دعای روز نوزدهم ماه مبارک رمضان/ برترین اعمال در این ماه چیست؟

به مناسبت فرا رسیدن نوزدهمین روز ماه مبارک رمضان، دعای این روز به‌همراه شرحی بر آن منتشر شده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان ادعیه روزانه این ماه شریف بسیار جای دقت و تفکر دارد. این دعا‌های روزانه که در محافل مذهبی خوانده می‎شود توسط ابن‌عباس از پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و سلّم نقل شده است و علمای بزرگ اسلام آن‌ها را در کتاب خود ثبت و ضبط کرده‎اند و ما این ادعیه را از کتاب «‏اقبال الأعمال» سیدبن طاووس عالم بزرگ شیعه نقل می‌کنیم. این کتاب‏ مانند سایر کتاب‌هاى سید از اعتبار و ارزشی ویژه بین علماى شیعه برخوردار است تا جایی که شیخ عباس قمی در «مفاتیح الجنان» بسیار از ادعیه این کتاب استفاده کرده است.

اینک به مناسبت فرا رسیدن نوزدهمین روز ماه مبارک رمضان، دعای این روز به‌همراه شرحی بر آن منتشر شده است:

دعای روز نوزدهم ماه مبارک رمضان/ برترین اعمال در این ماه چیست؟

اللّهمّ وفّرْ فیهِ حَظّی من بَرَکاتِهِ وسَهّلْ سَبیلی الی خَیراتِهِ ولاتَحْرِمْنی قَبولَ حَسَناتِهِ یا هادیاً الی الحَقّ المُبین

خدایا زیاد بگردان در آن بهره مرا از برکاتش و آسان کن راه مرا به سوی خیرهایش و محروم نکن ما را از پذیرفتن نیکی‌هایش،‌ای راهنمای به سوی حـق آشکار.


بیشتر بخوانید: اهمیت هرکدام از شب‌های قدر از دیدگاه امام صادق (ع) + اینفوگرافیک


حجت‌الاسلام محمود ریاضت محقق و کارشناس علوم دینی در توضیح دعای این روز نوشت: حظ و بهره بسیار از برکات دارالبرکة رمضان المبارک نصیب آن دسته از ضیوف الرحمن می‌شود که موفق به انجام برترین اعمال بر سر سفره مهمانی حق تعالی که همان ترک گناه است شده‌اند که پیامبر رحمت صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «أفضل الاعمال فی هذا الشهر الورع عن محارم الله؛ برترین کار‌ها در این ماه ترک گناه و معصیت است».

ترک عصیان پروردگار برکات مادی و معنوی، دنیوی و اخروی، ظاهری و باطنی را نصیب بنده می‌کندکه در صورت حاصل شدن چنین برکاتی، حظ وافر شامل انسان شده است و به برکت این بهره کثیر مسیر درک خیرات برای وی سهل و آسان می‌شود و موفق به مهم‌ترین و برترین خیرات که همان حمد و ثنای پروردگار در قبال نعمات بی‌شمار درونی و بیرونی است می‌شود و این شکر نشانه و علامت قبولی حتمی حسنات خواهد شد.

تحویل إلی أحسن الحال در ضیافت الهی متبرک شدن به برکات این سفره است. این مبارکی و برکت می‌بایست در افکار، اعمال، رفتار، کردار و گفتار مهمان این سفره ظهور و بروز یابد و آن گاه که وجود مهمان این ضیافت به برکت این ماه به معنای تمام و کمال برکت یافت، وجود او نیز تبدیل به دار الکرامة، دار البرکة، دار الرحمة و دار المغفرة می‌شود و این یعنی مبارک شدن به شهرالله که؛ «قَدْ أَقْبَلَ إِلَیکمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَکةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ». سفره ضیافت الهی در دار البرکة رمضان فرصت سازی عظیمی برای تحقق این مهم است، امید که به عنوان مهمانان این سفره فرصت سوزی نکنیم.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب ها: ماه رمضان ، شب قدر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار