علت شکست مذاکرات هسته‌ای آمریکا و کره شمالی از زبان ترامپ

رئیس‌جمهور آمریکا در گفتگویی تلویزیونی علت اصلی شکست مذاکرات هسته‌ای این کشور با کره شمالی در نشست ویتنام را اعلام کرد.

ترامپ علت شکست مذاکرات هسته‌ای آمریکا و کره شمالی را اعلام کردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از یونهاپ، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در توضیح شکست مذاکرات هسته‌ای واشنگتن و پیونگ‌یانگ در شهر هانوی ویتنام مدعی شد کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی تنها به تخریب دو سایت از سایت‌های هسته‌ای کره شمالی رضایت داد.

رئیس‌جمهور آمریکا در گفتگو با شبکه فاکس‌نیوز درباره شکست نشست ویتنام گفت: «من مستقیماً به رئیس کیم گفتم که شما آماده توافق (خلع سلاح هسته‌ای) نیستند، زیرا می‌خواهید تنها یک یا دو سایت هسته‌ای‌ خود را نابود کنید».

وی همچنین افزود: «اما او (کیم جونگ اون) ۵ سایت هسته‌ای دارد ... به او گفتم پس ۳ سایت دیگر چی؟ این اصلا خوب نیست».

نشست دوم سران آمریکا و کره شمالی در ماه فوریه سال جاری در هانوی، پایتخت ویتنام، بدون نتیجه خاصی به پایان رسید، چون به گفته مقامات کره شمالی دولت آمریکا بدون برداشتن تحریم‌ها اصرار بر خلع سلاح هسته‌ای داشت، موضوعی که مورد قبول رهبر کره شمالی قرار نگرفت.

اخیرا دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد آماده برگزاری نشست سوم با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی است، اما جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت ابتدا باید نشانه‌های واقعی از سوی کره شمالی مبنی بر اتخاذ تصمیمات استراتژیک برای رها کردن تسلیحات هسته‌ای وجود داشته باشد. کره شمالی نیز در واکنش به این اظهارات مقامات آمریکایی پاسخ داد نمی‌خواهد مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا تیم مذاکرات هسته‌ای این کشور را هدایت کند و شخصی بالغ‌تری باید جایگزین او شود. این اظهارنظر درست چند ساعت پس از اولین آزمایش تسلیحاتی پیونگ یانگ بعد از شکست مذاکرات هسته‌ای با آمریکا در ویتنام صورت گرفت.

 کیم جونگ اون و دونالد ترامپ شامگاه چهارشنبه ۲۷ فوریه (۸ اسفند) برای دومین بار در هانوی، پایتخت ویتنام دیدار کردند. سران دو کشور پس از کش‌ و قوس‌های فراوان سرانجام برای نخستین بار در خردادماه سال گذشته  با هم به گفتگو نشستند.

این اولین باری بود که یک رئیس‌جمهور آمریکا در زمان حضور در کاخ سفید با رهبر کره شمالی دیدار می‌کرد. روسای جمهور قبلی آمریکا حاضر به انجام این کار نشده بودند. از این رو، بسیاری از تحلیلگران این دیدار را به ویژه با توجه به هسته‌ای شدن کره شمالی، یک پیروزی بزرگ برای این کشور و مذاکره آن با آمریکا را نیز «مذاکره‌ای از موضع قدرت» می‌دانند.

اکنون پس از دومین دیدار رسمی دونالد ترامپ و کیم جونگ اون در ویتنام بسیاری از ناظران سیاسی با اشاره به اقدامات و تحرکات و اظهارات اخیر دو کشور بر این باورند که علی‌رغم ادعای رئیس‌جمهور و مقامات ارشد آمریکا مذاکرات بین دو کشور به بن‌بست رسیده و کره شمالی بدون لغو کامل تحریمهای آمریکا دست به خلع سلاح هسته‌ای خود نخواهد زد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار