برگزاری آیین غبارروبی حرم بانوی کریمه اهل‌بیت (س) در قم

آیین غبارروبی حرم مطهر بانوی کریمه اهل‌بیت با حضور مدیران روابط عمومی‌های نهاد‌های فرهنگی و سازمان‌های استان قم برگزار شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  ازقم؛ آیین غبارروبی حرم مطهر بانوی کریمه اهل‌بیت (س) شب گذشته با حضور مدیران روابط عمومی‌های نهاد‌های فرهنگی و سازمان‌های استان قم در شبستان حضرت زهرا سلام‌الله علی‌ها برگزار شد.

در این آیین بهرام سرمست؛ استاندار،سید مرتضی سقائیان نژاد؛ شهردار و جمعی دیگر از معاونین استانداری و مدیران نهاد‌ها و سازمان‌های استان قم حضور داشتند.

بهرام سرمست، استاندار قم در این آیین با اشاره به این‌که روابط عمومی مرزبندی‌های نوین عصر ارتباطات است، عنوان کرد: عصر ارتباطات را می‌توان عصر انفجار اطلاعات توصیف کرد به صورتی که در چنین عصری پیروز میدان سازمان و نهادی است که روابط عمومی آن ارتباط نظام‌مند و شفاف‌تری با رسانه‌ها داشته باشد.

سرمست تفاهم با مخاطب را سومین مؤلفه یک سازمان ممتاز در عصر ارتباطات توصیف کرد و گفت: سازمانی موفق خواهد بود که با روابط عمومی خود بتواند یک رابطه مبتنی بر تفاهم با مخاطبانش برقرار کند.

استاندار قم با اشاره به این‌که عصر امروز عصر پاسخ به نیاز انتشار و گردش محتوا است، بیان کرد: قدرت اندیشه قدرت اصلی این عصر است؛ این در حالی است که مهارت شنیدن انتقاد یکی از مؤلفه‌های یک سازمان و مدیر موفق و معیار در این عصر است.

روابط عمومی استحکامات جغرافیای دنیای ارتباطات است

مرتضی سقاییان نژاد، شهردار قم نیز در این آیین به بررسی اهمیت و جایگاه روابط عمومی در نظام نهادی و سازمانی پرداخت و بیان کرد: خداوند متعال در آیه آخر سوره آل‌عمران فرموده است «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ؛‌ای اهل ایمان، (در کار دین) صبور باشید و یکدیگر را به صبر و مقاومت سفارش کنید و مهیّا و مراقب کار دشمن بوده و خداترس باشید، باشد که پیروز و رستگار گردید.»

شهردار قم با اشاره به ماده‌های «اصْبِرُوا» و «صَابِرُوا» در آیه شریفه ۲۰۰ سوره آل‌عمران، افزود: فعل اول در حقیقت صبر و شکیبایی در مسائل درونی است این در حالی است که ماده «صَابِرُوا» در این آیه شریفه از منظر تفسیر شریف المیزان به مقاومت در مواجهه با مسائل خارجی اشاره دارد.

شهردار قم به تبیین الگوی واژه‌شناسی ماده «رَابِطُوا» پرداخت وافزود: این ماده در مورد کاروان‌سرا‌ها که به‌نوعی حراست از اموال و حدود امنیت مسافرت‌ها بوده با عنوان رباط استعمال شده است؛ بر همین اساس رباط پا که تمام توان و قوام بدن انسان بر مقاومت آن پایدار است از چنین ماده قرآنی اتخاذشده است.

سقائیان نژاد با اشاره به ماده «رَابِطُوا» در آیه شریفه عنوان کرد: این ماده در حقیقت قوام، پایگاه، مرز و حراست از یک حدود خاص را گزارش می‌کند این در حالی است که عنوان روابط عمومی نیز از همین ماده گرفته‌شده است.

سقائیان نژاد استحکام و مقاومت در مقابل تهاجمات درونی و سازمانی را یکی از رسالت‌های قرآنی روابط عمومی‌ها (مبتنی بر معناشناسی عنوان «رَابِطُوا») بیان کرد و گفت: روابط عمومی در نگاه نظری یک علم است، این در حالی است که بر اساس نوع عملکرد متصدی این سمت می‌تواند یک فن تعریف شود؛ بر این اساس می‌توان بر اساس الگوی عمل نیز این حرفه را یک هنر نامید.

وی در پایان تصریح کرد: روابط عمومی‌های استانی و شهرستانی باید با همدلی از حدود شهر‌ها و استان‌ها در مواجهه با انواع خطرات و آسیب‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی (که به‌صورت درونی و برونی استان‌ها را تهدید می‌کنند) استحکامات مقاومتی استان باشند.

تاریخ نهاد‌ها و سازمان‌ها با طلوع حرفه روابط عمومی گره‌خورده است

حجت‌الاسلام مهدی احمدی معاون فرهنگی حرم حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علی‌ها نیز در آیین غبارروبی مضجع شریف کریمه اهل‌بیت (س) با حضور مدیران روابط عمومی‌های نهاد‌های فرهنگی و سازمان‌های استان قم،تصریح کرد: روابط عمومی‌ها وظیفه تبیین اهداف و رسالت‌های سازمان‌ها به مردم را دارند و عهده‌دار حفاظت از کیان سازمان‌هایشان هستند.

وی با اشاره به این‌که پیش از انقلاب اسلامی روابط عمومی در خارج از کشور تدریس می‌شد یا توسط اساتید آمریکایی به‌صورت بسیار محدود در ایران ارائه می‌شد، گفت: روابط عمومی فن و هنری بود که آن‌ها دلشان نمی‌خواست هر آدم و سازمانی به دست بگیرد و در اختیار داشته باشد.

وی تصریح کرد: احکام الهی و تعالیم دینی برای این‌که در جامعه نشر یابد، ابتدا می‌بایست زمینه‌های پذیرش آن در مردم فراهم و بعد از ایجاد زمینه برای افکار عمومی، امور نهادینه شود که روابط عمومی در این زمینه نقش‌آفرین است.

وی بابیان این‌که هر سازمان، نهاد، کشور و مجموعه‌ای که حرفی برای گفتن دارد، متوسل به روابط عمومی می‌شود،اضافه کرد: هر مجموعه‌ای تلاش می‌کند افکار و منویات خود را در افکار عمومی جا بیندازد که این وظیفه بر دوش روابط عمومی‌هاست.

وی یادآورشد: روابط عمومی هنر و فنی است که یادگیری و به‌کارگیری آن برای جبهه حق ضرورتی غیرقابل‌اجتناب دارد.

وی ادامه داد: با نگاهی به تاریخ متوجه می‌شویم که پیامبر اسلام و اهل‌بیت علیهم‌السلام نیز از این ابزار برای نشر معارف دینی استفاده می‌کردند؛ ابزاری که دشمنان اسلام نیز از آن به کار می‌گرفتند.

وی در پایان بابیان این‌که تاریخ نهاد‌ها و سازمان‌ها با طلوع حرفه روابط عمومی گره‌خورده است،افزود: روابط عمومی اگر در جبهه حق باشد مسلماً به توسعه و نفوذ مبانی شریعت کمک خواهد کرد.

انتهای پیام/ح

آیین غبارروبی حرم بانوی کریمه اهل‌بیت (س) برگزار شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.