آغاز برداشت گل محمدی در همدان

معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی همدان گفت: برداشت گل محمدی از ۱۷۹ هکتار سطح زیر کشت در استان آغاز شد.

تولید ۲۱۲ تن گل محمدی در همدانبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، حجت الله شهسواری معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی همدان گفت: میزان تولید گل‌تر از سطح زیر کشت آن در استان بیش از ۲۲۰ تن است که در مقایسه با سال‌های قبل افزایش چشمگیری داشته است.

وی با بیان اینکه زمان برداشت گل محمدی از اوایل خرداد ماه شروع و تا اواخر خرداد ماه ادامه دارد، بیان کرد: ارقام گل محمدی موجود استان رقم‌های مخصوص گلاب به منظور گلاب کشی و رقم مربایی جهت تهیه مربا و مارمالاد است.

وی اضافه کرد: بیشترین سطح زیر کشت گل محمدی مربوط به شهرستان ملایر با سطح زیر کشت بیش از ۱۰۰ هکتار است.

شهسواری افزود: بخشی از محصول تولیدی به سایر شهر‌ها صادر و بخشی نیز جذب صنایع تبدیلی استان و بقیه در کارگاه‌های سنتی و خانگی تبدیل به گلاب و مربا می‌شود.

وی با اشاره به حمایت جهاد کشاورزی از کشت این گیاه گفت: رویکرد سازمان برای افزایش سطح زیر کشت و تولید محصول و حفظ منابع طبیعی با حمایت از توسعه این محصول است.

معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی همدان گفت: در راستای حمایت از کشت گیاهان کم آب بر، برای توسعه سطح زیر کشت از طریق واگذاری اراضی ملی توزیع نهال یارانه دار گل محمدی در بین متقاضیان و راهنمایی فنی برای بهبود تولید و پرداخت تسهیلات از محل کمک‌های فنی و اعتباری و صندوق توسعه محصولات باغی مورد توجه و در اولویت است.

شهسواری اضافه کرد: به دلیل کم توقع بودن در نیاز آبی، این محصول می‌تواند در اراضی و مراتع فقیر و تخریب شده خود را با شرایط نامساعد وفق داده و از تخریب اراضی ملی جلوگیری کند.

به گزارش ایرنا گل محمدی پس از باز شدن دوام کمی روی شاخه دارد و در صورت تأخیر طی ۲۴ ساعت رنگ آن به سفیدی گراییده و می‌ریزد.

تأخیر زمان برداشت باعث افت شدید کیفیت گلاب و اسانس استحصال شده دارد.

برداشت در صبح زود و قبل از طلوع آفتاب و هوای خنک بامدادی شروع و تا قبل از گرم شدن هوا بایستی انجام و به مراکز خرید یا کارخانه‌های عرق گیری انتقال یابد؛ زیرا با گرم شدن هوا گل‌های چیده شده پژمرده و فعالیت‌های تخمیری در گل‌ها که اغلب روی هم انبار و فشرده می‌شوند افزایش می‌یابد.

گل محمدی با دارا بودن مزایای بسیار، گیاهی با اهمیت برای کشور است که نیازمند تجاری سازی است.

انتهای پیام/ب

افزایش سطح زیر کشت گل محمدی در همدان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.