استاد دانشگاه آمریکا از آشفتگی کامل سیاست خارجی دولت ترامپ خبر داد

استاد روابط بین الملل دانشگاه جان هاپکینز آمریکا به ناکامی‌های ترامپ درباره ایران، کره شمالی، ونزوئلا و چین اشاره کرد و گفت سیاست خارجی دولت آمریکا در آشفتگی کامل قرار گرفته است.

استاد دانشگاه آمریکا از آشفتگی کامل سیاست خارجی دولت ترامپ خبر دادبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، استاد روابط بین الملل دانشگاه جان هاپکینز به ناکامی‌های ترامپ درباره ایران، کره شمالی، ونزوئلا و چین اشاره کرد و گفت این مسایل در کنار وضعیت شکننده وی در داخل کشور، باعث شده سیاست خارجی این دولت در آشفتگی کامل قرار گیرد.

دانیل سیرور، استاد مطالعات بین المللی پیشرفته جان هاپکینز افزود: تهدید‌های نظامی آمریکا نمایشی برای دامن زدن به "فشار حداکثری" به ایران است و دولت ترامپ در داخل و در منطقه، آماده درگیری نظامی با ایران نیست، هرچند خطر درگیری بر اثر اشتباه محاسباتی را نباید کوچک شمرد.

وی هشدار داد: وضعیت داخلی ترامپ اگر در آینده بدتر شود و فشار تحقیقات کنگره بر وی افزایش یابد، احتمال دارد که به دنبال درگیری خارجی برای فرار از فشار‌های داخلی برود. تاریخ موارد مشابهی برای اثبات این ادعا دارد.

ناکامی ادامه دار بولتون

صاحب امتیاز تارنمای تحلیلی "پیسفر" درباره تلاش‌های جنگ افروزانه مشاور امنیت ملی ترامپ اظهار کرد: جان بولتون برای حمله نظامی به ایران تلاش می‌کند، ولی وضعیت شکننده‌ای در داخل پیدا کرده است.

سیرور توضیح داد: او برای خلع سلاح اتمی کره شمالی تلاش کرد و شکست خورد. به دنبال تغییر نظام ونزوئلا بود و ناکام ماند. در لیبی از ژنرال حفتر و حمله نظامی به طرابلس و تصرف پایتخت حمایت کرد، باز ناکام ماند.

وی پیش بینی کرد: بولتون در خصوص طرح حمله نظامی به ایران هم دچار ناکامی مشابهی خواهد شد.

آشفتگی سیاست خارجی ترامپ

استاد روابط بین الملل دانشگاه جان هاپکینز همچنین با اشاره به بالا گرفتن جنگ تجاری با چین تاکید کرد: دولت ترامپ به شکل قابل توجهی با سلسله‌ای از ناکامی در سیاست خارجی روبرو شده است. با توجه به ادامه تحقیقات و درگیری وی با مجلس نمایندگان، وضع وی در داخل نیز خوب نیست. این‌ها باعث شده تا سیاست خارجی وی در آشفتگی کامل باشد.

سیرور ادامه داد: سیاست خارجی درست زمانی است که ما هوای متحدانمان را داشته باشیم، نه اینکه با آن‌ها به تقابل بپردازیم.

وی با اشاره به ناکامی سفر اروپایی پمپئو برای جلب حمایت اروپا علیه ایران گفت: ترامپ به جای همکاری با قدرت‌های اروپایی به دنبال پشتیبانی از اتوکرات‌های آینده لهستان و مجارستان افتاده و از برگزیت حمایت می‌کند.

بلوف جنگ

این استاد روابط بین الملل با اشاره به اینکه ایرانی‌ها خیلی زود فهمیدند که تهدید‌های نظامی کاخ سفید و لشکر کشی به منطقه بلوف است، گفت: اینکه بمب افکن‌های ب-٥٢ را در پایگاه العدید قطر مستقر کنند که فاصله نزدیکی با ایران داشته و در تیررس ایران قرار دارد، یعنی العدید نمی‌تواند پایگاهی برای حمله به ایران باشد.

سیرور ادامه داد: اهداف ایران برای پاسخ نظامی محدود نبوده و العدید را در بر خواهد گرفت. اگر واقعا کاخ سفید دنبال حمله به ایران بود، باید کل این پایگاه را تخلیه می‌کرد. باید کارکنان غیرضروری و خانواده‌های نظامیان را از سراسر منطقه خارج می‌کرد.

وی به شایعه سازی مقام‌های این کشور و رسانه‌های استکبار مبنی بر گسیل نیرو به خلیج فارس اشاره کرد و آن را یکی دیگر از بلوف زنی‌های ترامپ درباره جنگ نامید.

این استاد آمریکایی گفت: اگر می‌خواستند با موشک‌های کروز به ایران حمله کنند، به فرستادن نیرو نیاز نبود. اگر هدف اشغال خاک ایران بوده است که این تعداد هم توان این کار را ندارد.

سیرور اعلام کرد: تمام این جو تبلیغاتی و تهدید‌ها با هدف برقراری تماس با ایران صورت می‌گیرد. حتی ترامپ شماره تلفن خود را به سوئیسی‌ها داده است تا به ایران بدهند، اما ایرانی‌ها تاکید دارند تا ایالات متحده به برجام بازنگردد به سمت مذاکره نخواهند رفت. آن‌ها این کار را از لحاظ داخلی نیز پیچیده خواهند یافت.

وی اظهار کرد: ترامپ نعره می‌زند و چماقش را در هوا می‌چرخاند، اما واقعیت این است که می‌خواهد گفتگو کند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار