در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

اولین کتاب مرجع و مستند درباره نقالی منتشر شد

هوشنگ جاوید گفت:اولین کتاب مرجع و مستند درباره نقالی با عنوان «سیری در داستان پردازی‌های آوازی و موسیقایی در تارخ ایران» در انتشارات سوره مهر منتشر شد.

انتشار اولین کتاب مرجع و مستند درباره نقالی

هوشنگ جاوید پژوهشگر حوزه موسیقی و نویسنده در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص اثر جدیدش گفت: کتاب جدیدی که از من منتشر شده کتابی با عنوان «سیری در داستان پردازی های آوازی و موسیقایی در تارخ ایران » است که انتشارات سوره مهر کار چاپ این کتابم را برعهده داشت و از طرف دفتر موسیقی حوزه هنری منتشر شد.

وی گفت:کتاب «سیری در داستان پردازی های آوازی و موسیقایی در تارخ ایران» در زمینه هنر نقالی در ایران است. به طور کلی کتابی که به صورت مرجع و مستند درباره نقالی باشد تا پیش از این کتاب نبود؛ اگر کسی بخواهد درباره نقالی مطالعه کند از آغاز و انجامش مطلع بشود، این کتاب را می تواند بخواند.

جاوید با بیان اینکه کتاب هایی به طور پراکنده درباره نقالی نوشته شده بود،گفت: اگر نقالی در این کتاب ها تحلیل شده بود بیشتر دل نگاری های پژوهشی بود که محمد جعفر محجوب بیشترین فعالیت را در این زمینه داشت و در تحقیق وی بیشتر به برخی نسخه های نقالی پرداخته شده و خیلی وارد مسائل تاریخی نشده بود.

وی ادامه داد:سیر تاریخی نقالی را در کتاب « سیری در داستان پردازی های آوازی و موسیقایی در تارخ ایران » را بیان کردم و گفتم نقالی از کی شروع شده است و  پیش از هخامنشیان در زمان مادها بوده یا نه، در زمان هخامنشیان و پس از آن چگونه بوده است تا به نقالی در این روزها رسیده ایم.

این پژوهشگر حوزه موسیقی با اشاره به بخش های مختلف کتابش بیان کرد: کتاب اول « سیری در داستان پردازی های آوازی و موسیقایی در تارخ ایران » تا پایان دوران تیموری را دربرمی گیرد و این کتاب در حال حاضر منتشر شده و در بازار کتاب موجود است.کتاب دوم آن پایان دوره تیموری را تا انقلاب مشروطه و کتاب سوم از زمان پس از مشروطیت را تا پس از انقلاب اسلامی دربرمی گیرد.

وی با بیان اینکه هم اکنون در حال نگارش کتاب های دوم و سوم هستم، ادامه داد: ناشر این کتاب ها هنوز مشخص نیست. باوجود نبود کاغذ جرات نمی کنیم کتاب بنویسیم و  به هرجا برای حمایت از پروژه می رویم، کسی از کار پژوهشی حمایت نمی کند و تمام هزینه های پژوهشی را خودمان می دهیم.

جاوید گفت: سال ها در بیابان ها برای کار پژوهشی ام سفرمی کردم اما کسی هزینه سفرم را نداد فقط درصدی از چاپ کتابم را به من دادند وضعیت زندگی همه ما پژوهشگران در همین حد است.سطح زندگی سه و چهار را داریم اگر گلایه ای هم بکنیم کسی نمی شنود و تنها امیدواریم در آینده اتفاقی بیفتد و به این حوزه نگاه کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: ادبیات ، کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار