احمدی: قایقرانی بادبانی یک رشته‌ی تجربی است/ این رشته‌ پتانسیل بالایی برای مدال آوری دارد/ با توجه به نتایج خوب گذشته بورسیه شدم

احمد احمدی ملی پوش کشورمان در رشته‌ی قایقرانی بادبانی در گفتگو با خبرنگار پایه و آبی گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: رشته‌ی قایقرانی بادبانی یک رشته‌ی تجربی است. در بازی‌های آسیایی این رشته ۱۳ ماده دارد و در مسابقات المپیک ۲۰۲۰ توکیو ۱۱ مدال در این رشته توزیع می‌شود. در رشته‌های دیگر قایقرانی به عنوان مانند کایاک و کانو ورزشکاران می‌توانند با یکسال تمرین در مسابقات آسیایی مدال آوری کنند، اما قایقرانی بادبانی این شرایط را ندارد و امکان ندارد بعد از ۴ سال تمرین کردن بتوانید مدال آسیایی کسب کنید، به مانند مسابقات اتومبیلرانی فرمول یک و یا تنیس. در بادبانی شما باید زمان زیادی را تمرین کنید تا تجربه لازم را کسب کنید به مانند رانندگی. به همین دلیل این رشته به اسم شطرنج روی آب معروف است. هر چقدر هم ورزشکار از نظر بدنی خوب باشد اگر تجربه کافی را نداشته باشد نمی‌تواند نتیجه بگیرد.

احمدی: قایقرانی بادبانی یک رشته‌ی تجربی است/ اگر در مسابقات قاره‌ای اول شوم سهیمه المپیک ۲۰۲۰ را بدست می‌آورم

زمان در قایقرانی بادبانی اهمیتی ندارد

او ادامه داد: در این رشته تمام قایق‌ها از خط شروع با یکدیگر استارت می‌زنند و هر کسی که از نظر جسمانی آماده‌تر و باهوش‌تر باشد و بتواند مسیر باد را پیش بینی کند و بتواند زودتر از باقی قایق‌ها از خط پایان عبور کند اول خواهد شد و به ترتیب باقی رتبه‌ها مشخص می‌شود. زمان در این رشته اهمیتی ندارد.

مدال آوری در رشته‌ی بادبانی بسیار دشوار است

احمدی گفت: از سال ۱۳۸۸ در تیم ملی قایقرانی بادبانی حضور دارم و تا به الان با اینکه نتوانسته ام مدالی کسب کنم، اما نتایج خوبی کسب کرده ام. مدال آوری در رشته‌ی بادبانی بسیار دشوار است. از افتخاراتی که بدست آوردم می‌توانم به مقام هشتم مشترک در بازی‌های آسیایی، مقام نهم در فینال مسابقات کاپ جهانی چین و کسب مقام هشتم در انتخابی المپیک ریو، استعداد سیزدهم جهان در المپیک ژاپن، نفر پنجم مسابقات بین المللی گرند پرایز قطر و چند عنوان دیگر اشاره کنم. تنها ورزشکار آسیا هستم که به اجلاس جهانی بادبانی دعوت شده‌ام.

رشته‌ی بادبانی پتانسیل بالایی در مدال آوری دارد

او در مورد شرایط قایقرانی بادبانی در ایران گفت: رشته‌ی بادبانی پتانسیل بالایی در مدال آوری دارد، اما در ایران آنطور که باید مورد حمایت قرار نگرفته است. قایقرانی بادبانی فرهنگ خاص خود را نیاز دارد. در اصطلاح به آن فرهنگ دریا می‌گویند. زمانی که فرزندتان در این رشته شروع به فعالیت می‌کند باید به او بگویید این ورزش را فرا می‌گیری، اما اولین مدال آسیایی که بدست خواهی آورد شاید ۵ سال دیگر باشد. با توجه به شرایطی که در ایران وجود دارد افراد فرزندانشان را به رشته‌های دیگری، چون تکواندو و... می‌فرستند و او بعد از یک تا ۲ سال می‌تواند در آسیا و رده‌های سنی پایین مدال آوری کند. اما در بادبانی این موضوع اصلا مطرح نیست و یکی از دلایلی که بادبانی پیشرفت چندانی در کشورمان نداشته همین موضوع است.

ملی پوش قایقرانی بادبانی کشورمان گفت: ما در یکی از بهترین کشور‌های دنیا هستیم. ۲ دریا در شمال و جنوب کشور به علاوه سد‌هایی که می‌توان در آن قایقرانی بادبانی انجام داد، داریم. من اولین مربی بین المللی ایران هستم که مدرک درجه ۳ جهانی دریافت کرده ام. در اجلاسی که شرکت می‌کنیم همیشه بحث در مورد این موضوع وجود دارد که دریای خزر و همچنین جنوب پتانسیل بالایی برای انجام دادن ورزش قایقرانی بادبانی دارد. من خودم مدرک مربیگری ام را در کشور قطر دریافت کرده ام.

تهیه و نگهداری تجهیزات رشته بادبانی هزینه زیادی دارد

احمدی گفت: متاسفانه رشته‌ی بادبانی آنطور که باید تا الان توسعه نیافته و یکی از دلایل آن گران بودن این رشته‌ی ورزشی است. قایق و بادبان و تجهیزات مورد نیاز هزینه بالایی دارند و بیشتر از هزینه‌ی اولیه تهیه وسایل هزینه نگهداری از آن‌ها را باید در نظر گرفت. یکی از ارزان‌ترین قایق‌هایی که می‌توانیم کار را با آن آغاز کنیم در حال حاضر ۹۰ میلیون تومان قیمت دارد. قایقی که خودم با آن مسابقه می‌دهم بدون احتساب مالیات، گمرک و ... الان ۳۸۰ میلیون تومان هزینه خواهد داشت. بیشتر هزینه‌ها را خودم به سختی تهیه کرده ام تا بتوانم در مسابقات کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۰ توکیو شرکت کنم. در شرایط سخت اقتصادی فشار بسیار زیادی به خانواده ام وارد شد.

با توجه به نتایج خوبم در سال گذشته بورسیه شدم 

احمدی گفت: سال گذشته با توجه به نتایج خوبی که کسب کرده بودم موفق شدم بورسیه فدراسیون جهانی بادبانی را بدست آورم تا در مسابقات انتخابی المپیک دانمارک و چند مسابقه دیگر شرکت کنم. در مسابقات انتخابی المپیک در کشور دانمارک نفر اول رنکینگ آسیایی المپیک بودم، اما نتوانستم سهمیه المپیک را کسب کنم. کسب سهمیه کار سختی است و حتی کشور‌هایی خوبی، چون فرانسه، آلمان، لهستان و ... نتوانستند این سهمیه را بگیرند.

مسابقات بادبانی در طول یک هفته و در ۱۲ دور برگزار می‌شود

او در مورد شکل برگزاری مسابقات بادبانی گفت: مسابقات بادبانی در طول یک هفته برگزار می‌شود و ۱۲ دور نیز دارد، یعنی هر روز تقربیا ۲ مسابقه و هر مسابقه نزدیک به یک ساعت نیم به طول می‌انجامد. از حدود ۴۸ مسابقه‌ای که شرکت کردم در بین آسیایی‌ها اول بودم. چون شرایط باد و عوامل دیگر در مسابقات متغییر است برای اینکه ورزشکاران فرصت جبران نتایج را داشته باشند مسابقات در تعداد دور‌های زیاد برگزار می‌شود.

اگر در مسابقات قاره‌ای اول شوم سهیمه المپیک ۲۰۲۰ را بدست می‌آورم

احمدی گفت: مسابقات کاپ جهانی که قرار است در ژاپن برگزار شود قاره‌ای است و اگر بتوانم اول آسیا شوم می‌توانم سهمیه المپیک را کسب کنم. تا روز خود مسابقه این امید را دارم که بتوانم تاریخ سازی کنم و برای اولین بار در قایقرانی بادبانی نماینده کشورمان در المپیک باشم.

احمدی: قایقرانی بادبانی یک رشته‌ی تجربی است/ اگر در مسابقات قاره‌ای اول شوم سهیمه المپیک ۲۰۲۰ را بدست می‌آورم

تمریناتم را بیشتر در کشور اسپانیا انجام می‌دهم

ملی پوش قایقرانی بادبانی کشورمان گفت: تمریناتم را بیشتر در کشور اسپانیا انجام می‌دهم و تا زمانی که در ایران حضور دارم زیر نظر مربی ایتالیایی فقط دوچرخه سواری و تمرینات بدنسازی انجام می‌دهم. با کمک اینترنت با مربی ام در ارتباط هستم و اطلاعات زیادی از این راه بدست می‌آورم.

بعد از انجام کارهایم در ایران به اسپانیا باز خواهم گشت

او در پاسخ به این سوال که آیا زمانی که در ایران حضور دارد و با قایق تمرین نمی‌کند تاثیر منفی روی او می‌گذارد یا خیر، گفت: صددرصد این موضوع مشکلاتی ایجاد می‌کند، اما در حال حاضر شرایطی به وجود آمده است که کمی از قایق دور شده ام. من ابتدای امسال به ایران بازگشته ام. کار‌هایی اینجا دارم و هماهنگی‌هایی باید با فدراسیون انجام شود که بعد از اتمام آن به تمریناتم با قایق باز خواهم گشت و بعد از آن به ژاپن خواهم رفت تا انشاالله بتوان تاریخ سازی کنم و سهمیه المپیک را بدست آورم.

شرایط فدراسیون را کاملا درک می‌کنم

احمدی در پاسخ به این سوال که آیا فدراسیون از نظر مالی به او کمک می‌کند یا خیر گفت: من شرایط اقتصادی فدراسیون را کاملا درک می‌کنم و میدانم با چه مشکلاتی رو به رو هستند. به عنوان عضو کوچکی از این خانواده تلاش کردم بخشی از این مشکلات را خودم رفع کنم. حتی به خانواده ام فشار آورده ام که فدراسیون کمتر تحت فشار باشد. در قسمت‌های زیادی تحت پوشش فدراسیون نبوده ام. فدراسیون در قسمت کار‌های اداری به من کمک زیادی کرده است، اما در قسمت هزینه‌ها خیر. با توجه به شرایط اقتصای موجود تلاش کردم با فدراسیون همکاری لازم را داشته باشم تا به آن‌ها فشار وارد نشود.

سهرابیان پُرانرژی است و امیدوارم همکاری خوبی با یکدیگر داشته باشیم

او در مورد رئیس جدید فدراسیون قایقرانی و توسعه‌ی رشته‌ی بادبانی گفت: سهرابیان پُرانرژی است و امیدوارم همکاری خوبی با یکدیگر داشته باشیم که تا الان به همین صورت بوده است و امیدوار نتیجه خوبی با یکدیگر بگیریم. سهرابیان نیروی جوانی است و با یکدیگر خیلی صحبت می‌کنیم. او از گذشته نظر خوبی روی قایقرانی بادبانی داشته و در آن زمان یعنی المپیک لندن و بازی‌های آسیایی گوانگژو فدراسیون نیز نگاه ویژه‌ای به این رشته داشت و بادبانی رو به جلو حرکت می‌کرد. سهرابیان می‌تواند تحول خوبی در بادبانی ایجاد کند، اما این اتفاق فقط با کمک‌های او امکان پذیر نیست و همه باید دست به دست هم دهیم تا بادبانی را به عنوان یک ورزش پایه توسعه دهیم تا در آینده بتوانیم مدال‌های زیادی در این رشته کسب کنیم.

احمدی: قایقرانی بادبانی یک رشته‌ی تجربی است/ اگر در مسابقات قاره‌ای اول شوم سهیمه المپیک ۲۰۲۰ را بدست می‌آورم

فکر نمی‌کنم بیشتر از ۱۰ تا ۱۵ ورزشکار در قایقرانی بادبانی فعال باشند

احمدی در پاسخ به این سوال که چه تعداد ورزشکار بادبانی در کشورمان فعال هستند گفت: آمار دقیقی در مورد این موضع ندارم، اما چیزی که می‌دانم ورزشکاران بادبانی در شهر انزلی در حال تمرین هستند، اما فکر نمی‌کنم بیشتر از ۱۰ تا ۱۵ نفر باشند که در این رشته فعال هستند. اما موضوع قابل توجه این است که ما کار توسعه بادبانی در کشورمان را آغاز کرده ایم و در جنوب و غرب ایران در حال آموزش این رشته هستیم. این موضوع کمی زمان می‌برد، چون امکانتمان خیلی کم است، اما این اتفاق با کمک فدراسیون شدنی است.

نیوزلند، استرالیا، آمریکا، انگلیس، هلند و اسپانیا قدرت‌های این رشته هستند

او در مورد قدرت‌های این رشته ورزشی در المپیک گفت: در المپیک کشورهایی، چون نیوزلند، استرالیا، آمریکا، انگلیس، هلند و اسپانیا قدرت‌های این رشته هستند. در آسیا این رشته هنوز چندان قدرت پیدا نکرده است. در کمیته ورزشکاران آسیا این موضوع مطرح شده است و برنامه‌هایی طراحی کرده اند تا برای سال‌های آینده عملی شود. کشور‌های خوبی در این رشته در آسیا حضور دارند به عنوان مثال کشور چین در المپیک مدال هم گرفته است.

رشته‌ی بادبانی ۱۵۶۰ کلاس تائید شده در فدراسیون جهانی دارد

احمدی در مورد مواد مختلف این رشته گفت: در رشته بادبانی ماده‌های مختلفی وجود دارد. در بعضی از ماده‌ها طراحی قایق‌ها، وزن ورزشکار متفاوت است. در بعضی مواد قایق‌های یک نفره و برخی ۲ نفره و تعدادی میکس یک دختر و یک پسر است. در کل رشته‌ی بادبانی ۱۵۶۰ کلاس تائید شده در فدراسیون جهانی دارد که ۱۱ کلاس آن المپیکی است.

احمدی: قایقرانی بادبانی یک رشته‌ی تجربی است/ اگر در مسابقات قاره‌ای اول شوم سهیمه المپیک ۲۰۲۰ را بدست می‌آورم

امیدوارم با برنامه ریزی بلند مدت بتوانیم مدال خوش‌رنگی در سطح جهانی بدست آوریم

او ادامه داد: امیدوارم وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک، فدراسیون قایقرانی و رسانه همه دست به دست هم دهیم تا بتوانیم بادبانی را در ایران توسعه دهیم و با برنامه ریزی بلند مدت در آینده بتوانیم مدال خوش‌رنگی در سطح بین المللی بدست آوریم. از کمک‌هایی که فدراسیون و وزارت ورزش تا به این لحظه به من کرده است تشکر می‌کنم و امیدورام تا مرداد ماه که باید در مسابقه کسب سهمیه شرکت کنم حمایت‌های لازم صورت گیرد تا بتوانیم تاریخ سازی کنیم.

تحصیل را رها نکردم

احمدی در مورد اینکه کسب علم را رها نکرده است یا خیر، گفت: با اینکه در حال انجام ورزش حرفه‌ای هستم، اما تحصیل را رها نکرده ام و در حال گذراندن مقطع کارشناسی ارشد هستم. مسئولان دانشگاه با این شرایط کمک زیادی به من کرده اند تا بتوانم به تمرینات ادامه دهم و از آن‌ها تشکر می‌کنم.


بیشتر بخوانید:

سهرابیان‌مقدم: به خاطر مشکلات مالی قایقرانان را به کاپ جهانی اعزام نکردیم/ نیاز واجب است که قایق‌های جدید خریداری کنیم

دعوت از ورزشکار ایرانی برای حضور در مسابقات جهانی قایقرانی

قایقرانی به روند رو به رشد خود باز می‌گردد؟


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار