مجری: می شود چند تا مثال بزنید.

قبادی: من میگم خدمت شما. شما در یک مقطع تاریخی واقعا با مشکل لاستیک کامیون داران مواجه بودید خاطر مبارکتون هست؟

مجری: بله برای همین یکسال پیش بوده.

قبادی: این مشکل را ستاد تنظیم بازار واقعا حل و فصل کرد، یا در مورد همین گوشت قرمز شما خاطرتون هست چه صف‌هایی بود در مقاطعی از ساعت ۷ صبح مردم صف می‌ایستادند ساعت‌ها برای دریافت دو کیلو گوشت، که واقعا ما از این بابت خیلی هم نگران شدیم. این را ستاد تنظیم بازار سرو سامان داد. از روزی که مسئولیت به ستاد تنظیم بازار واگذار شد، ما تا آخر اسفند این کار را تمام کردیم. گوشت را هدفمند توزیع کردیم یعنی به جامعه هدف دادیم، شب عید به ادارات دولتی و دستگاه‌هایی که به هر شکلی کارکنان و پرسنل داشتند بر اساس یک سیستم، مقادیری گوشت تحویل دادیم، به بخش کارگری، بخش تعاون. این در بخش گوشت قرمز بود؛ در بخش گوشت مرغ خاطر مبارکتون هست که مرغ تا ۱۶ الی ۱۷ هزار تومان هم رفت الان در میادین میوه و تره بار گوشت مرغ زیر قیمت مصوب تنظیم بازار، توزیع می شود.

مجری: الان کیلویی چند شده دقیقا؟

قبادی: الان ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان مصرف کننده‌ است، ولی در میادین شهرداری ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان.

در تنظیم بازار ما حدود ۱۰۰ قلم کالا را رصد می‌کنیم

مجری: ستاد تنظیم بازار زمانی عمل کرد که قیمت‌ها بالا رفت بعد وارد عمل شد، یعنی از قبل پیش بینی نمی کرد تا برنامه ریزی داشته باشد که این اتفاقات نیفتد؟

قبادی: ما تقریباً ۶۵ قلم کالا را رصد می کردیم که البته با دستور وزیر صنعت، معدن به بالای ۱۰۰ قلم کالا رسیده است و ریاست محترم جمهوری هم اشاره داشتند که باید خیلی از کالا‌ها را در بر بگیرد. الان در تنظیم بازار ما حدود ۱۰۰ قلم کالا را رصد می‌کنیم، از بین این کالا‌ها امکان دارد یک کالا‌ با مشکل مواجه شود، یک موقع هم هست ستاد تنظیم بازار یک تصمیمی را می‌گیرد اما یک دستگاهی خوب عمل نمی‌کند یک دستگاهی آن فرمان ستاد تنظیم بازار را خوب مدیریت نمی‌کند، آنجا ممکن است ما نشت کار داشته باشیم و با مشکلاتی مواجه شویم، طبیعی است که از بین ۶۰ قلم کالایی که در ستاد تنظیم بازار رصد می‌شود امکان دارد در بعضی جا‌ها ما به مشکل بخوریم. در مورد همین شکری که شما فرمودید (که البته الان شرایط عادی شده و همین امروز من در شلف فروشگاه‌های زنجیره‌ای دیدم که با نرخ ۳ هزار و ۴۰۰ تومان فروش می‌رفت البته بسته‌بندی ۴ هزار تومان)، این هشدار داده شده بود و تاکید هم شده بود، اما به هر تقدیر یا غفلتی صورت گرفت یا حوادثی که در کشور با آن مواجه هستیم باعث می‌شود در برخی از جا‌ها ما با مشکل مواجه شویم.

مجری: یکی از بحث هایی که مطرح می شود اینست که چرا باید ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی از واردات شکر و گوشت گرفته شود یعنی از کالا‌های ردیف یک بیاید جزو کالا‌های دسته ۲ قرار بگیرد، این دست خود شماست، دست دولت است شما باید پیشنهاد کنید شما باید جلسه بگذارید در وزارت صمت.

قبادی: این موضوع را انقدر تکرار کردند که جدی جدی دارد یک منطق می‌شود، در بسیاری از فرمایشات حتی مسئولین ما، شما و همه  می‌گویند؛ در مورد ۷۰ درصد کالا‌ها این ارز ۴ هزار و ۲۰۰ دارد به هدف می‌خورد، حالا عرض کردم همه  می‌گویند وضع بازار آنقدر خراب است که کالایی که با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ وارد می‌شود به هدف نخورده است، من مثال می‌زنم خدمت شما، در مورد اقلام با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ مثال می‌زنم، برنج هندی ۱۱۲۱، این برنج تقریبا در یکسال گذشته کمترین نوسان قیمت را داشت. نشد قیمت‌های سازمان حمایت را بیاورم، حداکثر بین منفی ۵ درصد تا مثبت ۵ درصد در نوسان است یعنی قیمت برنج هندی ۱۱۲۱ تقریبا زیر قیمت نرخ‌های مصوب در حال عرضه است، یا در مورد کره‌ای که با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ وارد می‌شود قیمت همان است، یا همین گوشتی که شما فرمودید، در اسفند ماه گوشتی که با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ وارد شد بالای ۹۰ درصد از آن با همان قیمت ها به جامعه هدف تحویل داده شد، یا روغن نباتی.

مجری: الان بحث گوشت است ببینید آقای قبادی ...

قبادی: ارز ۴ هزار و ۲۰۰ را گفتید بگذارید یکی دو نمونه مثال بزنم، یک اشکالی که هست ما‌ کم حرف می‌زنیم و شما بلندگو دستتان هست، ببینید در خصوص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ می‌خواهم بگوییم من مسئول اول تا آخر نیستم بنده یک حلقه از آن حلقه‌های انتهایی هستم ...

مجری: دقیقا! دقیقا!

قبادی: در مورد روغن خام که با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ وارد می‌شود الان شاید در طول یکسال گذشته ما در روغن نباتی کمترین میزان بالا و پایین شدن قیمت‌ها را داشتیم، این نشان می‌دهد این قلم کالا واقعا به هدف خورده است. بعضی جا‌ها هم بله واقعا قبول دارم، نشت کار هست، آیا واقعا در مجموع نیرو‌هایی که زیر نظر خود شما هستند همه صد در صد کارشان را درست انجام می‌دهند! بنده قبول دارم یک بخشی از این اتفاق نیفتاده است، اما در مورد بسیاری از کالا‌ها من با اطمینان می‌توانم عرض کنم که ۷۰ درصد اقلامی که با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ وارد می‌شود بی‌برو و برگرد همان قیمتی است که از سازمان حمایت داده می‌شود.

بخشی از احتکار‌ها به احتکار در خانه تبدیل شده است

مجری: آقای قبادی قبول دارم حرف های شما را، آن ۷۰ درصد قبول اما بحث ما این ۳۰ درصد است که جزو کالاهای اساسی مردم است و به مردم فشار می آورد. نکته دوم همه این موضوعاتی که شما می‌گویید پشتش منطق و دلیل است و وقتی هم نشستیم راجع آن بحث کارشناسی می‌کنیم منطقی است و باید آدم بپذیرد، اما یک موضوع مغفول مانده وجود دارد، کی به فکر جیب مردم است؟

قبادی: ببینید ما واقعیت‌های موجود را خدمت شما عرض کردیم، این را بپذیرید ما در یک شرایط بسیار سختی هستیم، واقعا جنگ اقتصادی تمام عیاری را دشمنان بر علیه ما آغاز کردند. بحث‌های قاچاق کالا را داریم، یعنی الان شیب قاچاق کالا برعکس شده است، در سنوات گذشته بسیاری از کالا‌ها مثل برنج به صورت قاچاق وارد کشور می‌شد، مثل خیلی از کالا‌ها که به شکل قاچاق از خارج به داخل وارد کشور می‌شد الان معکوس شده است. بحث‌های روانی است ، شایعه می‌اندازند در سایت‌های خبری که اخبار جعلی را به داخل پمپاژ می‌کنند، شبکه‌هایی شبانه‌روز بر علیه اقتصاد کشور ما در حال انتشار اخبار کذب هستند. در مورد شکر واقعا کشور مشکلی ندارد، اما بسیاری از افراد می‌آیند بیش از نیاز خود شکر بخرند، مگر شکر در سبد خانوار چقدر مصرف می شود؟ چند روز پیش که با مدیر عامل بازرگانی دولتی ایران صحبت می‌کردم به بنده گفت در بازدید از یک فروشگاهی دیدم یک خانم و آقا حدود ۱۰ کیلو شکر خریدند، از آن‌ها پرسیدم چرا به این میزان شکر خریداری کرده‌اید. یعنی دشمنان ما این احتکار‌ها را القا می‌کنند. الان بخشی از احتکار‌ها به احتکار در خانه تبدیل شده است. به طور مثال در مورد مرغ  برایمان ایجاد سوال شده بود که هر سال خیلی مصرفمان در ماه مبارک رمضان بالا می‌رفت، اما این ماه مبارک رمضان نسبت به ماه‌های گذشته خیلی افزایش خرید نداشتیم، بررسی‌هایی که خود همکاران بنده داشتند گفتند که در ماه گذشته مردم خرید کردند و الان گذاشتند تو فریزرشان و دارند استفاده می‌کنند یعنی گاهاً بحث‌های روانی هم در جامعه شکل می‌گیرد که حقیقت و واقعیت هم ندارد.

