در راستای حفاظت از درختان جنگلی استان زنجان صورت گرفت؛

نصب ۵۰ دستگاه آبگرمکن خورشیدی در روستا‌های ماهنشان

مدیرکل منابع طبیعی استان زنجان از نصب و تحویل آبگرمکن­های خورشیدی به تعداد ۵۰ دستگاه در روستا‌های چای قشلاق (۱۴ دستگاه) و تات قشلاق (۳۶ دستگاه) شهرستان ماهنشان خبر داد.

نصب ۵۰ دستگاه آبگرمکن خورشیدی در روستا‌های ماهنشانبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،خلیل آقاجانلو مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان این اقدام را در راستای حفاظت از درختان جنگلی و مراتع از تخریب و ریشه کنی اعلام کرد.

آقاجانلو اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور حفاظت و حمایت از منابع طبیعی می‌باشد، در همین راستا اداره کل منابع طبیعی استان زنجان در قالب طرحی تحت عنوان "حفاظت مشارکتی" در صدد حفاظت از منابع طبیعی برآمده است.
وی افزود: روستا‌های چای قشلاقی و تات قشلاقی شهرستان ماهنشان جمعا دارای ۵۰ خانوار ثابت که اکثرا به شغل دامداری مشغول هستند. فاصله این روستا‌ها تا زنجان ۱۷۵ کیلونتر می باشد.

وی اضافه کرد: در بازدید‌های صورت گرفته ازاین روستا‌ها مشاهده گردید اهالی نسبت به قطع درختان و درختچه‌ها و جمع آوری آن‌ها اقدام می‌کنند با بررسی موضوع مشخص گردید کل اهالی روستا از این هیزم‌ها برای گرم کردن آب استفاده می‌نمایند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با اشاره به موقعیت جغرافیایی روستا که در یک منطقه کوهستانی واقع گردیده است، اظهار کرد: صعب العبور بودن راه دسترسی روستا و وضعیت اقتصادی اهالی مهم‌ترین عامل بوده تا امکان استفاده از سوخت‌های فسیلی برای اهالی فراهم نباشد بر همین اساس اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان تصمیم گرفت به منظور جلوگیری از قطع بی رویه درختان جنگلی، اقدام به جایگزینی آبگرمکن­های خورشیدی به جای آبگرمکن­های هیزمی نماید که بعد از انجام مقدمات و طی مراحل قانونی اجرای پروژه نهایتا در بیستم اردیبهشت آبگرمکن ­ها وارد روستا‌های مذکور شده و توسط پیمانکار طرح، نصب آن‌ها آغاز گردید.

وی ادامه داد: آبگرمکن ­ها مجهز به المنت بوده که حتی در روز‌های ابری و برفی زمستان هم قابل استفاده خواهد بود. کلیه هزینه ساخت، حمل و نصب آبگرمکن­ها را این اداره کل متقبل گردیده و اهالی فقط هزینه لوله کشی منزل را پرداخت می­ کنند.

آقاجانلو افزود: در مقابل این اقدام اداره کل، کلیه اهالی این روستا‌ها متعهد گردیدند به عنوان همیار طبیعت کلیه موارد حفاظت از منابع طبیعی را رعایت نموده و در کنترل حریق، تخریب، تصرف اراضی ملی و ورود دام مازاد و با اداره منابع طبیعی و آبخیزداری همکاری نمایند.

وی با اشاره به تعهدات روستائیان در این زمینه گفت: مردم روستا از قطع، جمع آوری و انبار و روشن کردن هیزم که دارای مشقت و سختی زیادی می‌باشد آسوده گشته و با استفاده از آبگرمکن‌های خورشیدی زندگی راحتی را تجربه خواهند کرد.

مدیرکل منابع طبیعی استان زنجان ابراز کرد: با اجرای این طرح سالیانه از قطع و سوزاندن چیزی حدود ۱۱۵ تن چوب درختان و درختچه‌های جنگلی جلوگیری به عمل می‌آید.
 
انتهای پیام/ن
 
 

نصب آبگرمکن خورشیدی در روستا‌های ماهنشان

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.