معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان؛

باید ساخت و ساز‌های حریم و بستر رودخانه برچیده شوند

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان گفت: باید ساخت و ساز‌های حریم و بستر رودخانه برچیده شوند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، علی حسین حسین زاده، معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان درخصوص تجاوز به حریم رودخانه‌ها لزوم آزادسازی این حریم ها، گفت: پاکسازی حریم و بستر رودخانه‌ها باید از ساخت و ساز‌های غیرمجاز سازمان‌های دولتی آغاز شود.

وی افزود: سازمان‌های مرتبط معتقد هستند که ساخت و ساز‌های غیرمجاز در حریم و بستر رودخانه‌ها پیامد‌هایی همچون خسارت سیلاب اخیر دارد، اما برای اصلاح و پاکسازی حریم رودخانه‌ها باید مسائلی مدنظر قرار گیرد.

حسین زاده بیان داشت: اگر قرار باشد حریم و بستر رودخانه‌ها در سطح استان حفاظت شود، این کار نخست باید از دولت شروع شود و ارگان‌ها و دستگاه‌هایی که برخلاف قانون، نه در حریم بلکه در بستر رودخانه‌ها ساخت و ساز کرده اند، باید برچیده شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه مردم شاهد تخلف این دستگاه‌ها هستند، اظهار داشت: وقتی دستگاه‌هایی که خود باید حافظ حریم رودخانه باشند برخلاف قانون، سازه ایجاد می‌کنند، نمی‌توان از اقدام یک کشاورز که به دلیل سال‌های خشکسالی در محدوده رودخانه کشت کرده، جلوگیری کرد، اگر چه اقدام آن کشاورز نیز خلاف قانون باشد.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان با تاکید بر اینکه پاکسازی حریم و بستر باید از ساختمان‌های غیرمجاز دولتی آغاز شود، گفت: سازمان آب و برق و استانداری، ساخت و ساز‌هایی در بستر ایجاد کرده اند که باید اقدام برای آزاد سازی حریم را از خودشان آغاز کنند و بعد به سراغ مردم بروند.

وی همچنین درباره طرح جابجایی و ادغام برخی روستا‌های واقع در بستر رودخانه‌ها بیان کرد: این طرح باید با موافقت ذینفعان و اهالی روستا‌ها که قرار است جابه جا شوند، اجرا شود و نظر و خواست و پیشنهادات آن‌ها مورد توجه قرار گیرد.

علی حسین حسین زاده اذعان داشت: با مساله جابه جایی روستا‌ها نمی‌توان به صورت فیزیکی و طرح صرفا عمرانی برخورد کرد و باید جنبه‌های فرهنگی اجتماعی، به ویژه خواسته‌های ذینفعان، نیز در آن لحاظ شود.

وی در ادامه اظهار کرد: تعیین محل جدید برای استقرار روستاها، بدون نظر روستائیان و ذینفعان به صلاح نیست و قابل استفاده نخواهد بود.

حسین زاده با اشاره به تجارب بازسازی بعد از جنگ گفت: طرح‌های بازسازی در برخی روستا‌ها که عملیات عمرانی بدون نظر ذینفعان انجام شده، موفقیت آمیز نبوده و در برخی مناطق قابلیت استفاده برای مردم نداشت، به طوری که مردم در برخی روستا‌ها مصالح را جابه جا کرده و در جا‌های دیگر استفاده می‌کردند.

انتهای پیام/گ

تخریب ساخت و ساز‌های غیرمجاز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.