نوشیدن زیاد آب از افطار تا سحر در کاهش تشنگی تاثیر چندانی ندارد

برای جلوگیری از ایجاد تشنگی در ایام روزه داری می‌توان از بذر‌های لعابدار نظیر خاکشیر، تخم بالنگو، تخم ریحان و تخم شربتی استفاده کرد.

نوشیدن زیاد آب در فاصله افطار تا سحر در کاهش تشنگی تاثیر چندانی نداردبه گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، دکتر غلامرضا غیور عضو هیات علمی گروه طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه مصرف میوه و سبزی موجب کاهش عطش و تامین مواد و املاح بدن می‌شود و جایگزین مناسبی برای مصرف زیاد آب می‌باشد، گفت: باید توجه داشت نوشیدن زیاد آب و دیگر مایعات در فاصله افطار تا سحر یا در وعده سحر، در کاهش تشنگی در طول روز، تاثیر چندانی ندارد.

وی ادامه داد: مکانیسم تشخیص فرآیند کاهش مایعات بدن و احساس تشنگی نیازی به حجم زیاد مایعات ندارد و افراد می‌توانند نیازشان را با مصرف مواد غذایی برطرف نمایند، باید توجه داشت زیاد نوشیدن مایعاتی نظیر آب موجب ضعف هضم، احساس سنگینی، کسالت و سوءهضم گردیده و درنهایت موجب عارضه در فرد خواهد شد.

عضو هیات علمی گروه طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با توجه به شرایط خاص ماه رمضان، بویژه در ایام گرم سال که روز‌ها بسیار بلند و فاصله افطار تا سحر بعدی بسیار کوتاه هستند همچنین مراسم عبادی و توصیه به شب زنده داری و مطالعه و تفکر و عبادت در شب‌های خاص وجود دارد باید به چند نکته درباره خواب در ماه مبارک رمضان توجه کرد.

غیور افزود: حدود دو ساعت پس از یک افطار سبک بخوابید و از بیدار ماندن تا سحر پرهیز نمایید، دست کم یک الی یک و نیم ساعت برای وعده سحر وقت بگذارید و پس از سحر یک تا دو ساعت بیدار باشید و از خوابیدن بلافاصله پس از نماز صبح بپرهیزید.

وی ادامه داد: درصورت لزوم "احساس ضعف شدید، عطش شدید" در طول روز استراحت کنید، اما سعی کنید این خواب حدود میانه روز باشد که هوا بسیار گرم است و تا جای ممکن از خوابیدن در نزدیکی غروب آفتاب بپرهیزید، خواب روزانه باید در محیطی ساکت، تاریک و با تهویه مناسب باشد.
 
انتهای پیام //ف . ک
 

راهکارهای طب سنتی  برای پیشگیری از تشنگی در ماه رمضان

برچسب ها: علوم پزشکی ، رمضان98
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.