اتمام فاز مطالعاتی "دانش نامه" استان کرمانشاه

رییس حوزه هنری استان کرمانشاه گفت : با اتمام فاز مطالعاتی "دانش نامه" استان، این پروژه امسال وارد فاز اجرایی تدوین شود.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ، افشین آزادی رییس حوزه هنری استان کرمانشاه شروع فاز مطالعاتی تدوین "دانش نامه استان کرمانشاه" را مهم ترین فعالیت حوزه هنری استان در سال گذشته عنوان کرد و گفت : در حال حاضر فاز مطالعاتی کار شروع شده و بحث امکان سنجی پروژه در حال انجام است که مرحله دشوار کار محسوب میشود.

وی گفت : دانش نامه کشور تدوین شده و قرار است دانش نامه استان ها نیز تدوین شود که تدوین این دانش نامه در هر استان با محوریت فرهنگ و هنر آن منطقه انجام خواهد شد.

آزادی افزود: در استان کرمانشاه دو پروژه در زمینه تدوین دانش نامه استان انجام شده که جامع نبودند، اما پروژه اخیر حوزه هنری از جامعیت بالایی برخوردار است و می توان از آن به عنوان یک ابرپروژه یاد کرد.

وی به موفقیت برخی استان ها در انجام این پروژه اشاره کرد و افزود: یکی از این استان‌های موفق، استان گیلان است که در همین راستا تیمی به این استان اعزام شده که راهکارهای انجام این پروژه در این استان را بررسی کند.

وی افزود: امیدواریم تا پایان امسال بتوانیم با اتمام فاز مطالعاتی پروژه، وارد فاز اجرایی آن شویم و پیش بینی میشود در صورت تامین اعتبارات بتوانیم دانش نامه استان را در 100 آیتم طی پنج سال آینده تکمیل کنیم.

آزادی یادآور شد: در این دانش نامه گذشته، حال و آینده تاریخ و فرهنگ و هنر استان کرمانشاه ترسیم می شود و تغییرات بیش از 100 آیتم در تمام حوزه های مختلف با تمرکز بر حوزه فرهنگی و هنری استان در آن لحاظ می شود.

رییس حوزه هنری استان کرمانشاه در ادامه رسالت اصلی حوزه هنری را شناسایی ظرفیت‌های جامعه در حوزه مفاهیمی چون کرامت انسانی، آیین، وطن، مسائل اجتماعی و ... عنوان کرد و افزود: در همین راستا واحدهای مختلفی از جمله واحد آفرینش های ادبی، هنرهای تصویری، هنرهای نمایشی، موسیقی، هنرهای تجسمی و واحد ادبیات و پایداری زیرمجموعه این نهاد ایجاد شده که هر یک به تفکیک، وظایفی را در شناسایی این مفاهیم و تقویت آنها برعهده دارند.

آزادی در تشریح فعالیت واحد آفرینش‌های ادبی، گفت: در این واحد کار جذب، سازماندهی، آموزش و توانمندسازی هنرمندان انجام شده و در کنار آن کار تولید آثار هنری هم انجام می‌شود.

وی افزود: در بحث آموزش‌ به هنرمندان، تلاش بر این است که این آموزش‌ها تخصصی بوده و آموزش هایی باشد که نهادهای فرهنگی دیگر کمتر به آن پرداخته‌اند.

این مسئول تصریح کرد: علاوه بر آموزش، کار توانمندسازی هنرمندان بوسیله برگزاری ورکشاپ ها و کارگاه های تخصصی با حضور اساتید حرفه ای نیز برگزار می شود و در کنار آن، بخش دیگر فعالیت این حوزه تولید آثار هنری است که در تولید این آثار از توان هنرمندانی که دوره های آموزشی و کارگاهی را گذرانده اند استفاده می شود.

وی به کارهای در دست اقدام این واحد اشاره کرد وافزود: در حال حاضر مجموعه داستانی با نام مجموعه داستان های کوتاه "جنون شیشه ای" که توسط 15 نویسنده کرمانشاهی به نگارش درآمده آماده چاپ داریم که در صورت مساعد شدن شرایط کاغذ به چاپ خواهد رسید.

وی افزود: همچنین کتاب دیگری با نام "زمزمه بلوط های عاشق" که اشعار آن توسط 20 شاعر کرمانشاهی سروده شده آماده چاپ است که باز هم در صورت مساعد شدن شرایط بازار کاغذ، کار چاپ آن انجام می‌شود.

آزادی در ادامه در تشریح فعالیت واحد هنرهای تصویری حوزه هنری استان، به ظرفیت های مختلف فرهنگی و هنری استان اشاره کرد وافزود: استان رنگین کمانی از اقوام و مذاهب است و اگر با دید مثبت نگاه کنیم این امر یک فرصت برای رشد و توسعه هنر و فرهنگ استان محسوب می شود و محور وحدت جامعه با این همه تنوع، استفاده از مفاهیم هویت بخش است.

وی افزود: یکی از این مفاهیم هویت بخش، مفاخر کرمانشاهی هستند و معرفی این مفاخر قطعا به وحدت بیش از پیش جامعه خواهد افزود.

آزادی تصریح کرد: در همین راستا ساخت مستند "یار محمدخان کرمانشاهی" را در دستور کار داریم. این مرد بزرگ یکی از مفاخر کرمانشاه در دوران مشروطه است و همان مقام باقرخان و ستارخان را در دوران مشروطه دارد اما متاسفانه کمتر شناخته شده و امیدواریم این مستند راهی برای شناخت هرچه بیشتر این سردار مشروطه باشد.

وی افزود: در حال حاضر این مستند که به کارگردانی «لطیف فتاحی» در دست ساخت است در مراحل پایانی تدوین قرار دارد و تا پایان خردادماه کار تولید آن تمام می‌شود.

آزادی در تشریح دیگر فعالیت های واحد هنرهای تصویری حوزه هنری استان از تولید مستند "مِش کنار" خبر داد وافزود: این مستند؛ روایت کار جهانی گروهی از جوانان در یکی از روستاهای زلزله زده استان کرمانشاه به نام "مِش کنار" است که این اثر نیز در مرحله تدوین قلرار دارد و به احتمال زیاد تا پایان خرداد ماه کار ساخت آن تمام شود.

وی افزود: در کنار تولید این آثار، نشست های "سینما کتاب" هم در این واحد برگزار می‌شود که در آن به نقد کتاب های اقتباس شده از فیلم های سینمایی و یا برعکس می پردازد.

آزادی در ادامه در خصوص عدم ساخت فیلم سینمایی فاخر در استان، گفت: پروژه‌های سینمایی زیادی با موضوع کرمانشاه ساخته شده، اما اینکه فیلم سینمایی در خود استان تولید شود نداشته ایم. انجام این کار حداقل به سرمایه یک میلیارد تومانی نیاز دارد و نیاز به حضور بخش خصوصی است که متاسفانه سرمایه گذاری در حوزه فرهنگ و هنر در استان نداریم.

رییس حوزه هنری استان کرمانشاه تاکید کرد: چنانچه متولیان فرهنگی استان در کنار هم قرار گرفته و هم افزایی داشته باشند میتوان به ساخت یک فیلم سینمایی فاخر در استان امیدوار بود.

آزادی یادآور شد: هم اکنون ساخت یک سریال با عنوان "خمپاره های منور" به سفارش استانداری کرمانشاه، توسط مرکز صدا و سیمای استان در حال ساخت است که در جریان کار آن نیستیم و این امر نشان از جزیره ای کار کردن نهادهای فرهنگی استان دارد. اگر بخواهیم اثری فاخر تولید کنیم همه نهادها باید در کنار هم فعالیت کنند.

وی در ادامه به تشریح فعالیت های واحد موسیقی حوزه هنری استان پرداخت و با اشاره به تولید قطعه موسیقی فاخر با نام "تهمینه های شهر من" در این واحد در سال گذشته، گفت: این قطعه موسیقی در راستای ارج نهادن به مقام زنان مقاوم استان کرمانشاه در طول هشت سال دفاع مقدس ساخته شده است.

وی با اشاره به راه اندازی خانه "دَف" در محل حوزه هنری استان، گفت: این خانه محلی برای دیدار و گفت و گوی هنرمندان دف نواز است و خوشبختانه با پیگیری های صورت گرفته در این مرکز، مراحل ثبت ملی "دَف" به نام کرمانشاه آغاز شده است.

آزادی انتشار کتابهای صوتی را از دیگر فعالیت های واحد موسیقی حوزه هنری استان عنوان کرد وافزود: در حال حاضر کتابهای صوتی به زبان کُردی و فارسی در این واحد در حال تولید است و در پروژه اخیر تولید کتاب صوتی "صحیفه سجادیه" در دست انجام است.

رییس حوزه هنری استان کرمانشاه در ادامه در تشریح فعالیت های واحد ادبیات و پایداری حوزه هنری نیز برگزاری شب های خاطره را از جمله فعالیت های این واحد عنوان کرد وافزود: کار ارزشمند دیگر این واحد تولید کتابهای فاخر در حوزه ادبیات پایداری است که از جمله این کتاب ها می توان به کتاب "فرانگیس" و"ماموستا" اشاره کرد که جزو کتابهای فاخر بوده و دارای عناوین برتر در جشنواره هایی از جمله جشنواره شهید حبیب غنی پور و جلال آل احمد هستند.

وی افزود: در حال حاضر هم سه عنوان کتاب با نام های "خواب آذر"، "نام: سید رضا" و "دوشکاچی" مجوز چاپ گرفته اند و تنها منتظر مساعد شدن بازار کاغذ هستیم که کار چاپ این کتاب های ارزشمند انجام شود.

آزادی تصریح کرد: یازده عنوان کتاب دیگر هم درخواست مجوز داده اند که تلاش داریم تا پایان سال آنها را نیز به چاپ برسانیم .

 

 

انتهای پیام/د

"زمزمه بلوط های عاشق" و "جنون شیشه ای" چشم انتظار کاغذ هستند

برچسب ها: فرهنگیان ، مطبوعات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.