در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

تمام دستگاه‌های اجرایی و نیرو‌های مسلح در روند بازسازی مناطق سیل زده حاضر هستد/ بانک ها در مرحله اول پنج هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کردند

گفت و گوی ویژه خبری امشب پنجشنبه دوم خرداد با موضوع بازسازی مناطق سیل زده با حضور اسماعیل نجار جانشین قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق زلزله‌زده برگزار شد.


تمام دستگاه‌های اجرایی و نیرو‌های مسلح در روند بازسازی مناطق سیل زده حاضر هستدبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  گفت و گوی ویژه خبری امشب پنجشنبه دوم خرداد با موضوع بازسازی مناطق سیل زده با حضور اسماعیل نجار جانشین قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق زلزله‌زده برگزار شد.

اسماعیل نجار جانشین قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق زلزله‌زده در ابتدا با اشاره به چهار مرحله مدیریت بحران گفت: پیشگیری و پیش بینی، آمادگی و مقابله، بازسازی و نوسازی و نهایتاً بازتوانی از مراحل مدیریت بحران است، تمام دستگاه‌های اجرایی و نیرو‌های مسلح بنا به فرمان مقام معظم رهبری در جهت همکاری با بحث مقابله حضور دارند.

وی با اشاره به اینکه نیمی از این بحث در اختیار جهادکشاورزی و نیمی دیگر در اختیار بنیاد مسکن است گفت: خسارت سنگینی به کشور تحمیل شده است به طوری که برآورد اولیه حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان است که از این مفدار ۲۰ هزار میلیارد برای بحث تملک است تا زیرساخت‌هایی که مورد آسیب و تخریب قرار گرفته باید مورد تعمیر قرار گیرد و ۹ هزار میلیارد تومان دیگر در ارتباط با کمک‌های بلاعوض است.
 
نجار با اشاره به اینکه بانک‌ها موظف به پرداخت تسهیلات هستند افزود: در مرحله اول مقرر بود حدود سه هزار میلیارد تومان کمک‌های بلاعوض در نظر گرفته شود که بانک‌ها آن را تقبل کردند و در مرحله اول پنج هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار بخش‌های مختلف قرار دادند که باید بخش کشاورزی و مسکن باید در اولویت قرار گیرد.
 
جانشین قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق زلزله زده با اشاره به اینکه در استان‌های شمالی در بخش کشاورزی مبالغی پرداخت‌ شده است گفت: در پلدختر و خرم آباد خسارت بیشتر بوده لذا تمام تمهیدات اندیشیده شده وبه بانک‌های عامل تعیین تکلیف شده و پرونده‌های مربوط نیز تشکیل شده است.
 
وی با اشاره به اینکه رئیس جمهور تاکید بسیاری بر پرداخت خسارت‌های حوزه کشاورزی دارد ادامه داد: مطابق ماده ۱۰ و ۱۲ مربوط به مدیریت بحران دولت سالانه حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ میلیارد تومان می‌تواند از محل صندوق توسعه ملی برداشت کند.

وی تصریح کرد: سال گذشته ۹۰۰ میلیارد تومان  در اختیار صندوق توسعه ملی بیمه کشاورزی قرار گرفت،  که مجموعه مبالغ دریافتی ما از محل بیمه کشاورزی ۱۶ میلیارد و پرداخت‌ها ۱۶۰ میلیارد تومان بود.
 
محمد غراوی سرپرست استانداری گلستان در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی ادامه داد: تعداد زیادی از واحد‌های صنعتی در شهرک‌های صنعتی دچار خسارت و آسیب شدند. فاز اول و دوم و بخصوص فاز سوم شهرک‌های صنعتی خسارت زیادی دید.

وی با اشاره به اینکه ۱۴۶ واحد تولیدی دچار خسارت شدند عنوان کرد: خسارت را به ستاد مدیریت بحران کشور اعلام کردیم لذا مصوبه‌ای پیرامون میزان خسارت بخش تولیدی در هیئت دولت تصویب خواهد شد لذا تسهیلات را در اختیار تولیدکنندگان قرار خواهیم داد.

سرپرست استانداری گلستان با اشاره به اینکه پس از مقابله با سیل در اولین فرصت واحد‌های تولیدی به مرحله قبل خود باز گشتند گفت بیش از ۳ هزار نفر به محل کار خود بازگشتند و در واحد‌های تولیدی مشغول به فعالیت هستند.
 
سرپرست استانداری گلستان با اشاره به اینکه ما بازرسی‌های میدانی دقیقی را انجام داده‌ایم افزود: ما در حوزه کشاورزی نقشه‌های دقیقی را داریم لذا اختلاف نظر در بدنه دولت مستمر وجود دارد و هست تا کنون ۳۲۱ پرونده در حوزه بخش کشاورزی نسبت به پرداخت آن اقدام شده است.

غراوی با اشاره به اینکه در حوزه کشاورزی برنامه‌هایی داریم افزود: حدود ۱۴ میلیارد تومان به حساب کشاورزی واریز شده است، ۱۸۲۵ پرونده دیگر در دست اقدام است تا به بانک معرفی شود.

وی افزود: ۶ هزار و ۷۰۰ پرونده تکمیل شده و برآورد اولیه خسارت صورت گرفته است امیدوارم با سرعت عملی که اکنون وجود دارد پرداخت خسارت‌های بخش کشاورزی در اولین فرصت صورت گیرد، در حال حاضر هیچ روستایی دچار مشکلات بهداشتی نیست، دستگاه‌های متولی و اکیپ‌های بهداشتی مدام در حال بررسی اوضاع هستند هیچ مشکلی از بابت مسائل بهداشتی آب و فاضلاب وجود ندارد.
 
محمد زهرایی؛ رئیس سازمان بسیج سازندگی در تماس تلفنی با بیان اینکه طرح جهاد همبستگی ملی از همگرایی و وحدت و به نوعی یک رفتار سازمانی جدید است، گفت: این طرح از همه ظرفیت خیرین، دستگاه‌ها، مساجد، گروه‌ها استفاده می‌شود تا منازل با حداقل هزینه و حداقل زمان و بالاترین کیفیت ساخته شود.
 
وی ادامه داد:طبق تفاهم‌نامه با بنیاد مسکن ۲۰ هزار واحد تعمیری و ساخت قرار است تکمیل شود. برای واحد‌های تعمیری از زمانی که خانه‌ها تحویل شود دوماه زمان‌بندی مشخص شده است و هم اکنون ۳۰۰ واحد تعمیراتی به سرانجام رسیده و ۱۰۰ واحد ساخت آغاز شده است. زمان‌بندی برای ساخت واحد‌ها نیز بعد از اینکه زمین تحویل شود ۶ ماهه کاری زمان لازم است.

جانشین قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق زلزله زده با بیان اینکه رئیس جمهور و وزیر و قرارگاه تاکید دارند که واحد‌های تعمیری تا پایان تیرماه و واحد‌های ساخت تا پایان سال به اتمام برسند، گفت:ساخت و تعمیر این واحد‌ها طبق برنامه پیش می‌رود.

نجار در مورد زمین خانه‌های کنار رودخانه‌ها گفت: سیل‌های اخیر یک بازگشت ۵۰۰ ساله بودند و برای جابجایی خانه‌ها اگر بخواهیم همه را جابجا کنیم هزینه‌ها بسیار سنگین خواهد بود ما می‌خواهیم حاشیه‌های رودخانه‌ها را ایمن سازی کنیم که بخشی از معمولان و پلدختر امکان ایمن‌سازی نیست.

وی افزود: بنیاد مسکن موظف به این شده است که زمین اهدا کند یعنی آنجایی که زمین داریم به بنیاد مسکن واگذار می‌شود و اگر نداشته باشیم خرید زمین‌های مورد نیاز انجام می‌شود و زمین‌های ۱۱ روستا به علاوه شهر معمولان و پلدختر باید تهیه شود.

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان در تماس تلفنی با اشاره به اینکه وضعیت روستا‌های استان رو به بهبود است، گفت: روستای مگران ۳ آب قبلا کامل خارج شده و امروز از جاده هم خارج شده است. کانکس‌های کولردار تأمین کردیم و از ۳ شب پیش کلیه روستائیان در کانکس‌های کولردلر مستقر شدند.

وی ادامه داد: در روستای حمدان آب خارج شده و نیمی از کانکس‌ها هم رسیده و فردا کامل می‌شود تا فردا کانکس‌ها در حیاط منازل امن مستقر شوند و کولر‌ها نصب شوند. در شهرستان کارون هم مردم در حال بازگشت هستند و اکنون آب از اکثر روستا‌ها خارج شده و انشاءالله این هفته تمامی روستا‌ها از آب تخلیه می‌شود.

استاندار خوزستان با بیان اینکه خسارت واحد‌های تولیدی کم بوده است، گفت: ما دور تمام شهرک‌های صنعتی سیل بند و خاکریز زدیم و تنها جایی که خسارت وارد شد جایی بود که رودخانه کرخه و دز به هم پیوستند که شهرک صنعتی۲ اهواز آسیب حداقلی دید، اما با این‌حال مجتمعی که برای مناطق سیل‌زده نان می‌پخت کار خود را در آنجا ادامه داد.

شریعتی تصریح کرد: در نهایت باید گفت ۲۸ میلیارد تومان خسارت مستقیم و ۸۴ میلیارد تومان خسارات غیرمستقیم به واحد‌های صنعتی شده است و در مورد واحد‌های صنفی هم در حال بررسی هستیم.

وی با اشاره به افزایش خرید گندم نسبت به سال گذشته گفت: تاکنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن گندم خریدیم در حالی که سال گذشته یک میلیون تن گندم خریدیم و پیش‌بینی می‌کنیم بین یک میلیون و ۳۰۰ هزار تا ۴۰۰ هزار تن گندم در امسال خریداری کنیم و شرایط را نسبت به سال گذشته بهتر کنیم و امنیت غذایی کشور را تامین کنیم.

جانشین قرارگاه بازسازی و نوسازی مناطق زلزله زده در مورد خسارات در بخش کشاورزی کل کشور گفت: با برآورد‌های اولیه باید ۵ هزار میلیارد تومان کمک بلاعوض، ۷۰۰ میلیارد تومان تملک و ۵۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات و مجموعاً ۱۲ هزار میلیارد تومان در بخش کشاورزی خسارت وارد شده است که به تمام بانک‌ها ابلاغ شده است.

نجار تصریح کرد: گستردگی و وسعت خسارت در بخش کشاورزی باعث شده است که برای اولین بار تسهیلات ارزان قیمتی در اختیار خسارت دیدگان قرار گیرد و اگر تلاش و همت والا نبود خسارت مالی و جانی در استان‌ها بسیار بیشتر بود.

سید محمد موسوی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران وزارت جهاد کشاورزی سید محمد موسوی در تماس تلفنی با بیان اینکه ۵۹۲ میلیارد تومان خسارت به مازندران وارد شده است، گفت: ۲۰ درصد این خسارات مربوط به بخش زراعت ۴۵ درصد مربوط به بخش دام و طیور و ۲۵ درصد مربوط به ساخت و زیربنایی است که هم اکنون ۸ هزار و ۱۶۶ پرونده آماده کمک ۸۱ میلیارد تومانی شده است و از ۱۷۲ میلیارد تومان کمک بلاعوض دولت ۷۹ میلیارد تومان به استان مازندران اختصاص یافته است.

وی تصریح کرد: ۱۳میلیارد تومان به ۲ هزار بهره‌بردار خسارت دیده استان مازندران پرداخت شده است که با سامانه سجاد روز به روز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود.

موسوی در مورد اختلاف برآورد‌های کشاورزان و مسئولین دولتی گفت: اینگونه نیست که برآورد‌ها اختلاف فاحشی داشته باشند چراکه استانداری‌ها با استفاده از آخرین تصاویر ماهواره‌ای و بررسی‌های میدانی گزارش خود را تکمیل می‌کنند.

محمد علی عزیز محمدی، معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در تماس، تلفنی با بیان اینکه در شهرک آق قلا ۱۴۷ واحد دچار آبگرفتگی شدند، گفت: خوشبختانه بخش قابل توجهی از این تعداد به چرخه تولید بازگشتند، اما زیرساخت‌های ۱۱۳ شهرک صنعتی دچار آبگرفتگی شدند که شدیدترین آن‌ها آق قلا بود.

وی با اشاره به خسارت واحد‌های صنعتی در کل کشور گفت: مجموعا ۳۰۰ واحد صنعتی و صنفی در کل کشور بالغ بر ۳۰۰۰ میلیارد تومان خسارت دیدند و ۱۷۰۰ میلیارد ریال هم به زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی خسارت وارد شد.

نجار در پایان درباره سامانه سجاد گفت: سامانه سجاد یعنی سامانه جامع امداد دولت که کلیه اقدامات دولت و دستگاه‌های اجرائی در این سامانه گذاشته می‌شود و کلیه امکانات و اعتبارات و خساراتی که پرداخت می‌شود در سامانه درج می‌شود تا کلیه مسئولین آن را ببینند و زمان‌بندی پروژه‌ها را نظارت کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار