عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خبر داد؛

صدور ۴ میلیون کارت اهدای عضو در کشور/ ایران سرآمد پیوند عضو در جهان

نوبخت گفت: در حال حاضر حدود چهار میلیون کارت اهدای عضو در کشور صادر شده است.

صدور ۴ میلیون کارت اهدای عضو در کشور/ ایران سرآمد پیوند عضو در جهانبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، نوبخت عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس صبح امروز در مراسم روز ملی اهدای عضو که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، اظهار کرد: اولین عمل پیوند عضو در دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام گرفت و امروزه این کار در کشور پیشرفت قبل ملاحظه‌ای داشته است.
 
وی ادامه داد: قبل از فتوای تاریخی حضرت امام خمینی (ره)، ۱۸ نفر از بیماران دیالیزی فوت کرده‌ بودند که با این فتوا جان بسیاری از بیماران تا به امروز نجات پیدا کرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: استاد فاضل زمانی که متوجه شدند تصویب قانون اهدای عضو از فرد دچار مرگ مغزی مدت‌ها به طول می‌انجامد، این مسئله را به مقام معظم رهبری بازگو کردند که پس از مطرح شدن جریان، مسئله اهدای عضو از بیماران دچار مرگ مغزی به سرعت برطرف شد.

نوبخت ادامه داد: در سال ۷۳ انجمن علمی پیوند عضو در کشور تشکیل شد و این انجمن کمک بزرگی در زمینه فرهنگ سازی اهدای عضو انجام داده است.

وی تاکید کرد: افرادی که اقدام به دریافت کارت اهدای عضو می‌کنند در بیشتر موارد بازماندگان اجازه اهدای عضو را می‌دهند.

فوت سالانه ۱۵ هزار نفر در سوانح ترافیکی

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: در تصادفات و سوانح ترافیکی تعداد ۱۵ هزار نفر فوت می‌کنند که ۶ هزار نفر دچار مرگ مغزی شده و ۴ هزار نفر قابلیت اهدای عضو دارند.

نوبخت ادامه داد: در حال حاضر در حدود ۴ میلیون کارت اهدای عضو در کشور صادر شده است و خوشبختانه عملکرد واحد‌های فرآوری پیوند در ایران مانند کشور‌های پیشرفته است.

وی افزود: ایران در زمینه انجام عمل پیوند در دنیا سرآمد است به طوری که در طول یک سال ۶۰۰ عمل پیوند در یک مرکز انجام شده است.

تصویب قانون اهدای عضو از فرد مرگ مغزی

 ایرج فاضل رئیس سابق سازمان نظام پزشکی کشور در این مراسم اظهار کرد: فتوای تاریخی امام خمینی (ره) در سال ۶۸ باعث شد که اهدای عضو از افراد‌ی که دچار مرگ مغزی شده‌اند، انجام شود.
 
فاضل ادامه داد: متاسفانه بسیاری از افراد در زمان جنگ به دلیل انجام نگرفتن عمل پیوند فوت می‌کردند زیرا در زمان جنگ همه امکانات کشور به حق در اختیار جنگ بود.
 
وی افزود: ۲ بار طرح اهدای عضو  از افراد مرگ مغزی در مجلس رد شده بود و بار سوم هم شورای نگهبان آن را رد کرد، اما در نهایت به وساطت بزرگان کشور این مسئله برطرف و قانون اهدای عضو از افرادی که دچار مرگ مغزی شده به تصویب رسید.
 
فاضل بیان کرد: امروز روزی است که حضرت امام فتوای تاریخی خود را درباره اهدای عضور از بیماران مرگ مغزی صادر کرده‌اند و من این روز را به همه تبریک می‌گویم.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار