ادامه بازسازی سردهنه زراعی در مازندران

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: بیش از ۷۵۰ سردهنه در شرق استان و ۱۲۰ دهنه در غرب استان که بر اثر دو سیل پارسال آسیب و تخریب شده بودند، مجددا بازسازی شدند.

محمد ابراهیم یخکشی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،  با اشاره به وضعیت منابع آب استان در  ۷ ماه اول سال آبی گفت: امسال سال پربارشی داشتیم که میزان بارش ما در مقایسه با سال گذشته حدود ۵۶ درصد و در مقایسه با دوره شاخص آماری ۴۰ ساله حدود ۳۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی افزود: بیش از ۷۵۰ سردهنه در شرق استان و ۱۲۰ دهنه در غرب استان که بر اثر دو سیل پارسال آسیب و تخریب شده بودند، مجددا بازسازی شدند.

یخکشی با اشاره به آبدهی خوب رودخانه‌های مازندران آورد رودخانه‌ها را نیز بسیار مناسب ارزیابی کرد و گفت: براساس گزارشات مطالعات پایه منابع آب این شرکت در امسال آبدهی رودخانه‌ها از اول مهرماه لغایت فروردین ماه ۹۸ در مقایسه با سال گذشته ۱۲۸ درصد و نسبت به دوره شاخص ۲۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران با بیان اینکه آبدهی چشمه‌ها نیز امسال وضعیت مناسبی دارند، گفت: در سال گذشته برای تامین آب شرب روستا‌ها که عمدتا از چشمه‌ها تامین آب می‌شدند به دلیل کاهش آبدهی چشمه‌ها شرکت‌های آب و فاضلاب روستایی ما خیلی مشکل داشتند، اما با وجود رحمت الهی در امسال این مشکل مرتفع شده  و دغدغه ما در این زمینه برای حداقل یک تا دو سال کاهش پیدا کرده است.

وی در زمینه وضعیت آبگیری سد‌ها و آب بندان‌های استان گفت: امسال همه تاسیسات آبی بطور کامل آبگیری شدند و شاهد سرریز ۱۰ سد در دست بهره برداری بودیم، در حالی که به عنوان نمونه در سال گذشته در سد شهیدرجایی در چنین ایامی حدود ۵۰ میلیون متر مکعب آب داشتیم.

یخکشی افزود: امسال حجم ذخیره ما در این سد بالغ بر ۱۵۰ میلیون متر مکعب است و از اول اردیبهشت نیروگاهمان را وارد مدار بهره برداری کردیم و بطور متوسط روزانه ۳۰۰ مگاوات برق تولید می‌کنیم.

وی گفت: این بارش‌ها و وضعیت مناسب آبی مفهومش این نیست که صرفه جویی نکنیم و از افزایش راندمان بهره وری غفلت کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران با اشاره به تلاش شبانه روزی و مضاعف مجموعه صنعت آب و برق در استان افزود: در سیل مهر ماه و اسفند ماه سال ۹۷ بیش از ۸۸۰ سردهنه زراعی این استان آسیب و یا تخریب شد که با تلاش همکاران بجز تعداد بسیار اندکی همه آن‌ها بازسازی و مرمت شدند.

انتهای پیام/ م

بازسازی ۸۷۰ سردهنه زراعی در مازندران

برچسب ها: بارش باران ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار