عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خبر داد؛

انجام بیش از ۴ هزار عمل پیوند عضو در سال گذشته/ مجلسی‌ها به جمع دارندگان کارت اهدای عضو پیوستند

نوبخت گفت: طی یک سال گذشته ۳۲۳۸ مورد پیوند کلیه، ۸۰۹ مورد کبد، ۱۳۰ مورد قلب، ۳۰ پیوند پانکراس و ۶ پیوند ریه انجام شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، علی نوبخت عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مراسمی که ظهر امروز به مناسبت روز اهدا عضو و در سالن اجتماعات بیمارستان سینا برگزار شد با اشاره به این که  بیش از۵۰ هزار نفر از طریق انجام پیوند کلیه حیات دوباره پیدا کردند، اظهار کرد: از اولین پیوند انجام شده در کشور، مجموعا ۷۲۶۴ بیمار مرگ مغزی تحت عمل جراحی پیوند عضو قرار گرفته‌اند؛ این عدد مجموعا با ۳۷۰۰ پیوندی که از افراد زنده انجام شد ما را به آمار فعلی رساند؛ تا به امروز ۱۱۷۸۷ مورد پیوند کلیه، ۶۳۳۸پیوند کبد، ۱۱۷۲ مورد پیوند قلب، ۱۵۷ مورد پیوند ریه، ۲۹۳ مورد پیوند پانکراس و ۵۲ مورد پیوند روده با تلاش متخصصان این حوزه انجام شد.

وی ادامه داد: در یک سال گذشته ۳۲۳۸ مورد پیوند کلیه، ۸۰۹ مورد کبد، ۱۳۰ مورد قلب، ۳۰ پیوند پانکراس و ۶ پیوند ریه انجام شده است.

نوبخت افزود: با توضیحات ارائه شده در حوزه اهدا عضو و فرهنگ‌سازی‌های انجام شده و در این مدت شاهد افزایش آمار ثبت نام کارت اهدای عضو بودیم به طوری که در هر ۸ ثانیه یک کارت اهدا عضو صادر شده است؛ باید به دنبال حضور افراد مسئول در حوزه اهدا عضو و پیوند باشیم؛ عصر دیروز با متنی که در کابینه در اختیار نمایندگان قرار گرفت ۲۰ نفر به جمع دارندگان کارت اهدای عضو پیوستند و امیدوار هستیم تا چنین فعالیت‌هایی بتواند کمک چشمگیری به فرهنگ‌سازی اهدای عضو داشته باشد.

قوانین مربوط به پیوند در سال ۷۹ به تصویب رسید

 
نوبخت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز ۳۱ اردیبهشت ماه دقیقا همان روزی است که در سال ۶۸ حضرت امام (ره) بعد از دریافت نامه‌ای از دکتر ایرج فاضل فتوای تاریخی و حیات بخش انجام پیوند عضو را صادر کرد.

وی ادامه داد: در نامه‌ای که به دست امام رسید از ضرورت انجام پیوند از بیماران مرگ مغزی و اهمیت انجام این امر برای همراهی با علوم جهانی بحث شده بود و برای اولین بار مطرح شد که بیماران مرگ مغزی تا چند روز با استفاده از دستگاه زنده بمانند و اعضای بدن آن‌ها حیات افراد دیگری را حفظ کند.

نوبخت تصریح کرد: با توجه به قوانین آن زمان و جاری بودن فقه شیعه در کشور این نیاز وجود داشت تا امام طی فتوایی اجازه انجام این عمل را صادر کند.

عضوکمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: این امر موجب شد که اکنون امر پیوند در دورترین شهر ما انجام شود و در سطح جهانی بتوانیم در این باره سخن بگوییم، در سال‌های بعد از انقلاب مجموعا ۷ هزار و ۲۶۴ بیمار مرگ مغزی تحت عمل جراحی قرار گرفتند که منجر به انجام ۱۱ هزار و ۸۷۸ پیوند کلیه شد.

وی تصریح کرد: انجام امر پیوند نیاز به اجرا شدن قوانین داشت و این قوانین در سال ۷۹ و در مجلس به تصویب رسید. یکی از فاکتورهای مهم در امر پیوند عضو، انجمن اهدای عضو است که با فعالیتش تا به امروز بیش از ۶ میلیون کارت عضو در کشور صادر شده است.

نوبخت با اشاره به اینکه زمان در این امر اهمیت زیادی دارد و ممکن است با گذشت زمان نتوانیم از اعضای بدن فرد بیمار استفاده کنیم، گفت: شاید مهم‌ترین هدفی که در حال حاضر به دنبال اجرای آن هستیم، قانون برنامه ششم است، این قانون اهداف بسیار مهمی را در بر می‌گیرد و می‌تواند از جهات مختلف سود بسیاری برای نظام سلامت کشور داشته باشد. امیدوار هستیم که این برنامه به زودی اجرا شود و در خدمت مردم کشورمان قرار بگیرد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.