شناسایی ۴۸۴ گونه مهره دار در زیستگاه‌های اصفهان

سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان گفت: تاکنون در سطح استان اصفهان حدود ۴۸۴ گونه مهره دار شناسایی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،اکبری سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان با بیان اینکه ایران از نظرغنای تنوع زیستی جز ۱۰ کشور برتر دنیا است، گفت: استان پهناور اصفهان با وسعتی بالغ بر ۱۰۷ هزار کیلومترمربع دارای تنوع زیستی بسیار گسترده‌ای است که شامل ۲۴ منطقه تحت مدیریت از جمله منطقه حفاظت شده و شکارممنوع، پارک ملی و پناهگاه حیات وحش، اثر ملی و عرصه‌های طبیعی است.

وی با بیان اینکه اصفهان از نظر پوشش و ذخایر گیاهی نیز دارای تنوع زیستی بی نظیر است، افزود: در حال حاضر بیش از دو هزار گونه گیاهی شامل ۷۰۰ جنس و ۱۳۰ خانواده در عرصه‌های طبیعی استان شناسایی شده است که از این شمار ۳۵۰ گونه دارویی، ۵۴ گونه آسیب پذیر، ۱۶ گونه نادر، ۱۹ گونه در خطر انقراض و ۴۵ گونه بومی وانحصاری اصفهان است.



تنوع زیستی بی نظیر گربه سانان و سگ سانان در اصفهان



اکبری با اشاره به اینکه هشت گونه شاخص گربه سانان کشور، در اصفهان زیست می‌کنند، اظهار کرد: پلنگ، یوزپلنگ، گربه شنی، گربه وحشی، کاراکال، سیاهگوش، گربه پالاس و گربه جنگلی در عرصه‌های طبیعی استان اصفهان شناسایی و مشاهده شده است و این بیانگر وجود یک تنوع زیستی بی نظیر در اصفهان به وسعت یک قاره است.

وی افزود: گرگ، شغال، روباه شنی، روباه معمولی، شاه روباه و کفتار نیز شش گونه سگ سانان زیستگاه‌های اصفهان هستند، در حقیقت وجود ۱۴ گونه گوشت‌خوار در عرصه‌های طبیعی استان از نظر تنوع زیستی در کشور و حتی خاورمیانه فوق‌العاده است، زیرا گربه سانان و سگ‌سانان در رأس زنجیره غذایی هستند براین اساس وجود آن‌ها بیانگر وجود زنجیره غذایی در مناطق تحت مدیریت استان است.

سرپرست معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان با اشاره به وجود پنج گونه سم دار در سطح مناطق تحت مدیریت استان اصفهان، گفت: این استان از نظر جمعیت حیات وحش به ویژه آهوی ایرانی، جبیر، کل وبز، میش و قوچ وحشی و گراز جزء استان‌های برتر کشور است.

وی ادامه داد: گور ایرانی یکی از گونه‌های با ارزش است که حدود چهار دهه پیش عرصه‌های بیابانی استان اصفهان زیستگاه این گونه منقرض شده بود، اما در حال حاضر طرح‌های احیای گور ایرانی در زیستگاه‌های بیابانی استان را پیگیری می‌کنیم.

انتهای پیام/ی
برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار