ترزا می‌ پیشنهاد‌های ده‌گانه جدید درباره برکسیت را تشریح کرد

نخست وزیر انگلیس با حضور در مجلس عوام این کشور، پیشنهاد‌های ده‌گانه جدید دولت درباره برکسیت را تشریح کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بی بی سی، ترزا می، نخست وزیر انگلیس با حضور در مجلس عوام این کشور، پیشنهاد‌های ده‌گانه جدید دولت درباره برکسیت را تشریح کرد.

ترزا می‌ که در جلسه مجلس عوام انگلیس حضور یافته بود تا به پرسش‌های نمایندگان مجلس- از جمله درباره برکسیت - پاسخ دهد ابتدا در پاسخ به یکی از نمایندگان درباره انتخابات اروپا و محروم شدن شهروندان اتحادیه اروپا از رای دادن به علت حضور در انگلیس گفت: ما تمام گام‌های لازم را برمی داریم تا اطمینان حاصل کنیم کسانی که حق رای در انتخابات دارند بتوانند رای دهند. نمایندگان مجلس گفتند که تاخیر دولت برای ورود به انتخابات اروپا عامل این مسئله بود، اما تصمیمی که گرفته شد تصمیم این پارلمان بود.

ترزا می‌ در ادامه جلسه گفت: می‌خواهم درباره تلاش‌های دولت در مورد برکسیت توضیح بدهم. دولت پیشنهاد جدیدی را درباره برکسیت تدوین کرده است و اعضای این مجلس می‌توانند از این پیشنهاد حمایت کنند. ما باید شاهد پیشرفت در اجرای برکسیت باشیم تا از این طریق نتایج همه پرسی را محترم بشماریم و تغییراتی را ایجاد کنیم که مردم انگلیس به صراحت آن را مطالبه کردند. واقعا بر این باورم که اکثر اعضای پارلمان انگلیس نیز همین حس را دارند و معتقدند که با وجود همه اختلافات و اختلاف نظر‌ها، همه ما به دموکراسی اعتقاد داریم و قصد داریم به وعده‌ای که به مردم انگلیس دادیم عمل کنیم، چون ما از آن‌ها خواسته بودیم درباره آینده عضویت ما در اتحادیه اروپا تصمیم گیری کنند. در مورد اینکه ما چگونه می‌توانیم این مسئله را محقق کنیم باید گفت رای گیری‌های اخیر نشان می‌دهند در این مجلس هیچ اکثریتی وجود ندارد- که بدون حصول به توافقنامه - به دنبال خروج از اتحادیه اروپا باشد. همچنین این مجلس مخالفت خود را با توسل به ماده ۵۰ اعلام کرده است.

ترزا می افزود: کاملا روشن و مشخص است که تنها راه پیش رو برای ما، خروج از اتحادیه اروپا (برکسیت) همراه با حصول به توافق است. همچنین مشخص است که دستیابی به چنین هدفی بدون مصالحه‌ همه طرف‌ها ممکن نیست. شروع این کار از دولت است. به همین علت است که ما شش هفته گفتگو‌های مفصل را با حزب مخالف داشتیم، اما رهبر حزب مخالف تصمیم گرفت قبل از حصول به توافق رسمی، به این گفتگو‌ها خاتمه دهد، اما به هر حال این گفتگو‌ها باعث شد نقاط مشترک آشکار شوند. دولت که به نظرات حزب مخالف، نظرات سایر احزاب، روسای شرکت‌ها، روسای اصناف و دیگران گوش کرده است اکنون پیشنهادی ده ماده‌ای تدوین و تقدیم این مجلس می‌کند. این پیشنهاد شامل ده تغییر است و به نگرانی‌هایی پاسخ می‌دهد که اعضای این مجلس مطرح کرده بودند. در این پیشنهاد ده تعهد الزام آور داده می‌شود که در متن قانون گنجانده شود تا قابل نادیده گرفتن نباشد.

نخست وزیر انگلیس افزود: این پیشنهاد شامل ده گامی است که باعث می‌شود کشور ما به آینده روشنی نزدیک شود که در انتظار کشور ماست، ولی این آینده زمانی فرا خواهد رسید که ما به بن بست‌های سیاسی خاتمه دهیم و برکسیت را اجرا کنیم.

ترزا می‌ در تشریح این پیشنهاد ده گانه گفت: اولین پیشنهاد این است که ما از مشاغل انگلیس حفاظت خواهیم کرد. ما تلاش خواهیم کرد در حالیکه خارج از بازار واحد اروپایی هستیم، تجارت و داد و ستد با اتحادیه اروپا را تا جایی که امکان دارد بدون تشریفات گمرکی (تشریفات نزدیک به صفر) انجام دهیم. دولت انگلیس بر اساس این پیشنهاد تعهد و الزام حقوقی خواهد داشت تا درباره آینده روابط ما با اتحادیه اروپا مذاکره کند.

پیشنهاد دوم این است که به بخش تولید و کشاورزی خود اطمینان بخشی کنیم و آن‌ها را در سردرگمی نگه نداریم. ما تازه‌ترین قوانین اتحادیه اروپا در زمینه مواد غذایی و محصولات کشاورزی را در اختیار این تولیدکنندگان قرار می‌دهیم. چنین تعهدی کمک خواهد کرد تا هزاران شغلی که نیاز به مهارت دارند، حفظ شوند.

پیشنهاد سوم این است که ما به پارلمان این اختیار و قدرت را می‌دهیم که بن بست‌ها درباره توافقات گمرکی آینده، پایان دهد. هم دولت و هم حزب مخالف قبول دارند که ما تا جایی که می‌توانیم باید طوری با اتحادیه اروپا تجارت کنیم که بدون تشریفات گمرکی باشد و از مشاغل و معیشت‌هایی حمایت کنیم که حیات آن‌ها منوط به ادامه تجارت ما با اتحادیه اروپاست. در حالیکه ما درباره این هدف توافق داریم، اما درباره راه‌های رسیدن به این هدف اختلاف نظر داریم. دولت هم اکنون پیشنهادی مطرح کرده است که مزایای عضویت در اتحادیه گمرکی را در اختیار ما قرار می‌دهد، اما این توانایی را در اختیار انگلیس قرار می‌دهد که خودش سیاست‌های تجاری و توسعه‌ای خود را مشخص کند. حزب مخالف در مورد توانایی دولت برای مذاکره تردید دارد و هم فکر می‌کند که سیاست تجاری مستقل به نفع کشور نیست. آن‌ها تمایل دارند یک اتحادیه گمرکی جامع با اتحادیه اروپا داشته باشیم که انگلیس در سیاست‌های جدید تجاری اظهارنظر کند، اما اتحادیه اروپا از جانب ما مذاکره کند. دولت انگلیس در چارچوب «بحث‌های بین‌حزبی» در مورد این مسئله، گزینه‌ مصالحه شده را پیشنهاد کرد که بر اساس آن اتحادیه گمرکی موقت صرفا برای کالا‌ها تشکیل می‌شود تا اینکه فرصت همچنان باقی باشد که دولت آینده انگلیس بتواند درباره مسیر مورد نظر خود تصمیم بگیرد. ما در عین حال نتوانستیم در این باره به توافق برسیم بلکه براساس قانون تعهد می‌دهیم به پارلمان اجازه دهیم در این مورد تصمیم بگیرد و نتیجه آن را به قانون تدوین کند.

ترزا می‌ در توضیح چهارمین پیشنهاد دولت گفت: برای رفع کردن نگرانی‌ها در مورد اینکه دولت آینده، تدابیر حفاظتی از کارفرمایان را اجرا نکند، ما لایحه جدیدی برای حفظ حقوق کارکنان و کارگران منتشر خواهیم کرد. کارگران انگلیسی از حقوق و حفاظت‌هایی در قانون برخوردارند که به مراتب بالاتر از استانداد‌هایی است که بروکسل درخواست کرده است. من می‌دانم که افراد تضمین می‌خواهند و خشنودم که این تضمین‌ها را ارائه کنم. اگر این لایحه که قرار است تقدیم پارلمان شود مورد تصویب قرار گیرد تضمین خواهد کرد که کارگران انگلیسی در مقایسه با سایر کارگران در کشور‌های عضو اتحادیه اروپا در زمینه حفاظت‌های قانونی استاندارد‌های پائین تری نخواهند داشت.

پیشنهاد پنجم این است که توافقنامه جدید برکسیت تضمین خواهد کرد که هیچ تغییری در سطح حفاظت‌های زیست محیطی صورت نخواهد گرفت. ما همچنین نهادی جدید و مستقل برای حفاظت از محیط زیست ایجاد خواهیم کرد که قادر باشد استاندارد‌ها را پیشنهاد و اجرا کند.

پیشنهاد ششم این است که در توافقنامه برکسیت الزام حقوقی بر دوش دولت گذاشته خواهد شد تا دولت به دنبال ایجاد تغییرات در اعلامیه سیاسی باشد که نشان دهنده این توافقنامه جدید باشد. اطمینان دارم که دولت در این کار نیز موفق خواهد بود.

ترزا می‌ در مورد پیشنهاد هفتم گفت: دولت در لایحه مربوط به توافقنامه خروج از اتحادیه اروپا، الزام برای رای گیری درباره برگزاری همه پرسی دوم را در نظر خواهد گرفت. من  به صراحت گفتم که در این مورد چه نظری دارم. من مخالف برگزاری همه پرسی دوم هستم. ما باید نتیجه همه پرسی برکسیت را اجرا کنیم نه اینکه از مردم انگلیس بخواهیم بار دیگر در همه پرسی نظر بدهند!

اگر بزرگترین رای گیری در تاریخ انگلیس (همه پرسی برکسیت) قرار باشد به علت مخالفت پارلمان با نتیجه همه پرسی، دوباره برگزار شود، بیان‌کننده چه چیزی از دموکراسی ما خواهد بود؟

تراز می‌ در توضیح هشتمین پیشنهاد گفت: تضمین خواهد شد که پارلمان نقش بزرگتر و بیشتری را در بخش دوم روند برکسیت و مذاکرات درباره روابط آتی ما با اتحادیه اروپا خواهد داشت.

نهمین پیشنهاد این است که توافقنامه پیشنهادی جدید برکسیت دولت را ملزم کند که تا ۲۲ دسامبر به دنبال تدابیر جایگزین باشد و از هرگونه نیاز به اجرا کردن تدابیر پیشتیبان گمرکی در ایرلند شمالی اجتناب کند.

ترزا می‌ در توضیح دهمین پیشنهاد دولت درباره برکسیت گفت: ما تضمین خواهیم کرد که اگر تدابیر پشتیبان گمرکی در ایرلند شمالی اجرایی شوند، انگلیس با ایرلند شمالی ائتلاف می‌کند. ما نمی‌گذاریم که دولت‌های آینده انگلیس بتوانند ایرلند شمالی را از قلمرو گمرکی انگلیس جدا کنند.

در ادامه این جلسه جرمی کوربین، رئیس حزب مخالف دولت انگلیس سخنرانی کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار