تنوع زیستی فرصتی بی نظیر برای کسب سرمایه

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: تنوع زیستی فرصتی بی نظیر برای کسب سرمایه و اشتغالزایی است.

تنوع زیستی فرصتی بی نظیر برای کسب سرمایهبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، مهدی صفی‌خانی، معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان با اشاره به مستعد بودن استان همدان در زمینه تنوع گیاهی و جانوری، افزود: بدون شک همدان قطب گیاهان دارویی بوده و می‌توان با برنامه ‌ریزی مناسب ، فرصت اشتغال‌زایی را ایجاد کرد.

وی با تأکید بر اهمیت اشتغالزایی در بخش تنوع زیستی اظهار داشت: این موضوع موجب بهبود وضعیت اقتصادی استان وکشور خواهد شد.

صفی خانی خاطرنشان کرد: تکثیر و پرورش گونه‌های مختلف جانوری از جمله ایجاد قرق‌های اختصاصی یکی از فرصت‌های مهم در جذب سرمایه خواهد بود.

وی در رابطه با عملکرد قرق‌های اختصاصی در محیط زیست، مطرح کرد: بخش خصوصی با نظارت اداره حفاظت از محیط زیست، بخشی از منطقه حیات‌وحش را مورد محافظت قرار داده و مانع از تخریب و تصرف در آن خواهد شد که این عامل نتیجه‌ای جزء سود دهی نخواهد داشت.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان براساس اعلام نظر سازمان جهانی محیط زیست، ۱۲ گونه از حیوانات موجود در استان را در معرض خطر دانست.

وی با اشاره به روز جهانی تنوع زیستی، بیان کرد: هر ساله در تاریخ ۲۲ می همزمان با یکم خردادماه، به‌منظور حفظ و توجه بیشتر مردم و مسئولان نسبت به تنوع زیستی، سازمان جهانی حفاظت از محیط زیست همراه با یک شعار جهانی، اقدام به تعیین یک روز ویژه برای این مهم کرده است.

وی با بیان اینکه شعار جهانی تنوع زیستی در سالجاری «تنوع زیستی‌ما، غذای‌ما، سلامت‌ما است»، گفت: تنوع زیستی تنها شامل حیات وحش نمی‌شود بلکه مفهوم تنوع زیستی در سه سطح ژن، گونه و اکوسیستم تعریف می‌شود این درحالیست که عموم جامعه تنوع زیستی را تنها شامل گونه جانوری می‌پندارند چراکه تنوع زیستی ابعاد پیچیده‌ای دارد که عمدتا به حیات وحش گره خورده است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان با تأکید براینکه در سالجاری هدف از توجه به تنوع زیستی، حفظ ژن‌های با ارزش جانوری است، اظهار داشت: ژن‌های جانوری نقش بسیارمهمی در رمز بقای بشر دارند و بدون شک این دسته از ژن‌ها در طولانی مدت به نفع تأمین سلامت و غذای بشر استفاده خواهند شد.

وی دررابطه با وضعیت گونه‌های جانوری در استان، بیان کرد: در استان همدان بیش‌از ۱۸۲ گونه پرنده، ۴۳ خزنده، ۴ گونه دوزیست و ۴۰ گونه پستاندار شناسایی شده‌اند و متأسفانه ۳ گونه از پستانداران، برخی از از خزندگان همانند افعی زنجانی و نوعی از لاک پشت‌ها و تعدادی از پرنده‌گان همانند میش‌مرغ در وعرض خطر و یا تقریبا منقرض شده‌اند.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان تنوع سبد غذایی در حیات وحش همدان را یکی از بزرگ‌ترین فرصت‌ها برای جذب سرمایه، اشتغال و افزایش صادرات شمرد و خاطرنشان کرد: پرورش و تکثیر حیواناتی مانند کبک، بلدرچین، کل و بز و قوچ‌ومیش می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای گوشت گوسفند در سفره‌های مردم باشد همچنین گوشت برخی از حیوانات همانند گراز مناسب ذائقه ایرانیان نبوده اما می‌تواند فرصتی مغتنم برای صادرات به کشورهای خواهان باشد.

صفی‌خانی با تأکید براینکه در اختیار قرار دادن منبع غذایی جدید به واسطه پرورش و تکثیر قانونی بخش خصوصی با حمایت اداره کل حفاظت محیط‌ زیست استان فرصتی است که کمتر کسی به آن توجه داشته، عنوان کرد: اهمیت دادن به حیات وحش و به نوعی تنوع زیستی در راستای تأمین موادغذایی و صادرات به کشورهای مختلف از بزرگترین فرصت‌های اقتصادی است.
انتهای پیام/ج

تنوع زیستی فرصتی بی نظیر برای کسب سرمایه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.