مجری: وقت برنامه‌مان تمام است آقای قبادی سه سوال دیگر از محضرتان دارم، خواهش می‌کنم این سه سوال را کوتاه جواب دهید که انشاءالله برنامه را تمام کنیم؛ الان مکانیسمی برای توزیع همین اقلامی که با دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی مثل گوشت و ... در نظر گرفتید؟ چون قرار بود یک هماهنگی‌ با ستاد هدفمندی یارانه‌ها داشته باشید که مثل اینکه آن قضیه بهم خورد، درست است؟

قبادی: نه ببینید در بحث توزیع گوشت عرض کردم در اسفند ماه ما دنبال یک شرایطی بودیم که این گوشت یارانه‌ای را جامعه هدف آن تحویل بگیرند، بنابراین با ستاد هدفمندی یارانه‌ها به توافق خوبی هم رسیدیم، اما واقعیت قضیه این است که ما دیدیم که جامعه هدف کارمندی کارگری و بازنشستگی بهتر جواب می‌دهد و در آنجا توزیع کردیم، اما در بحث ستاد هدفمندی یارانه‌ها واقعا اگر ستاد اقتصادی دولت بخواهد به ما دستور دهد که هدفمند توزیع کنید ما کار‌های مقدماتی را انجام دادیم، کار‌های مقدماتی را جوری پیش بردیم که اگر فردا مثلا در یک کالایی محدودیت ایجاد شد ما بتوانیم به شکل هدفمند آن را توزیع کنیم، اما تا الان که من در خدمت شما هستم در اکثر کالا‌ها نیازی نبوده...

مجری: من خبری را هم شنیدم که ستاد هدفمندی یارانه‌ها گفتند که ما بانک اطلاعاتی‌مان را در اختیار شما قرار نمی‌دهیم؟

قبادی: همینم هست. قرار نیست ما اطلاعاتی را از ستاد هدفمندی یارانه‌ها بخواهیم و آن‌ها بگویند ما نمی‌دهیم ما اصلا به خودمان اجازه نمی‌دهیم هیچ اطلاعاتی را بگیریم، اما ما آن افرادی که بهشان تعلق می‌گیرد یعنی دهک‌های یک تا ۱۰ را فقط آن دهک‌ها را خواستیم که به ما داده شود نه اینکه ما بخواهیم اطلاعات خانوار را بگیریم ما اطلاعات خانوار را واقعا نیاز نداریم اصلا همچین تقاضایی نداشتیم و سازمان هدفمندی یارانه‌ها هم تکذیب کرد.

مجری:در کل ندادند؟

قبادی: نه اطلاعاتی ندادند و ما هم نخواستیم که آن‌ها بخواهند بدهند.

مکانیزم عرضه و  تقاضا  قیمت برنج داخلی را تعیین می‌کند

مجری: برنج ایرانی هم که خیلی قیمتش گران شده قرار است که این قیمت کاهش پیدا کند یا نه؟

قبادی: در مورد برنج حدود ۳ تا ۳.۳ میلیون تن مصرف برنج کشور است، بیش از نیمی از این تولید داخل است که مکانیزم عرضه و تقاضا این را تعیین قیمت می‌کند و دولت هم خیلی مداخله نمی‌کند البته ما خودمان را مکلف می‌دانیم اگر زارعین و شالی‌کاران ما با کاهش قیمت مواجه شوند خرید تضمینی می‌کنیم یک بخشی هم وارداتی است آن بخش وارداتی را ما حتما مدیریت خواهیم کرد...

مجری: مکانیسم عرضه و تقاضا خیلی دارد به ضرر مردم تمام می‌شود کی قرار است شما ورود کنید و قیمت‌ها را کاهش دهید؟

قبادی: به هر ترتیب ما بخش برنج وارداتی را، ..

تنظیم بازار ۱۰:۱۰////دلالی از مشکلات خرید و فروش در کشور است--بخشی از احتکار‌ها به احتکار در خانه تبدیل شده است---شالی کار و کشاورز قیمت برنج داخلی را تعیین میکند----۵۰ درصد ماهی کنسرو تن وارداتی است-افزایش قیمت گندم ماکارانی را گران کرد

مجری:بخش برنج داخلی را من عرض می‌کنم قیمتش به بالای ۲۵ هزار تومان هم رسیده است.

قبادی: تنها راهش این است که از طریق برنج وارداتی تنظیم شود، بخش برنج داخلی را شما نمی‌توانید و کسی چنین اجازه‌ای به خودش نمی‌دهد با شالی کار صحبت کند که شما قیمت برنج را کاهش بده.

مجری: چرا کسی به خودش اجازه نمی‌دهد مثلا اگر یک شالیکار بخواهد قیمت برنجش را ۷۰ هزار تومان بدهد؟!

قبادی: خب نمی‌تواند بفروشد.

مجری: الان یعنی گرانی قیمت بخاطر شالی کار است؟

قبادی: نه من نمی گویم بخاطر شالی کار است می‌خواهم بگویم بحث عرضه و تقاضاست، الان قیمت‌های برنج داخلی به نسبت قیمت‌هایی که به اعتقاد ما باید باشد یک ذره بالاست، اما با تولید محصول جدید امیدواریم این قیمت‌ها انشاءالله پایین برود. در مورد برنج وارداتی...

ما در مورد برنج داخلی نمی‌توانیم مداخله آن چنانی داشته باشیم/ قیمت ها را تولیدکننده تعیین می کند

مجری: من آخرش هم نفهمیدم که مقصر کیست؟ البته بر می‌گردد به هوش پایین خودم.

قبادی: ما در مورد برنج داخلی نمی‌توانیم مداخله آن چنانی داشته باشیم، آیا واقعا شما به عنوان یک کارشناس می‌توانید به شالی کار بگویید برنجی که دارید تولید می‌کنید گران می‌فروشید به هر شکل ما هم اندازه نیاز کشور بلکه بیشتر برنج در کشور داریم اینجا عرضه و تقاضا نقش تعیین کننده‌است...

مجری: اگر قرار هر کسی خودش قیمت‌ها را تنظیم کند واقعا کار ستاد تنظیم بازار چیست؟

قبادی: نه در بخش برنج خارجی من می‌توانم تضمین به شما بدهم که دقیقا قیمت‌ها با مکانیزم عرضه و تقاضا که چه عرض کنم با قیمت نرخ گذاری که سازمان حمایت انجام می‌دهد تنظیم می‌شود اما در مورد محصول داخل شما نمی‌توانید خیلی مداخله کنید، فقط عرضه و تقاضا تعیین کننده‌است، شما می‌توانید برای ماهی که از دریا صید می‌شود حتما قیمت‌گذاری سفت و سختی کنید؟ اصولا نمی‌توانید. یک محدوده قیمتی اینجا اعلام بکنید و در آن محدوده قیمت کار انجام می‌شود.

مجری: الان در عرضه تقاضا اگر بخواهیم نگاه کنیم باز هم مشکل نداریم ماهی که زیاد است تقاضا هم است برنج هم که هست، پس چرا قیمت پایین نمی‌آید قیمت افزایش می‌یابد روز به روز؟

قبادی: چون هزینه‌های تولید بالا می‌رود.

مجری: یعنی بحث دلالی را به آن اعتقاد ندارید؟

قبادی: چرا قبول دارم یک بخشی دلالی است که ما با آن برخورد می‌کنیم شما تردید نکنید...

مجری: شاید برخوردتان آن قدر برخورد قوی نبوده که الان دلال‌ها زورشان از تنظیم بازار بیشتر است.

قبادی:چرا ما مثلا در مورد شکر اگر شما آمار بگیرید ما در دو سه هفته اخیر خیلی برخورد کردیم...

مجری: دستتان درد نکند. در حوزه برنج چطور؟

قبادی: برنج هم همین است، اما در برنج خارجی، برنج داخلی بخش مکانیزم خاص خودش را دارد که عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت است.

مجری: سوال آخرمان این است اخیرا یک صحبت‌هایی مطرح است حاکی از اینکه قرار است یک معاونتی به عنوان معاونت بازرگانی در ذیل آقای رئیس جمهور تشکیل شود یعنی همه مأموریت‌های شما به آن معاونت واگذار می شود، یا آن معاونت یک چیز دیگری است؟

قبادی: خبری که بنده دارم این است که مجلس شورای اسلامی در حال بررسی بحث تفکیک وزارت بازرگانی از صنعت، معدن، تجارت است، بحث این است که اگر مجلس شورای اسلامی به آن رای دهد طبیعتا وزارت خانه جدید به نام وزارت بازرگانی تشکیل می‌شود.

مجری: وزارت بازرگانی قدیم؟

قبادی: همان وزارت بازرگانی قدیم، حالا ممکن است عنوانش فرق کند مثلا به عنوان وزارت خدمات بازرگانی و تجارت. اگر این اتفاق نیفتد آقای رئیس جمهور ظاهرا آخرین خبری که دارم این پیشنهاد را دادند که به اصطلاح به عنوان یکی از معاونت‌های ریاست محترم جمهور به عنوان معاونت بازرگانی این اتفاق بیفتد که موضوعاتی مختلفی که در حوزه بازار است زیر نظر آن معاونت انجام وظیفه کند.

تنظیم بازار 10:10

مجری: انشاءالله هر تشکیلاتی که هست وضع مردم را بهتر کند. اگر حرف ناگفته‌ای هم دارید اندازه یک دقیقه در خدمت هستیم.

قبادی: بی نهایت ممنونم از جنابعالی و همکار‌ان عزیزتان. حقیقتا من از لحظه ورود دیدم که با چه صداقت و صفا و صمیمیتی برخورد شد، من می‌خواهم این را با اطمینان عرض کنم که ما کشور بسیار بزرگ، غنی و دارای امکانات بسیار زیادی هستیم. در بسیاری از کالا‌ها واقعا خودکفا هستیم و هیچ نیازی هم به بیگانگان نداریم. واقعا چشممان به تولید داخل است اعتقاد دارم ما اگر تولید داخل را یک مقداری مساعدت کنیم  تردید نکنید بازار خودش تنظیم می‌شود، بازار راه خودش را جوری انتخاب خواهد کرد که هم به نفع تولید کننده و هم نفع مصرف کننده است اگر واقعا نگاهمان به تولید باشد. نگاه ما  به تولید می‌تواند کشور را از بسیاری از حوادث نجات دهد من فقط خواستم این اطمینان را بدهم که ما از جهت تأمین کالا‌های اساسی و سفره مردم هیچ مشکلی در کشور نداریم و مردم خیالشان راحت باشد.

مجری: خیلی سپاسگزارم از شما و متشکرم از وقتی که گذاشتید و امشب تشریف آوردید. از شما بینندگان هم ممنونم که وقت گذاشتید و برنامه ما را تماشا کردید. شب های آینده شب های مبارک قدر را پیش رو داریم خواهش می کنم که در لحظات عرفانی من و همه دوستانم در باشگاه خبرنگاران جوان را از دعای خیرتان بی نصیب نگذارید. تا هفته آینده خدانگهدارتان.

 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۷ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
آقای قبادی میگه ما یزمانی سیبزمینی پیاز وارد میکردیم .آقای قبادی الان که سیبزمینی پیاز گرونه وخیلی از مردم توان خرید ندارن پس باخیال راحت میتونید صادر کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۲ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
علم اقتصاد را یک یهودی با اعتقادات یهودی پایه گذاشته در اروپا و آمریکا و ... فرهنگ جامعه را به آن تطبیق دادن اینکه میگن عرضه و تقاضا اونجا سعی میکنن در مورد قیمت تو فرهنگشون انصاف رو رعایت کنن اینجا ایران ما باید بگیم عرضه و تقاضا و انصاف چون گویا تو فرهنگمون دیده نمیشه که یکدفعه قیمه 2 یا 3 برابر میشه آقایون هم مهم نیست که قیمت نمیاد پایین.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۶:۳۵ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
چرادرمورد نجومی شدن قیمت مسکن همه سکوت کرده اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
واقعا افتضاح شده ، ساعتی داره گرون میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۷ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
برخورد جدی با دلالان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۲ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
امروز همه دراحتکار رسواشده اند امروز دولت میتواند کمر دلال ومحتکران رایکشبه خورد کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
منظورتون از دلال کیه؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۷ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸
دلال نميدوني کيه؟ هموني که خون ملت مظلوم رو تو شيشه کرده با گرون فروشي احتکار و.....
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۳:۱۲ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
سلام مردم بدبخت دارن نابود میشن ایا خودشون واقعا میرن خرید ببینن مردم چی میکشن
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۳:۰۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
قیمت مسکن حداقل درشیراز سه تا چهاربرابرشده ومسئولین سکوت پیش گرفته اند
Pakistan
ناشناس
۱۲:۵۵ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
پس چرا آقايان دولت با اين دلال ها برخورد نميکنن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۹ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
به والله همه انتظار برخورد جدي و نظارت دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۵ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
ولی جدیدا مردم هم مقصرند میرن میخرن هر چیزی که گرون میشه
United States of America
ناشناس
۱۴:۳۴ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
میخرن چون پول دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
بدبختی مردم از وقتی شروع شده همچی افتاد توبخش خصوصی دولت خودش را کنار کشید اینشد ی عده ادم از خدابیخبرشدن سودجو وسواستفاده کن ارزاق مردم را به قیمت آنچناني به مردم فروختند ودست دلالان امد روی کار
United States of America
ناشناس
۱۴:۳۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
بدبختی مردم از وقتی شروع شده که شما شایعه ساز
شدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
دولتمردان باید ریشه های احتکار و دلالی یا به عبارتی واسطه گری را از بین ببرند. و راهکار این است که به جای تمرکز بر خارج کردن نفت و مواد خام از کشور و در مقابل آن واردات و انجام واسطه گری، به تولید در کشور خدمت کنند
United States of America
ناشناس
۱۴:۴۰ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
منم با جواب شما کاملا موافقم
Iran (Islamic Republic of)
متین
۱۰:۱۰ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
تمام حرفا اخرش بی نتیجه هیچ جمع بندی نشد
گرانی همچنان ادامه داره مردم همچنان مقاومت کنید قرار درست بشه این مسئولین هیچ وقت نمی تونن خودشون جای مردم بذارن تا مشکلات درک کنن فعلا مشکل اصلی کشور ناو امریکا تو خلیج فارس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۷ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
هرچي ميکشيم از دست همين احتکارهاست مردم بجاي اينکه نخرن هرچي گرونه ميشه ده تا ده تا ميخرن انبار ميکنن
United States of America
ناشناس
۱۴:۴۲ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
نه هرچي ميکشيم از دست همين شماهايه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۷ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
تنظيم بازار براي خودرو چه کرده است؟
Iran (Islamic Republic of)
متین
۱۲:۰۷ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
برای مسکن و مستاجرها چه کردن؟؟؟
-
عباس گودرزی
۰۹:۲۰ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
بنده بعنوان یک دلال ، به هر عنوان : ملک ، لوازم منزل ، خوار و بار مردم ، ... وقتی در آمدم رصد شود و مالیات عادلانه سالانه از حسابم کسر گردد . و خرید و فروشم مشخص باشد از چه کسی ، یا کارخانه ای است . و از اموال منقول و غیر منقولم مالیات عادلانه اخذ
شود . دیگر دلالی کم رنگ و تبدیل به احتکار و گرانفروشیذ نمی شود . حذف نقدینگی را به روش بنده پیگیری نمایید با تشکر .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۶ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
بااین گرونی ها بیچاره شدیم
United States of America
ناشناس
۱۴:۵۱ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
شمابیچاره شدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۱ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸
امان از دلال و دلالي همه ديگه دلال شدن و کسي به کسي رحم نميکنه
آخرین اخبار