تفاهم نامه همکاری ستاد مبارزه با موادمخدر و حوزه‌های علمیه امضا شد

با هدف پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از مصرف موادمخدر، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه سراسر کشور و ستاد مبارزه با موادمخدر تفاهم نامه مشترک همکاری امضا کردند.

تفاهم نامه همکاری ستاد مبارزه با موادمخدر و حوزه‌های علمیه امضا شدبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  ازقم؛در این تفاهم نامه که با حضور آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه و سردار مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور به امضا رسید، زمینه همکاری مشترک بین این دو نهاد را به منظور تقویت آگاهی بخشی عمومی و استفاده از ظرفیت طلاب علوم دینی در پیشگیری و فرهنگ سازی در بین آحاد جامعه فراهم می‌کند.

آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه در حاشیه امضای این تفاهم نامه با بیان اینکه انجام مطالعات و تحقیقات کاربردی در حوزه علمیه، مصرف موادمخدر و همچنین آگاهی بخشی عمومی در این تفاهم نامه برای طلاب حوزه‌های علمیه پیش بینی شده است عنوان کرد: برای کارآمد شدن هر چه بهتر این تفاهم نامه کمیته‌های مشترک تعریف و برای هر یک از استان‌ها محور‌های مشخص پیش بینی شده است.

سردار مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر هم راهبرد اصلی در حوزه مبارزه با موادمخدر پیش گیری دانست وافزود: در این زمینه نقش نهاد‌های فرهنگی به ویژه حوزه‌های علمیه که با مردم ارتباط مستقیم دارند مهم و اثر گذار است.

وی با اشاره به اینکه در این تفاهم نامه مشترک، راهکار‌های همکاری همه جانبه و بهره گیری از همه فرصت‌ها و ظرفیت‌ها به صورت کاربردی و اجرایی تدوین شده است تصریح کرد: کمیته‌های مشترک بر اساس برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت اقدامات و برنامه‌های مناسب را ظرف سه ماه آینده مشخص و در یک برنامه پنج ساله زمینه اجرای آن‌ها را تدوین و اعلام می‌کنند.

وی همچنین با حضور در پلیس مبارزه با موادمخدر استان قم از نزدیک در جریان روند کشفیات موادمخدر قرار گرفت.

سردار مومنی در ادامه سفر به قم از مرکز نگهداری و درمان معتادین متجاهر که به همت ستاد مبارزه با موادمخدر و بسیج در حال احداث است بازدید کرد.

در این مرکز که بر اساس ماده ۱۶ مبارزه با موادمخدر ایجاد می‌شود علاوه بر اقدامات درمانی برای معتادان زمینه توانمندسازی و اشتغال آن‌ها پس از بهبود فراهم می‌شود.

بر اساس آمار اعلام شده از ابتدای امسال تا کنون بیش از دو تن انواع موادمخدر در قم کشف و ضبط شده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۸۰ درصد رشد داشته است.

آیت الله اعرافی گفت: باید اقدامات خوبی در سطح ملی و استانی در حوزه درمان و پیشگیری از گسترش مواد مخدر انجام شود تا شاهد کاهش آسیب‌های ناشی از این بلای خانمان سوز باشیم.

وی ادامه داد: دستگاه‌های فرهنگی، علمی، دانشگاهی، آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه در برابر مسائل اجتماعی رسالت سنگینی دارند و معالجه درد بزرگ اجتماعی اعتیاد از وظایف این دستگاه‌ها است.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور فرهنگ‌سازی و پیشگیری از اعتیاد در جامعه را وظیفه‌ای همگانی دانست و افزود: حوزه علمیه دارای هویت فرهنگی، اجتماعی و مردمی است که در زمینه آسیب‌های اجتماعی نیز رسالت‌هایی بر عهده دارد و اعتیاد نیز در رتبه نخست آسیب‌های اجتماعی قرار دارد.

وی بیان کرد: نگاه فردی به اعتیاد با رویکرد فقهی همراه است اما برای پیشگیری از اعتیاد تنها نگاه فردی کافی نیست زیرا اعتیاد به عنوان پدیده بسیار مخرب اجتماعی باید مورد ارزیابی قرار گیرد و به بررسی آن بپردازیم.

آیت الله اعرافی گفت: از آنجایی که اعتیاد میلیون‌ها انسان را به صورت مستقیم و غیرمستقیم در کام خود می‌کشد و خسارت و تخریب‌های بسیاری را به همراه دارد باید مورد ارزیابی دقیق قرار گیرد و در این ارزیابی لازم است که نگاه‌های دینی نیز با آن همراه باشد.

وی با بیان اینکه در نگاه اجتماعی قبح پدیده مخرب اعتیاد باید افزون شود، گفت: حوزه علمیه چنانچه به درستی این مسئله را تحلیل کند و مقدمات کار را به خوبی انجام دهد می‌تواند تأثیرگذاری بسیاری داشته باشد.

امام جمعه قم بیان کرد: حضور منجسم در عرصه پیشگیری از اعتیاد می‌تواند موجب کاهش ابتلاء به مواد مخدر در کشور شود.

وی ضلع مهم پیشگیری از اعتیاد را در قم معرفی کرد و افزود: لازم است هسته‌های پیشگیری از اعتیاد علاوه بر قم در همه استان‌ها شکل گیرد.

انتهای پیام/ح

بیش از ۲ تن انواع موادمخدر در سال ۹۸ در قم کشف و ضبط شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.