غربالگری فشارخون حدود ۵۳۶ هزارنفر در زنجان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت:طرح ملی غربالگری فشارخون همزمان با سراسرکشور در استان زنجان درحال اجراست.

غربالگری فشارخون حدود ۵۳۶ هزارنفر در زنجانبه گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به اینکه طرح ملی غربالگری تا فشارخون ۱۷ خرداد ادامه دارد گفت: علاوه بر امکان خوداظهاری فشار خون در سایت www.salamat.gov.ir، همه مراکز بهداشتی و درمانی، بیمارستان‌ها و خانه‌های بهداشت آماده کنترل فشار خون مردم هستند.

دکتر قزلباش افزود: این طرح برای افراد بالای ۳۰ سال اجرا می‌شود که نیمی از جمعیت استان یعنی ۵۳۵ هزار و ۳۸۳ نفر مشمول این طرح هستند.

وی فشار خون، بدانیم و اقدام کنیم را شعار امسال روز جهانی فشار خون معرفی کرد و گفت: ۱۶ میلیون نفر در کشور مبتلا به بیماری فشار خون هستند و شیوع این بیماری در مردان زنجانی ۱۶/۹ درصد و در خانم‌ها ۲۰/۱ درصد است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به اینکه نیمی از مبتلایان از بیماری خود خبر ندارند افزود: درصد آگاهی مبتلایان به فشار خون در جامعه شهری استان زنجان ۳۹ درصد و در جامعه روستایی ۵۰ درصد است.

دکتر قزلباش با اعلام اینکه استان جزء ۶ استان با فشار خون پایین در کشور است گفت: مهمترین عامل بروز سکته‌های قلبی و مغزی، بیماری‌های قلبی و عروقی و نارسایی‌های کلیوی فشار خون بالا است.

وی تغییر سبک زندگی را مهمترین اقدام درمان و کنترل فشار خون دانست و گفت: حذف و یا کاهش مصرف غذا‌های آماده و فست فود‌ها و خوراکی‌های شور موثرترین گام در پیشگیری و کنترل فشار خون است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان افزود: مصرف نمک در کشور ۱۰ گرم در روز و در استان ۱۱ گرم است و این درحالی است که توصیه سازمان بهداشت جهانی مصرف روزانه ۵ گرم نمک است.

دکتر قزلباش اعلام کرد: ۱۰۰ گرم چیپس ۷/۲ گرم نمک، ۱۰۰ گرم غلات حجیم شده بیش از ۷ گرم نمک، ۱۰۰ گرم سوسیس ۲ گرم نمک و ۳ برش کالباس حدود ۵ گرم نمک دارد.
 
انتهای پیام/ن
 
 

۱۶ میلیون نفر در کشور مبتلا به بیماری فشار خون هستند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.