در نشست خبری روز جهانی موزه و گرامیداشت هفته میراث فرهنگی مطرح شد؛

ارسال ۵ پرونده میراث معنوی کشور به یونسکو/عمارت مسعودیه دچار بلاتکلیفی حقوقی شده است

معاون میراث فرهنگی کشور از ارسال ۵پرونده میراث معنوی در حوزه ثبت جهانی به یونسکو خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، حاضر در نشست خبری روز جهانی موزه و گرامیداشت هفته میراث فرهنگی که امروز در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد؛ محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی به امضای تفاهمنامه‌هایی با صدا و سیما، اوقاف و سازمان نظام مهندسی در شهر شیراز اشاره کرد و گفت:در آذربایجان شرقی نیز برنامه هایی مانند گشایش موزه ادب و عرفان در ابهر را داشتیم.

وی با بیان اینکه در اردبیل نیز رونمایی از جام ۳ هزار ساله کشف شده در خلخال و چند برنامه دیگر را برای روز موزه تدارک دیده بودند،گفت: در خراسان رضوی نیز به مناسبت فرارسیدن روز موزه و هفته میراث فرهنگی برنامه‌هایی داشتند و همه استان‌ها در حد توان خود به همین مناسبت برنامه‌هایی برگزار کردند.

۶۸۰ موزه در سطح کشور وجود دارد

معاون میراث فرهنگی کشور از وجود ۶۸۰ موزه در سطح کشور خبر داد و گفت:افزایش تعداد موزه‌ها نشان دهنده همکاری بیشتر مردم در حفظ میراث فرهنگی است و مسلما مسیر آینده پایدارتر از گذشته است.

طالبیان ادامه داد:موزه‌های بزرگ ایجادی نیز در دستور کار هستند که البته در انجام کار آن‌ها با مشکلاتی مواجه بودیم که هم اکنون موزه فرش، موزه یاسوج و موزه یزد در اولویت هستند.

وی در خصوص حوزه استرداد هم گفت:امیدواریم که ۱۷۸۰لوح گلی به زودی به کشور برگردند البته هم اکنون کار برگشت تعدادی از آن‌ها به کشور به نتیجه مطلوب رسیده است.

طالبیان ادامه داد:در حوزه ثبت جهانی نیز ۵پرونده تکمیل شده و به یونسکو فرستاده شده است. پرونده یلدا، جشن مهرگان، مینیاتور و مراسم زیارت تادئوس مقدس از جمله این پرونده‌ها هستند.

ارسال پرونده جنگل‌های هیرکانی به یونسکو

معاون میراث فرهنگی کشور گفت:پرونده جنگل‌های هیرکانی نیز به یونسکو فرستاده شده، اما چون جلسه یونسکو در باکو برگزار می‌شود، ممکن است که با مشکل مواجه شویم.

طالبیان ادامه داد: موضوع حریم آثار تاریخی و فرهنگی وضع خوبی دارد و کل حریم‌های آثار میراث فرهنگی ۳۴۹۰ است.

اولین سامانه پرونده الکترونیک مرمت آثار آماده شده است

وی با بیان اینکه پرونده ساختن و نواختن دو تار نیز آماده شده است،گفت: در حوزه حفاظت ۲۲۰۰کارگاه فعال مرمتی داریم و خوشحال هستیم که طرح حمایت از مالکان بنا‌های تاریخی تصویب شد و امیدواریم که در شورای نگهبان نیز تصویب شود. حدود۱۰۰۰پروانه مرمت نیز تا به امروز صادر شده است و اولین سامانه پرونده الکترونیک مرمت آثار نیز آماده شده است.

معاون میراث فرهنگی کشور گفت:تلاس می‌شد که اسپانسر‌های میراث فرهنگی از مالیات معاف شوند و این در قانون بودجه ۹۸ هم آمده است.

وجود ۱۲۹موزه خصوصی در کشور

محمدرضا کارگر مدیر کل امور موزه های کشور نیز با تاکید بر کمک بخش خصوصی به حفظ میراث فرهنگی و تاسیس موزه ها گفت:من احساس می کنم که جمعیت هایی چون جمعیت های روستایی در جامعه ما تبدیل به یک جامعه می شوند و این بستر تاسیس موزه ها است.ما تلاش می کنیم که موزه ها را اجتماعی کنیم و امروز ۱۲۹موزه خصوصی داریم.

وی در ادامه ثبت آثار در سامانه جام را گام موثری در جهت تحقق دولت الکترونیک دانست.

احمدی مدیر کل دفتر حفظ و احیای بافت های تاریخی نیز طرح مصوب مجلس را بهترین قانون تصویب شده در حوزه میراث فرهنگی دانست و گفت:امید است که روند تصویب قطعی این طرح به خوبی طی شود.

وی افزود:ما تا به امروز در کمیته میراث فرهنگی چیزی به نام فهرست بها نداشتیم.در حال حاضر در کشور۱۹فهرست بها وجود دارد و در فهرست بهای میراث فرهنگی۹۸۳آیتم تعریف شده است که ۲۵درصد آنها با فهرست ابنیه تاریخی مشترک است.

احمدی گفت:ما امروز به دلیل نبود بودجه کافی در اکثر نقاط کشور بدهکار هستیم البته امسال بخش عمده ای از بودجه مرمتی ما به بناهایی که در جریان سیل آسیب دیدند،اختصاص پیدا کرده است.

عزیزی مدیر کل دفتر پایگاه های میراث فرهنگی نیز نبود بودجه کافی برای رسیدگی به وضعیت پایگاه های میراث فرهنگی را یکی از مشکلات موجود دانست و گفت:امروز بحث هیات امنایی می تواند به امر رسیدگی به وضعیت پایگاه های میراث فرهنگی کمک کند.

وی افزود:دولت نیز می تواند با کمک بیشتر به رسیدگی به وضعیت پایگاه های میراث فرهنگی کمک کند.

احمدی روئینی :عمارت مسعودیه دچار یک بلاتکلیفی حقوقی شده است

احمدی روئینی مدیر کل حفظ و مرمت بافت های تاریخی راجع به بنای مسعودیه گفت:مسعودیه دچار یک بلاتکلیفی حقوقی شده است اما این امر باعث نمی شود که مرمت های اضطراری انجام نشوند.

طالبیان نیز در مورد پرونده هیرکانی و حل مشکلات فنی این برنامه گفت:در سال های اخیر گام های خوبی برای حل مسائل فنی این پرونده انجام شده است.ما فکر می کنیم از نظر فنی کار علمی و درستی انجام شده است.

احمدی گفت:صاحبان صنایع و .....که از میراث فرهنگی و رسیدگی به آنها حمایت کنند ،کمکشان جزو اسناد مثبت مالیاتی شان به حساب می آید .
مدیرکل موزه های کشور گفت:هم اکنون حدود۵۰۰هزار شی در سامانه جام ثبت شده اند.

انتهای پیام/

 نشست خبری روز جهانی موزه و گرامیداشت هفته میراث فرهنگی مورخ ۳۰ اردیبهشت ۹۸

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار