در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

حضرت علی (ع) تبلور عدالت است/ کسی که تنها به عدالت تظاهر می‌کند مفهوم عدالت را درک نمی‌کند

گفت و گوی ویژه خبری امشب یکشنبه ۵ خرداد با موضوع تحقق عدالت در جامعه برگزار شد.

حضرت علی (ع) تبلور عدالت است/ کسی که تنها به عدالت تظاهر می‌کند مفهوم عدالت را درک نمی‌کندبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، تحقق عدالت در جامعه امشب با حضور حشمت الله قنبری کارشناس مذهبی در برنامه گفتگوی ویژه خبری ۵ خرداد ماه مورد بررسی قرار گرفت.

قنبری با اشاره به اینکه باید نگاه جامع به زندگی امیرالمومنین داشته باشیم گفت: هر ذهن خلاق و پویایی مستقیماً در دایره حکومت حضرت علی خیمه می‌زند، حضرت علی مفهوم و تبلور عدالت است.

وی با اشاره به اینکه ضربت ظلم بر فرق حضرت علی نشست افزود: وقتی کسی می‌خواهد به محضر حضرت علوی تشرف پیدا کند باید خود را به محضر ایشان ارائه کند، گاهی اوقات سخن گفتن از عدالت نوعی ظلم است.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه آنچه در بین مردم خریدار دارد عدالت‌خواهی است عنوان کرد: مهمترین حوزه اثر گذار نظام عدلیه است، کسی که ادعای عدالت نداشته باشد نمی‌تواند پایگاه اجتماعی پیدا کند.

قنبری با اشاره به اینکه عدالت یک هویت بزرگ است گفت: عدالت مفهوم و واژه‌ای عمیق است که باید به آن توجه کرد کسی که به ظاهر به عدالت تظاهر می‌کند مفهوم عدالت را نفهمیده و ظلم است.

وی با اشاره به نقد غیر منصفانه و غیر حکیمانه خاطرنشان کرد:نباید مفهوم عدالت را زیر پا گذاشت.

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه سبک زندگی مردم بعد از پیغمبر دچار تغییر بنیادین شد؛ تصریح کرد: تغییر سبک زندگی مردم به راه و روش پیغمبر اکرم بود پیغمبر ده سال حکومت کرد، برای ایشان فرصت خاصی که حقیقت اسلام را نشان دهد وجود نداشت، رسول اکرم سبک زندگی اعراب را با تحول بنیادین مواجه کرد آن‌ها یاد گرفتن برای همدیگر زندگی کنند به طوری که آن‌ها به پای مبانی و مشکلات ایستادند، در آن زمان مسلمانان اگر صاحب ۲۰ درهم درآمد می‌شدند سهم خود را از بیت المال قبول می‌کردند.

وی با اشاره به نامه ۵۳ نهج البلاغه افزود: امیرالمومنین در هیچ جا ذکر نکردند که وظیفه دولت کارخانه داری و صنعت داری و رسیدگی به بازار سرمایه و کار‌هایی که به اسم خصولتی انجام می‌دهیم است.

قنبری ادامه داد: خصولتی یک فرار و نوعی جعل برای انحراف افکار است وگرنه محلی که مدیرانش توسط دولت تعیین می‌شود و رسیدگی به حساب‌های آن توسط سازمان‌های دولتی انجام می‌شود خصولتی نمی‌شود و تماما به دولت تعلق دارد. خصولتی بخشی از دولت است که ممکن است از بعضی از شمول حسابرسی خارج باشد که این خلاف عدالت است.

این استاد دانشگاه در ادامه به نقل از امیرالمومنین حضرت علی (ع) گفت: وظیفه دولت برطرف کردن موانع رونق در بین مردم است، چون اگر مردم رونق پیدا کنند دولت از لحاظ مالی وضع خوبی پیدا خواهد کرد و به دنبال آن ارتش و سپاه قدرتمند تشکیل خواهد شد و عمران و آبادی سرزمین‌ها تحقق پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: لذا می‌بینیم ابن حسن در جلد ۵ الفتوح می‌گوید، در دوران کوتاه خلافت علی ابن ابی طالب که ایشان در حال طراحی و اجرای نظام الگو هستند مردم از بیت المال استفاده می‌کردند که امروزه به شکل هدفمند سازی یارانه‌ها در آمده است.

قنبری در ادامه به نقل از ابن حسن از کتاب الفتوح عنوان کرد: بعد از ۵ سال که علی ابن ابی طالب (ع) به شهادت رسید با وجود سه جنگ مهمی که رخ داده بود در بلاد اسلامی هیچکس وجود نداشت مگر اینکه سرپناه داشته باشد. این اتفاق در حالی افتاد که تمام مردم از تمام ادیان را در همه جای سرزمین اسلامی شامل می‌شد. سرزمینی که از لحاظ گستردگی بسیار وسیع بود و ایران ما شاید ۲ یا ۳ ایالت آن محسوب می‌شد. این یعنی هیچکس در آن زمان مستاجر نبود. یکی از دلایلی که سن ازدواج در کشور افزایش پیدا کرده است عدم توانایی جوانان در ایجاد سرپناه است.

وی ادامه داد: هیچکس در آن زمان نبود مگر اینکه آرد گندم و آب شیرین داشته باشد که با مشاهده این‌ها متوجه می‌شویم، علی ابن ابی طالب نظام برنامه ریز و قوه عاقله هدایتگری درست کرده است که مردم وظیفه خود می‌دانند با حمایت از بیت المال به قدرتمند شدن دولت خود کمک کنند.

این کارشناس مذهبی در پایان عنوان کرد: اگر دولت به جای ملت عمل کند، در صورت گرفتاری در تحریم‌ها دچار آسیب جدی خواهد شد و از مدیریت مجموعه خود نیز باز خواهد ماند؛ لذا ما اگر بخواهیم به شیوه علی ابن ابی طالب زمامداری حکومت را انجام دهیم باید به نظام جامع الگوی علوی اعتنا کنیم و از آن تبعیت کنیم تا هدایت بپذیریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار