سدسازی راهکاری برای کنترل سیلاب در لرستان

وقوع سیل نوروز ۹۸ در لرستان و طغیان رودخانه‌ها و تخریب زیرساخت‌ها و کاشانه مردم، ضرورت احداث و تکمیل سد‌های بزرگ و تاثیرگذار در استان را بیش از پیش نمایان کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، سدسازی از جمله راهکار‌هایی است که ضمن کمک به مدیریت صحیح منابع آب، مانع از جاری شدن روان آب‌ها و بروز سیلاب‌های ویرانگر می‌شود.

سد سازی در کشور با اهداف متفاوتی مانند ذخیره سازی آب برای تامین آب کشاورزی و شرب ونیز جلوگیری از بروز سیل صورت می‌گیرد که این اهداف در همه جای جهان مشترک است.

مخازن سد‌ها ظرفیت‌های بسیار زیادی برای ذخیره سازی آب‌های روان محسوب می‌شود و برای تامین آب بخش کشاورزی، شرب و سایر مصارف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سد‌ها همچنین در موقع سیلاب خیلی کاربرد دارند، زیرا هنگامی که سیل حرکت می‌کند، چنانچه بوسیله سد مهارنشود، خسارت‌های زیادی به همراه خواهد داشت.

جاری شدن سیل امسال نشان داد که می‌توان پیش بینی درست تری در باره سد‌ها داشت تا مانع از افزایش خسارت شود.

۱۵ سد در لرستان درحال ساخت است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: ۱۵ سد در استان با اهداف مختلف برق آبی و تامین آب شرب، صنعت، کشاورزی، کنترل و مهار سیلاب و گردشگری در دست ساخت است.

رضا میرزایی اظهار داشت: طبق تعریف استاندارد icold (کمیسیون بین المللی سد‌های دنیا) تمام سد‌هایی که ارتفاع آن‌ها بیش از ۱۵ متر و حجم مخزن آن‌ها بیش از یک میلیون متر مکعب باشد، جزو سد‌های بزرگ محسوب می‌شود.

وی گفت: براین اساس سد‌های ساخته شده یا در دست ساخت وزارت نیرو در استان لرستان از سد کزنار (با ارتفاع ۲۶ متر و حجم مخزن یک میلیون متر مکعب) تا سد بختیاری (با ارتفاع ۳۲۵ متر و حجم مخزن پنج میلیارد و ۱۵۹ میلیون مترمکعب) جزو سد‌های بزرگ محسوب می‌شوند.

وی بیان کرد: اسناد مناقصه ۲ سد مخمل کوه (کاکارضا) و زیبامحمد خرم آباد تهیه شده که در آینده با انتخاب پیمانکار، عملیات اجرایی آن‌ها آغاز می‌شود.

میرزایی گفت: سد‌های رودبار، بختیاری، کزنار، خان آباد، حوضیان و عالی محمود الیگودرز، سد‌های آبسرده و شهید بروجردی شهرستان بروجرد، سد کمندان ازنا، سد مروک دورود، سد تاج امیر نوراباد، سد‌های ایوشان، مخمل کوه و زیبامحمد خرم آباد و تنگ معشوره جزو سد‌های در دست ساخت لرستان هستند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان اضافه کرد: لرستان به لحاظ شرایط توپوگرافی، زمین‌شناسی و میانگین بالای بارش‌ها پتانسیل بالایی برای ساخت سد دارد و امیدواریم با رعایت همه ضوابط و احترام به حقوق دیگران و اتمام طرح‌های مطالعاتی سدسازی استان و نهایی شدن تخصیص‌های حوزه‌های کرخه و کارون بزرگ در آینده نزدیک، شاهد اجرای طرح‌های توسعه منابع آب (شرب، صنعت و کشاورزی) بیشتری در استان لرستان باشیم.

کنترل سیلاب هدف اصلی ساخت سد است

کارشناس حوزه آب شرکت آب منطقه‌ای لرستان می‌گوید: با توجه به درصد دی اکسید کربن که به کره زمین اضافه شده، زمین به سمت گرم شدن می‌رود که تبعات بسیار زیادی دارد و تغییر اقلیمی یکی از آنهاست.

فرهاد ظهراب ادامه داد: ایران در کمربند خشک جهان قرار دارد میانگین باران هر ساله ۲۵۰ میلیمتر است با توجه به نعمت خداوند و جایگاه ویژه کشور میزان بارندگی مثبت ارزیابی می‌شود.

وی بیان کرد: ۱۳ میلیارد مترمکعب روان آب در استان در شرایط عادی داریم که موضوع سدسازی باید اهمیت و در اولویت استفاده از این میزان آب باشد.

وی ادامه داد: نمی‌توانیم سد سازی را در استان لرستان منسوخ اعلام کنیم، هدف اصلی از سدسازی کنترل سیلاب‌های فصلی است و بسیاری از مسائل لرستان با استفاده صحیح آب برطرف می‌شود.

سیلاب ۶ هزارو ۵۰۰ میلیارد ریال خسارات به تاسیسات آب لرستان وارد کرد

معاون برنامه‌ریزی آب منطقه‌ای لرستان گفت: در سیل اخیر این استان تعداد زیادی از ایستگاه‌های پمپاژ به صورت کامل تخریب شد همچنین ۸۷ مورد خسارات به تاسیسات این شرکت وارد شد.

بهروز ابراهیمی افزود: همچنین سیلاب ۶ هزارو ۵۰۰ میلیارد ریال خسارات به تاسیسات شرکت آب منطقه‌ای وارد کرد.

وی اظهارداشت: در سیل اخیر آبگرفتگی‌های صورت گرفت چرا که برخی پل‌ها برای سیلاب صدساله طراحی نشده بود.

وی گفت: گرچه امسال سیل در لرستان جاری شد، اما در برخی نقاط برغم بارندگی‌های بی سابقه امسال ممکن است خشکسالی داشته باشیم و باید راهکار‌هایی ارائه دهیم چراکه حجم خسارت خشکسالی کمتر از سیلاب نیست.

ایجاد سد معشوره می‌تواند در کنترل سیلاب موثر باشد

ابراهیمی گفت: وزارت نیرو اصرار دارد که سد‌های نیمه تمام لرستان سرعت پیدا کرده و به آبگیری برسند.

وی اظهار کرد: سد معشوره در کوهدشت باید سیلاب را کنترل و به صورت تنظیم شده آب را در اختیار کشاورزان قرار دهد، تنظیم حق آبه یکی از کارکرده‌های این سد است.

وی با توجه به اینکه برخی می‌گویند اگر سد معشوره اجرا شود مشکلاتی برای کشاورزان شهرستان پلدختر ایجاد می‌شود، ادامه داد: شهرستان پلدختر نیاز به تخصیص آب ندارد چرا که تخصیص آب داشته، اما موضوع این است که نمی‌توانند از این تخصیص بهره ببرند.

سد‌های موجود مانع بروز سیل شدند

سرپرست معاونت حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: در سالجاری با بارش‌های مناسب، تمامی سد‌های استان سرریز کرد و ۱۰۰ درصد حجم سد‌ها پر شد.

احمد گودرزی اظهار داشت: اگرچه سیلاب فروردین ماه خسارات فراوانی دراستان برجا گذاشت و از این حیث حادثه‌ای ناگوار قلمداد می‌شود، اما این سیلاب یک روی دیگر هم داشت.

وی افزود: سال گذشته در این بازه زمانی اکثر سد‌های استان خالی بود و در برخی از این سد‌ها امکان کشاورزی در اراضی پایان دست وجود نداشت.

وی ادامه داد: سد‌های خان آباد و کزنار الیگودرز کاملا خالی بودند و حجم مخزن سایر سد‌ها نیز قابل توجه نبود به همین دلیل تنش‌های زیادی در پایین دست این سد‌ها وجود داشت.

به گفته وی سد هاله کوهدشت و مروک دورود برای اولین بار سرریز کردند و تا چندین سال نگرانی جهت تامین آب باغات پایین دست این سد‌ها وجود نخواهد داشت.

گودرزی افزود: در بحث آب شرب نیز تقریبا همه هم استانی‌ها به نوعی در چند سال اخیر با قطعی و کمبود آب در منازل مسکونی خود مواجه بودند که با توجه به تغذیه خوب سفره‌های آب زیرزمینی حداقل در تابستان پیش رو این مشکل وجود ندارد.

انتهای پیام /پ

برچسب ها: سیل ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار