استاد دانشگاه و تحلیلگر اردنی مطرح کرد؛

رفتار‌های عربستان و امارات در منطقه عامل افزایش شکاف در جهان عرب است

یک استاد دانشگاه و تحلیلگر اردنی اعلام کرد کنفرانس مکه، به نوعی درخواست عربستان برای دنباله‌روی اعراب از ریاض است.

رفتار‌های عربستان و امارات در منطقه عامل افزایش شکاف در جهان عرب استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، «حسن البراری» استاد دانشگاه اردن دعوت پادشاه عربستان برای مشارکت اعراب در دو کنفرانس در سطح شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب در مکه را درخواستی نرم از دیگر کشور‌ها برای دنباله‌روی از سیاست‌های مدنظر عربستان تعبیر کرد.

حسن البراری در ارزیابی واکنش‌های عربی به دعوت عربستان برای برگزاری هم زمان دو کنفرانس در مکه مکرمه و اتخاذ موضع متحد علیه ایران، از رفتار متضاد عربستان سخن گفت و افزود فراخوان این کشور برای کنفرانس در سطح شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب، با سیاست‌هایی که عربستان در منطقه در پیش گرفته است همخوانی ندارد.

وی در توضیح سخنانش گفت این کشور از یک سو خواستار وحدت موضع اعضای شورای همکاری خلیج فارس می‌شود که این خواسته در واقع تعبیری نرم از کشور‌های دیگر برای سر فرود آوردن در برابر سیاست‌های مد نظر ریاض است در شرایطی که این درخواست حتی با سیاست‌های کشور عربستان همخوانی ندارد زیرا این کشور هم قطر را تحت محاصره قرار داده و هم به همراه امارات جنگ یک جانبه‌ای را علیه کشور همسایه یعنی یمن آغاز کرده است، جنگی که مدت زمانی طولانی ادامه دارد و تاکنون هزاران قربانی گرفته است. همچنین این خواسته عربستان با سیاست‌های ریاض در مقابله با تحرکاتی که اخیرا در سودان، لیبی، الجزایر و حتی مصر آغاز شده است در تضاد است زیرا ریاض در این کشور‌ها بر خلاف خواسته‌های مردم، از جنگ سالاران حمایت می‌کند. به طور خلاصه رفتار‌های عربستان و امارات در منطقه عامل افزایش شکاف در جهان عرب است و به همین دلیل معتقدم درخواست برای وحدت رویه در نشست مکه با سیاست‌های عربستان همخوانی ندارد.

این تحلیلگر اردنی ادامه داد، سخنان عادل الجبیر وزیر مشاور در امور خارجه عربستان را شنیدم، این سخنان نمی‌تواند گویای منطق یک کشور باشد، از یک سو اتهامات عدیده‌ای را علیه قطر بیان می‌کند و از سوی دیگر خواستار وحدت موضع کشور‌های عربی می‌شود. من از قطر دفاع نمی‌کنم، اما به این نکته باور دارم که سخنان الجبیر نمی‌تواند منطق یک کشور و یک دولت باشد بلکه بیشتر شبیه منطق یک شبکه و باند است. به این معنی که شما نمی‌توانید کشوری را مجبور کنید نمایندگانی را به مکه بفرستد تا همان نمایندگان را هدف انتقاداتتان قرار دهید. با توجه به اتهاماتی که از موضع یک مقام رسمی علیه قطر مطرح شده است دوحه چگونه می‌تواند در کنفرانس مد نظر آنان حاضر شود؟

انتهای پیام/

برچسب ها: عربستان ، خاورمیانه ، یمن ، قطر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار