رای الیوم: آمریکا نتوانست ایران را به زانو درآورد

سردبیر روزنامه رای الیوم با اشاره به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور آمریکا درباره ایران و تغییر موضع وی نوشت واشنگتن از رویکرد خود در قبال این کشور عقب‌نشینی کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالباری عطوان ، سردبیر روزنامه اینترنتی رأی الیوم، در واکنش به اظهارات اخیر رئیس جمهور آمریکا در خصوص تمایل نداشتن به تغییر نظام ایران نوشت: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در خصوص بحران ایران عقب‌نشینی از مواضع خود را آغاز کرده است و به جای گزینه تشدید تنش و لحن تهدیدآمیز که در هفته‌های اخیر از آن استفاده کرد، به آرام کردن اوضاع روی آورده است. 

اظهارات ترامپ در کنفرانس مطبوعاتی روز دوشنبه با امپراتور جدید ژاپن که در آن تاکید کرد «هیچ مشکلی با بقای نظام ایران نداریم و مهم این است که کشور اسلامی ایران به قدرت هسته‌ای تبدیل نشود», همچنین امتناع جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا از بیان اظهارات آتشین، از نشانه‌های عقب‌نشینی آمریکا از مواضع خود در قبال ایران به شمار می‌روند. 

عطوان در ادامه نوشت: به خوبی می‌دانیم که ترامپ فردی دروغگو است، به طوری که روزنامه «نیویورک تایمز» ۲۰۰ مورد از دروغ‌های وی را آورده است؛ از این رو نمی‌توان اظهارات او را درباره هیچ موضوعی جدی گرفت؛ زیرا ما دیگر عادت کرده‌ایم، شاهد آن باشیم که ترامپ در بحران‌های متعدد بر تنش‌ها بیفزاید و بعد هم از مواضع خود عقب‌نشینی کند که مهم‌ترین این مواضع هم در خصوص موشک‌های بالستیک کره شمالی و آزمایش‌های موشکی آن همچنین جنگ تجاری با چین بود و متاسفانه ترامپ تنها زمانی به وعده‌های خود عمل می‌کند که این وعده‌ها در خصوص کشور‌های عربی باشد؛ زیرا همواره به آنچه می‌خواهد می‌رسد و بی‌هیچ مانعی همه تهدیدات خود را عملی می‌کند، علت آن هم روشن است و نیازی به توضیح ندارد.

در ادامه این یادداشت آمده است: ترامپ گفت به هیچ وجه به دنبال آزار و اذیت ایران نیست؛ اما اگر واقعا چنین است، چرا از توافق هسته‌ای با این کشور خارج شد و بر شدت تحریم‌های اقتصادی دشوار که علیه آن اعمال کرده است، می‌افزاید؟ پاسخ این سوال ساده است. تهدیدات ترامپ ایران را دچار هراس نکرد و نتوانست این کشور را به زانو درآورد. ایران به همه میانجی‌ها این پیام را داد که تنها پس از لغو همه تحریم‌ها و پایبندی مجدد ترامپ به توافق هسته ای، به پای میز مذاکره خواهد رفت.


بیشتر بخوانید| تغییر لحن ترامپ در قبال ایران: اصلا به دنبال صدمه زدن یا تغییر حکومت نیستیم


در ادامه این مطلب آمده است: بعید نمی‌دانیم عقب‌نشینی ترامپ، نتیجه این باور باشد که می‌گوید هرگونه تجاوز علیه ایران نه تنها بی‌هزینه نخواهد بود؛ بلکه هزینه‌های سنگینی به دنبال خواهد داشت. 

عقب‌نشینی آمریکا از تهدیدات خود درباره تغییر نظام ایران به نفع مقامات این کشور خواهد بود و کابوسی برای اسرائیل و برخی کشور‌های عربی ایجاد خواهد کرد. ایران در صورت عملی شدن شروط خود در هر گونه راه حل و مذاکره درباره بحران به وجود آمده، بزرگترین برنده این میدان خواهد بود؛ زیرا بقای نظام و لغو هر یک از تحریم‌ها برای ایران به منزله دستاوردی خواهد بود که می‌تواند با آن نفس راحتی بکشد و به دیگر مسائل داخلی و خارجی خود بپردازد.

ایرانی‌ها در مانور دادن و خسته کردن دشمن و گرفتن بیشترین امتیازات مهارت دارند؛ زیرا کشوری که برای دستیابی به توافق هسته‌ای، به مدت ۵ سال با ۶ ابرقدرت مذاکره کرد، می‌تواند ماه‌ها و چه بسا سال‌ها مذاکره کند.

عطوان در پایان نوشت: سیاست خاورمیانه‌ای ترامپ مرحله به مرحله به سرعت در حال سقوط است؛ زیرا متحد اصلی او در تل‌آویو (نتانیاهو) تاکنون نتوانسته است، کابینه خود را تشکیل دهد و به نظر نمی‌رسد کنفرانس جرد کوشنر، داماد وی، برای فروش حراج آرمان فلسطین در بحرین هم موفقیت‌آمیز باشد؛ زیرا تاکنون تنها دو کشور یعنی امارات و عربستان برای مشارکت در این کنفرانس اعلام موافقت کرده‌اند و زمان برگزاری آن هم محدود شد و بعید نمی‌دانیم تا زمانی نا معلوم به تعویق بیفتد یا حتی لغو شود. شکست‌های سیاسی ترامپ از عقب‌نشینی [آمریکا] و جستجو از فرمولی برای حفظ آبرویش حکایت دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۰۰:۳۸ ۱۱ دی ۱۳۹۸
آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۹ ۰۹ خرداد ۱۳۹۸
مرگ بر آمریکا . مرگ بر استکبار . مرگ بر آل سعود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۲ ۰۸ خرداد ۱۳۹۸
آمریکا هیچ چی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۹ ۰۸ خرداد ۱۳۹۸
امریکا هیچ چی نیست فقط غارغار میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۰ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
آمريکا هيچ غلطي نميتواند بکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۴ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
رهبر عزیزمان آقا سید علی خامنه ای فرمودند که به فضل الهی آمریکا شکست خورده این جنگ و سیاست علیه کشورمان ایران اسلامی و جبهه مقاومت است. و تا کنون ترامپ بارها در قبال سیاست هایش در منطقه خاورمیانه و آسیا علیه ایران اسلامی شکست خورده و به فضل الهی شکست حتمی در قبال ملت آزاده ایران و جبهه مقاومت در منطقه خواهد خورد و درس فراموش نشدنی خواهند گرفت و در تاریخ ثبت خواهد شد. آمریکا باید بداند که ایرانیان شجاع، باهوش، فداکار و با ایمان به خدای یکتا هستند و با عرب های خاورمیانه میانه و حتی به اصطلاح اروپا و غربی های روشن فکر تومنی ثنار فرق می‌کنند.
Iran (Islamic Republic of)
سعید رحمانی
۲۰:۳۵ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
رهبر معظم انقلاب و ولی امر مسلمین جهان علاوه بر رهبری و اجتهاد و نایب امام زمان سیاست مدار بزرگ تاریخ محسوب میشوند از دولتمردان و سیاستمداران خواهش میکنم گوش به فرمان باشند نترسند هیچکس موافق تنش و تحریم و درگیری با همسایه و حاشیه نیست ولی امروز با این شرایط مجبوریم بدانید امریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند. خداوند امام را رحمت و مقام معظم رهبری را سلامت بدارد.
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی۵
۱۹:۴۵ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
یدالله فوق ایدیهم دست خدا بالای دستهاست .اگرباخداباشیم وهمت کنیم همه چیز درست می شود.
Iran (Islamic Republic of)
شرافت
۱۸:۵۳ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکنند.
مشارکت جمعی وهم دلی وهما هنگی با رهبری ودولت و ملت ایران نشان بزرگواری ومعنویت در رفع مشکلات کشور
ویژیگی و مردانگی ایرانیان داخل وخارج ازکشور وتاریخ ساز در جهان برای همیشه ثابت خواهدشد
حتما وانشاءالله ملت ایران پیروز سرافراز درجهان ثابت خواهند نمود حق به حق دار خواهد رسید
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۶:۵۳ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
رای الیوم کجاست ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۰ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
لندن
Iran (Islamic Republic of)
ملکوت
۱۴:۰۲ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
امریکا که چیزی نیست کل جهان هم بخواهند ایران به زانو درآورد نخواهید توانست به امید خدا .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۴ ۰۷ خرداد ۱۳۹۸
اشخاصی که منفی می زنند، افراد ترسویی هستند که از سایه خویش نیز می ترسند
آخرین اخبار