کمبود سواد رسانه‌ای از آسیب‌های جدی فضای مجازی

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان گفت: باید چالش‌های فضای مجازی را به فرصت تبدیل کنیم و کمبود سواد رسانه‌ای از آسیب‌های جدی فضای مجازی به شمار می رود.

کمبود سواد رسانه‌ای از آسیب‌های جدی فضای مجازیبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،علی مرادی نور، سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در جلسه بررسی کارکردها، فرصت ها و چالش های فضای مجازی گفت: فضای مجازی از حقیقی‌ترین رویدادهای جهان امروز است. این مقوله چالش های زیادی در جامعه به وجود آورده و نیازمند بررسی کارکردها و فرصت هاست.

وی خاطرنشان کرد: این فضا با مدیریت صحیح می تواند به بهترین بستر برای کاربران تبدیل شود.

مرادی نور افزود: برای تحقق این امر ابتدا باید ببینیم چگونه می‌توانیم چالش‌های فضای مجازی را به فرصت تبدیل کنیم.

مدیرکل دفتر امور انتظامی و امنیتی استانداری هم در این جلسه گفت: امروز فضای مجازی و گروه های اجتماعی در زندگی فردی و اجتماعی ما نقش های بی بدیلی ایجاد کرده و حرکت جامعه برای بهره گیری از فضای مجازی شتاب بیشتری گرفته است.

علی محمدی با بیان اینکه فضای مجازی واقعیت ملموسی است که زندگی‌ها را درگیر خود می کند، افزود: ما در فضای مجازی با پدیده‌ای به نام فیک نیوز یا همان خبرگزاری های دروغین رو به رو هستیم و باید با شیوه‌های برخورد با این پدیده آگاه باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در ارتباط با تهدیدات فضای مجازی باید گفت در فضای مجازی به دنبال مسایل ژئوپلیتیک و مرزهای جغرافیای نیستیم این امر ممکن است یک تهدید باشد؛ اما فرصت های قابل توجهی هم در کنار آن وجود دارد.

مدیرکل دفتر امور انتظامی و امنیتی استانداری دروازه بانی خبر از نکات مهمی برشمرد که باید در حوزه فضای مجازی مورد توجه قرار بگیرد و گفت: در غیر این صورت با ارتش سایبری مواجه خواهیم شد؛ مفهومی که دشمنان نظام به خوبی با آن آشنا شده اند.

کارشناس پلیس فتای استان هم در این جلسه با بیان اینکه هر نوع ارتباط خارج از حالت فیزیکی، فضای مجازی نامیده می شود، اظهار کرد: حدود ۶۲ میلیون نفر کاربر فضای مجازی در کشور داریم که از این تعداد حدود ۴۵ میلیون نفر در تلگرام و ۳۰ میلیون نفر در اینستاگرام عضو هستند.

سروان نقوی با  تأکید بر اینکه فضای مجازی محاسن زیادی دارد، گفت: اما همین اندک معایب این فضا در کشور ما مشکلات ریشه ای به وجود آورده است.

وی برخی ویژگی های فضای مجازی را برشمرد و خاطرنشان کرد: ما در فضای مجازی محدودیت زمان نداریم؛ برای همین این فضا همیشگی و دائمی است.

نقوی با تأکید بر این که در فضای مجازی مرز سایبری وجود ندارد، افزود: کاربر به راحتی می تواند با هرکس در نقطه از کره زمین ارتباط برقرار کند.

کارشناس پلیس فتای استان دسترسی به اطلاعات از دیگر ویژگی های فضای مجازی دانست و گفت: جذابیت فضای مجازی باعث شده محدودیت سنی در این فضا وجود نداشته باشد؛ اما متأسفانه بسیاری از کاربران از سواد رسانه ای بی اطلاع هستند و همین امر مشکلات زیادی به همراه دارد.

انتهای پیام/ا

باید چالش‌های فضای مجازی را به فرصت تبدیل کنیم

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.