گزارش/

پشت پرده گرانی اقلام اساسی چیست؟/ تابش: ظرفیت انبارها تکمیل است، مردم احتکار خانگی نکنند

پشت پرده گرانی اقلام اساسی چیست؟/ تابش: ظرفیت انبارها تکمیل است، مردم احتکار خانگی نکنند این روزها این سوال در بین اذهان عمومی مطرح است که چرا با وجود تمرکز تیم اقتصادی دولت به بازارها، همچنان افزایش فیمت در اقلام اساسی ادامه دارد؟
به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، چند وقتی است که سیر صعودی افزایش قیمت در برخی کالا‌های اساسی تبدیل به علامت سؤال بزرگی در ذهن عموم جامعه  شده است، موضوعی که جمعیت ۸۰ میلیونی اعم از پردرآمد و کم درآمد را تحت تاثیر قرار داده است.
 
کارشناسان بازار و مسائل اقتصادی کشور عوامل مختلفی را نظیر تفاوت نرخ دلار و چند نرخی شدن آن، تغییر تعرفه های گمرکی، احتکار اقلام اساسی، ممنوعیت واردات برخی کالاهای غیراساسی، بروز اختلال در نظام عرضه و تقاضا، گرانفروشی، تحریم های اقتصادی کشورهای مستبد و  همچنین وجود دلالان به صورت باندهای بزرگ در سطح بازار را عاملی برای گرانی اقلام اساسی می دانند.
 
به همین دلیل به بررسی ابعاد مختلف این افزایش قیمت در سبد کالایی خانوارها در حوزه های کشاورزی، ستاد تنطیم بازار، گمرک ایران، واردات اقلام اساسی و همچنین نظارت سازمان های مربوط پرداخته ایم که در ادامه می آید:
 
عباس قبادی، دبیر ستاد تنظیم بازار در گفت و گو با برنامه ۱۰ و ۱۰ دقیقه باشگاه خبرنگاران جوان، به موضوع گرانی برخی اقلام اساسی اشاره کرده و گفت: در بُعد افزایش قیمت  اقلام اساسی ۲ حوزه جای بحث دارد.  بحث  اول گرانی کالاهای اساسی آن هم در مدت زمان کوتاهی است که آن را  می‌پذیریم  و بخش دیگر گرانفروشی فروشندگان در بازارهاست.
 
وی افزود: بطور مثال وقتی یک کالایی مانند سیب زمینی که  سال گذشته ۷۰۰ الی ۸۰۰ تومان تمام می‌شد و با توافق با فروشنده این کالا در بازار تهران ۳ هزار و ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومان به دست مصرف کننده  می رسید اما حالا  به علت افزایش هزینه های تولید از جمله خرید کود، هزینه های کارگری و ...همین کالا برایش  ۳ هزار و ۵۰۰  تا ۴ هزار تومان تمام می‌شود در نتیجه بازارها ها نیز شاهد افزایش قیمت می شوند اما در برخی موارد این افزایش قیمت شکل طبیعی ندارد که ما هم آن را قبول داریم و دلایل آن را هم بررسی کرده ایم.
 
قبادی با بیان اینکه مشکل ما نه با تولیدکننده است نه مصرف کننده. بلکه فاصله بین تولید کننده تا مصرف کننده است، بیان کرد: قطعا ستاد تنظیم بازار در حیطه وظایف دائم در کنترل بازارهاست، اما در یک سری حوزه ها واقعا کار سختی است. به طور مثال وقتی از یک کالایی در یک مقطع زمانی، حجم زیادی در کشور تولید می‌شود، مدیریت کردن، بسته بندی و  ذخیره  آن، تنها بر عهده دولت نیست.  باید بخش خصوصی هم وارد عمل شود. گا‌ها یک اتفاقات اقتصادی در کشور رخ می‌دهد که باعث می‌شود، در یک مقطعی نوساناتی ایجاد شود. به طور مثال همین خرما در یک مقطع تاریخی تولید می‌شود و در سردخانه ذخیره می شود، اوج مصرف در ماه مبارک رمضان است.  دولت تا چه زمانی می‌خواهد بخرد و ذخیره کند و در آن فصولی که مورد نیاز است عرضه کند.  حال شما تصور کنید این بین ۲ دلال هم پیدا شود که با قیمت ارزان بخرند و بگذارند در یک مقطعی با قیمت بالا بفروشند، این‌ها واقعیت‌هایی هستند که در بازار وجود دارد.

آیا چتر حمایتی سازمان حمایت بر سر بازارهای ملتهب وجود دارد؟

عباس تابش رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،  گفت: انبارهای ذخایر کالای اساسی تکمیل و جای هیچ نگرانی نسبت به کمبود آن در ماه اخیر وجود ندارد، بنابراین عموم جامعه باید از ذخیره سازی اقلام مورد نیاز خود در منزل بپرهیزند زیرا همین موضوع خود نوعی احتکار به حساب می آید.

تابش افزود: وقتی ارز  برخی کالاها از ۴۲۰۰ تومان به نیمایی تغییر می‌کند به طور طبیعی  آن اجناس با افزایش قیمت مواجه می شود، سازمان حمایت در حال رصد این افزایش قیمت هاست تا اگر این نرخ به صورت طبیعی افزایش پیدا نکرد هشدارهای لازم را به فروشندگان کالاها بدهیم، برای جلوگیری از افزایش قیمت و مشکل در توزیع، بازرسی ها به صورت برخط انجام می شود، بطور مثال در چند هفته گذشته با هشدارها و بازرسی های سازمان حمایت توانستیم قیمت افزایش یافته شکر و گوشت را تا حد معقولی کنترل کنیم.

رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان  با اشاره به تنش قیمتی ایجاد شده در برخی کالاهای اساسی، تصریح کرد: خرید مازاد نیاز قسمتی از جامعه به خودی خود منجر به افزایش قیمت کالاها در بازارها می شود. قبول داریم در نحوه توزیع اقلام بین عموم جامعه مشکلاتی رخ داد که با اصلاح این نظام در هفته های آینده کاهش قیمت در سایر کالاها نیز مشاهده خواهد شد.

تابش در پایان با اشاره به بررسی پرونده تخلفات ثبت شده توسط سازمان حمایت، گفت: کمترین تخلف  در گرانفروشی و بیشترین تخلف در تامین به موقع کالا به ثبت رسیده است. در آینده ای نزدیک با راه اندازی کامل سامانه جامع تجارت، از یک شبکه مطمئن و ایمن برای توزیع کالا‌ها برخوردار خواهیم بود.

حمایت دولت از افراد کم درآمد حین افزایش قیمت اقلام هدفمند نیست

احسان خاندوزی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، عامل تداوم برخی گرانی و فشار به طبقات آسیب پذیر جامعه را توزیع ناعادلانه یارانه های نقدی در جامعه دانست و گفت: نحوه توزیع عادلانه درآمد ها با مشکل اساسی روبرو شده است، یعنی برنامه ریزی های صورت گرفته برای مدیریت سبد غذایی خانوارها به درستی چیده نشده است.

وی ادامه داد: سال گذشته و همچنین ابتدای امسال جامعه فشار اقتصادی زیادی را تحمل کرد، جالب است بدانید این فشار اقتصادی ناشی از نبود ذخایر اقلام اساسی در سیستم اقتصادی کشور نیست بلکه نحوه مدیریت توزیع و شناسایی اقشار کم درآمد جامعه منجر شد تا افزایش قیمت کالاها  در کوچک شدن سبد خانوارهای آسیب پذیر دخیل باشد.

خاندوزی یکی از راهکارهای مقابله با بحران های اقتصادی را تنظیم نظام یکپارچه یارانه در کشور دانست و گفت: زمانی که بحران افزایش قیمت در بازارها به دلایل مختلفی بوجود می آید دولت ها ابتدا باید از جامعه کم درآمد حمایت کنند تا در مرحله بعدی به مقابله با دلال ها و سودجویان بپردازند.

وی در پایان گفت: پرداخت یک منبع یارانه ای به مردم منجر می شود تا رانت در سیستم تولید و توزیع رسوخ نکند، یعنی قیمت کالاهای داخلی با بهای تمام شده واقعی و کالاهای وارداتی هم با نرخ واقعی ارز به بازارها عرضه می شود. در مرحله اول سودجویان راهی برای دلالی نمی بینند در مرحله دوم نیز دولت با پرداخت یارانه معقول به افراد کم درآمد بار افزایش قیمت را از دوش این افراد بر می دارد و در نهایت شاهد یکپارچه سازی بازارها با یک نرخ قیمتی خواهیم بود.

جو روانی بر التهاب بازار اقلام اساسی دامن می زند

عباس ارشدی معاون بازرگانی شرکت غله و خدمات استان تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به اینکه کمبودی در توزیع اقلام اساسی وجود ندارد، اظهار کرد: التهاب کنونی بازار و پشت پرده گرانی اقلام اساسی مربوط به موضوعات و مسائل روانی است و ارتباطی به عرضه ندارد.

وی افزود: هم اکنون توزیع کالا‌های اساسی با نرخ مصوب در فروشگاه‌ها و میادین در حال انجام است و بدون تردید چسبندگی اقتصاد که در بازار شکر، برنج و روغن و دیگر کالا‌ها وجود دارد، موجب شده است تا برخی فروشندگان هر ترفندی را به کار گیرند تا کمتر زیان کنند چرا که آن‌ها با نرخ‌های بالایی اقلامی همچون شکر را خریداری کرده و مایل نیستند که با قیمت‌های کمتری در بازار عرضه کنند.

ارشدی با بیان اینکه در ۲۲ میادین شهر تهران شکر با نرخ مصوب ۳ هزار و ۴۰۰ تومان در حال توزیع است، گفت: طبق اظهارات بازرسان حاضر در میادین و بررسی‌های میدانی، ازدحامی برای دریافت شکر وجود ندارد و تنها برخی افراد با مطرح کردن چنین اظهاراتی قصد دارند بر نوسان بازار دامن بزنند.

این مقام مسئول از توزیع ۴ هزار تن شکر در میادین میوه و تهران خبر داد و افزود: با توجه به آنکه این میزان توزیع بی سابقه است، پیش بینی می‌شود که با کاهش بار روانی بازار به تعادل برسد چرا که از حیث توزیع مشکلی نداریم.

وی با بیان اینکه توزیع اقلام اساسی در سطح بازار به فراوانی در حال انجام است، اظهار کرد: در حال حاضر برنج زیر قیمت مصوب در بازار عرضه می‌شود که این امر بیانگر فراوانی توزیع است.

ارشدی ذخایر اقلام اساسی در کشور را مطلوب دانست و گفت: علی رغم وضعیت مناسب ذخایر و توزیع اقلام اساسی، اما هنوز بازار به آرامش مطلوب و مورد نظر ما ناشی از جو روانی نرسیده است. در حالیکه کمبودی در نظارت وجود ندارد و روزانه اکیپ‌های سازمان حمایت و تعزیرات در حال گشت زنی هستند.

معاون بازرگانی شرکت غله و خدمات استان تهران با اشاره به اینکه مشکلی از لحاظ موجودی اقلام اساسی در کشور نداریم، بیان کرد: همانگونه که پر شدن استخر خالی زمان بر است، فروکش کردن التهاب بازار و جو روانی فعلی نیاز به زمان دارد. به عنوان مثال در زمانی که التهاب بازار شکر به اوج خود رسیده بود، هر کیلو شکر با نرخ بالای ۸ تا ۹ هزار تومان در عمده فروشی مولوی عرضه می‌شد در حالیکه هم اکنون نرخ شکر به ۵ هزار تومان تقلیل یافته است که این امر نشان می‌دهد توزیع با نرخ مصوب بر کاهش التهاب بازار تاثیر گذار است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۷ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
امان از شر گناهان
-
ناشناس
۰۸:۴۰ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
بجاي اين حرفها به فکر مردم باشيد برادر من وضعيت اقتصادي را سروسامان دهيد
Germany
ناشناس
۰۶:۵۶ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
ننگ بر احتکار کنندگان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۹ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
اولا چرا مبنای فراوانی شکر رو تهران قرار میدید؟مگه شهرستانها جز آمار نیستند؟فقط فروشگاهها شکر دارن با زمان ومقدار محدود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۶ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
قند کیلو ۱۰۰۰۰ تومن
Canada
ناشناس
۰۰:۴۳ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
همه مردم احتکارگر شده اند و گناهکار ند .چونکه با این عمل زشت باعث افزایش قیمت شده اند .رابطه عرضه و تقاضا را بهم زده اند .چرا خودتون به خودتون کمک نمیکنید .احتکار یعنی خودزنی است .پرهیز کتید تا قیمت ها پایین اید
United States of America
احسان
۲۲:۱۰ ۰۶ خرداد ۱۳۹۸
گرانی هدفمند است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۰ ۰۶ خرداد ۱۳۹۸
آخه مردم پول دارن که برن وسایل بخرن احتکار کنن؟؟!!!بیشتر جوونا بیکارن کار ندارن پولم ندارن که خرید کنن
Iran (Islamic Republic of)
سالار
۲۱:۳۲ ۰۶ خرداد ۱۳۹۸
مردم ندارن بخورن.اونوقت بیان و احتکار خانگی کنن.منظورت مردمه یا مردم خاص؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۲ ۰۶ خرداد ۱۳۹۸
پشت پرده‌ای ندارد .فقط این دولت بی‌کفایت همین و بس.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۵ ۰۶ خرداد ۱۳۹۸
گرانی به این دلیل به وجود آمده که حقوق مسئولان بالاست وفشاری ازبابت گرانی کالا وخدمات به آن ها واردنمی شود
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۰:۳۳ ۰۶ خرداد ۱۳۹۸
درود خدا بر پدر و مادر مسوولین با تدبیر ! و مسوولیت پذیر ! که در زمان تحریم در کنار مردم یواشکی به کسب کار جهت رونق دادن به دلار زحمت میکشن.( احتکار)
Iran (Islamic Republic of)
محمد علی
۲۰:۳۲ ۰۶ خرداد ۱۳۹۸
سلام علت این نابسامانی در بازار یکیش سوئ مدیریت مسئولین هست یکی هم خود مردمه که به حال همدیگه رحم نمیکنن اندازه چند برابر نیازشون میخرن و به نوعی احتکار میکنند
Canada
ناشناس
۲۰:۱۵ ۰۶ خرداد ۱۳۹۸
باید مثل اینور اب جنس ها تاریخ تولید و انقصا داشته باشند و در رسانه ها هم تبلیع اینکه به تاریخ انقصا مردم اهمیت بدهند ِتا شاید بخاطر انقصای کالا دیگه خود زنی احتکار نکنند
احتکار مفسدان و مردم باعث گرانی کالا میشه .چونکه رابطه عرصه و تقاضا بهم میخورد .به زبان ساده باید به مردم فهماند که وقتی که جنس انبار میکنند .جنس در بازار کم میشود و اگر نتوانند جنس را جایگزین کنند .قیمت جنس به این سادگی بالا میرود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۴ ۰۶ خرداد ۱۳۹۸
وقتي ظرفيت انبارا تكميله خب بذارين مردم انبار كنن كه ظرفيت نگهداري كالا چند برابر بشه
Iran (Islamic Republic of)
دانشجو
۱۸:۵۱ ۰۶ خرداد ۱۳۹۸
به نظر شخصی بنده حقیر یکی از علل گرانی میتواند گناهان باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۸ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
چه ربطي داره
Iran (Islamic Republic of)
آریایی
۱۷:۰۳ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
درود بر شما . وقتی گناه زیاد بشود برکت مال از بین می رود و درهای باز بسته می شود. آفرین بر شما.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۶ ۰۶ خرداد ۱۳۹۸
پس تدبیررررررر دولت کجاااااااااااااست؟
United States of America
ناشناس
۲۲:۴۲ ۰۶ خرداد ۱۳۹۸
دولت بیتدبیررررررره
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۷:۰۵ ۰۶ خرداد ۱۳۹۸
پشت پرده همه احتکارها در کشور مسئولین چند تابعیتی هستن که فقط وفقط به فکر خودشونن
United States of America
ناشناس
۲۲:۴۴ ۰۶ خرداد ۱۳۹۸
نه محمد جاااااااااان
پشت پرده گرانی اقلام اساسی کیفیت عالیه اجناس هست وبس
هر چیزی گرون که شد مردم نمیخرن
وسازند مجیوره کیفیتشو بالا ببره تابخرن
نتیجه کار بالا رفتن کیفیت اجناس میشود
گرانی اقلام چیز بدی هم نیست
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۶:۲۳ ۰۶ خرداد ۱۳۹۸
دولت یارانه نمیده به کالاهای مورد مصرف زیاد مردم
United States of America
ناشناس
۲۳:۰۳ ۰۶ خرداد ۱۳۹۸
دولت یارانه نمیده?
یارانه دولت همشه بموقع بوده
Iran (Islamic Republic of)
ugd
۱۶:۰۶ ۰۶ خرداد ۱۳۹۸
یکی از روش های جمع کردن این وضعیت افزایش سود سپرده هاست
تا مردم پول را در بانک بزارند وبانک ها هم به تولید کمک کنند.
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۲۰:۰۶ ۰۶ خرداد ۱۳۹۸
واقعا درسته هم افزایش نرخ سود بانکی و هم برگشت سپردهای چندساله ۲تا۵ساله که به بانک کمک میکند با ثبات بیشتری وام دهند و اینجوری نقدینگی از بازارهای دلال گونه جمع میشه.ولی صد افسوس که مسئولینه ما نمیدونم چرا همه کاراشون برعکس منافعه ملته!!!!!!؟؟؟؟
United States of America
ناشناس
۲۲:۴۹ ۰۶ خرداد ۱۳۹۸
افزایش سود سپرده ها = گرانیه بیشر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۱ ۰۶ خرداد ۱۳۹۸
افسرده وخسته ونالانیم. ای خدا کجایی دست مارا بگیر .....
United States of America
ناشناس
۲۲:۵۶ ۰۶ خرداد ۱۳۹۸
افسردگی وخستگی از کم کاریه
کمتر بخور و بیشتر کار کن بشاش میشی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۶ ۰۶ خرداد ۱۳۹۸
هروز برقیمت همه ی کالاها داره اضافه میشه؟!!! موادغذایی هروز وهرهفته چندهزارتومان درحال افزایشه؟؟!! درداروخانه ها که وضع قیمتها خیلی افتضاحه؟؟!! طبق بررسی شما ، درسالهای اخیر تعدادجمعیتی که به فشارخون مبتلا شدند ، بالا رفته؟!! ولی چندماهی است که داروخانه ها تعداد داروهای فشارخون بادفترچه بیمه راکاهش( به جای ۱۰۰، ۳۰عددمی دهند) وبقیه ی آن رابا سه برابر قیمت به بیماران می فروشند؟!!! درایران ما کمبود هیچ چیز رانداریم؟؟!!درایران درد گرانی وپول گریبان فروشنده ها راگرفته؟!!! ودولت درمقابل این گرانی ها تابه حال هیچ اقدام بازدارند ه ایی راانجام نداده وخودنیز ازاین گرانیها که بعضا بانی آن است ،!!! وزندگی رابرمردم سخت کردند؟!! وجوانان ماآرزوی زندگی راحت وکار وازدواج را تاچه زمانی درسرداشته باشند؟؟!!!
United States of America
ناشناس
۱۶:۰۸ ۰۶ خرداد ۱۳۹۸
پشت پرده گرانی اقلام اساسی کیفیت عالیه اجناس هست وبس
هر چیزی گرون که شد مردم نمیخرن
وسازند مجیوره کیفیتشو بالا ببره تابخرن
نتیجه کار بالا رفتن کیفیت اجناس میشود
گرانی اقلام چیز بدی نیست
Iran (Islamic Republic of)
کاربر
۱۴:۴۳ ۰۶ خرداد ۱۳۹۸
وقتی خود دولت هر سال آب و برق و گازو بقیه چیزهارو گرون میکنه من کارمند چطور میتونم با یه حقوق ثابت چیزی بخرم چه برسه به اینکه احتکار کنم .
United States of America
ناشناس
۱۶:۱۱ ۰۶ خرداد ۱۳۹۸
آب و برق و گاز بیش از یارانه نمیشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۰۶ خرداد ۱۳۹۸
مردم عادی
پول ندارن
جا برای احتکار ندارن
حتی ضروریات زندگی شونو با مشقت تهیه می کنن اونوقت چطور ممکنه اقلام مصرفی رو احتکار کنن؟!! این هم از اون حرفا بود.
کدوم انباره پره؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۰۶ خرداد ۱۳۹۸
گرانی به دلیل عدم نظارت ورهاکردن اقتصادبه وجودآمده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۰۶ خرداد ۱۳۹۸
چرا فقط به مردم میگین ! مردم که تنها وظیفه ندارند !!!!
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
بیداد
۱۳:۲۴ ۰۶ خرداد ۱۳۹۸
احتکار خانگی؟!! مگر برای چند ماه میتونیم احتکار کنیم. پشت پرده گرانی‌ها، دلار مفتی است که اقازادها می‌گیرند و اقلام را آزادانه می‌فروشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۰۶ خرداد ۱۳۹۸
من این سه هفته است نان سیب زمینی تخم مرغ میخوریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۰۶ خرداد ۱۳۹۸
من که پول ندارم احتکار خانگی کنم. لابد خیلی پول دارند که می روند و می خرند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۰۶ خرداد ۱۳۹۸
مدیریت نیست بدبخت شدیم له شدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۰۶ خرداد ۱۳۹۸
چرا ایران هرسال، سالی 3 بار افزایش قیمت داده شده؟ آدم برا پس فرداش هم نمی تونه برنامه ریزی کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۰۶ خرداد ۱۳۹۸
احسنت
United States of America
ناشناس
۱۴:۵۰ ۰۶ خرداد ۱۳۹۸
چرا ایران هرسال، سالی 3 بار افزایش قیمت داده شده؟
پشت پرده گرانی اقلام اساسی کیفیت عالیه اجناس هست وبس
هر چیزی گرون که شد مردم نمیخرن
وسازند مجیوره کیفیتشو بالا ببره تابخرن
نتیجه کار بالا رفتن کیفیت اجناس میشود
گرانی اقلام چیز بدی نیست
Iran (Islamic Republic of)
احمدی
۱۱:۳۵ ۰۶ خرداد ۱۳۹۸
درسته که ظرفیت انبارها تکمیل هست ولی آیا قیمتها هرروز بالا وبالاتر نمیره ؟ نمیگم کار درستیه ولی اینطوری خب باید به مردم حق داد . من که خودم اصلا پولم نمیرسه مثل خیلی از مردم که بخوایم احتکار کنیم ولی اگه مردم بدونن قیمتها ثابت میمونن کیه که بخواد احتکار خانگی کنه و تازه به تازه مواد غذائی را نخره !!
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
م
۱۱:۳۴ ۰۶ خرداد ۱۳۹۸
خسته شدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۹ ۰۶ خرداد ۱۳۹۸
بابا ما کارگرا له شدیم
United States of America
ناشناس
۱۴:۵۴ ۰۶ خرداد ۱۳۹۸
پشت پرده گرانی اقلام اساسی کیفیت عالیه اجناس هست وبس
هر چیزی گرون که شد مردم نمیخرن
وسازند مجیوره کیفیتشو بالا ببره تابخرن
نتیجه کار بالا رفتن کیفیت اجناس میشود
گرانی اقلام چیز بدی نیست
Iran (Islamic Republic of)
صادق
۱۱:۱۷ ۰۶ خرداد ۱۳۹۸
بهترین راه آزاد سازی قیمتها وپرداخت یارانه آنها به طور مستقیم به مردم میباشد چون بیشتر یارانه ها به دست مردم نمیرسد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۰۶ خرداد ۱۳۹۸
موافق نیستم
بهترین را دادن مسئولیت به افرادتوانمند است
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۱۲:۵۴ ۰۶ خرداد ۱۳۹۸
واقعا تنها راه نجات همینه ،کله یارانها را به خوده مردم بدهید و قیمتهارو آزاددکنید،رقابت پذیری و سوق دادن تولید به سمت کیفیت برتر،مصرف بهینه،جلوگیری از اصراف،جلوگیری از رانت و رانت خواری فقط راهش همینه وبس
Iran (Islamic Republic of)
Abc
۱۳:۰۷ ۰۶ خرداد ۱۳۹۸
متاسفانه اقتصاد و صنعت قدرت رقابت نداره واین کار یعنی از بین بردن صنعت و در ادامه اقتصاد از بین رفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۱ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
مگه یارانه آب وبرق و....بمردم ندادن؟ چی شد چندین برابر گرونترشد
Iran (Islamic Republic of)
ع
۱۱:۱۴ ۰۶ خرداد ۱۳۹۸
وقتی دولت اب وبرق وگاز وبیمه سایر خدماتش گرون میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۰۶ خرداد ۱۳۹۸
ولی مدیریت در زمان و مکان در اقتصاد حرف اول رو میزنه
دوست دارم یه بحث در این مورد باشه همه نظر بدن یا همه در یک نظر بدن تا یکی راه حل خوب در میان بذاره
Latvia
ناشناس
۱۹:۵۱ ۰۶ خرداد ۱۳۹۸
مدیریت کجا بوده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۰۶ خرداد ۱۳۹۸
سلام اگر نقدینگی از معاملات حذف (البته با روش اینجانب ) گردد
آخرین اخبار