کارنامه میهمانی خدا را چگونه باید ارزیابی کرد؟

روز آخر ماه رمضان بهترین زمان برای ارزیابی کارنامه میهمانی خداست.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،کاروان آهسته می‌آید تا بستر میهمانی خدا را با خود ببرد چه حس غریبانه‌ای عالمیان را فرا گرفته بغض عجیبی گلو‌ها را می‌فشارد غم بزرگی سینه میهمانان پروردگار را فرا گرفته چه زود همچون چشم بر هم زدنی این ایام الهی بر بندگان حق گذشت مگر می‌شود از خوان بزرگ جنت به راحتی گذشت همگان همچون طفلی ناله کنان تضرع می‌کنند و دل کندن از این ماه بزرگ را محال می‌دانند سخت است و باورنکردنی؛ اما باید رفت و خواهد رفت، سفری در بستر میهمانی خداوند متعال که با یک غفلت حسرت بندگی را بر دل‌ها میگذارد خوشا به حال آنانی که بندگی و عبودیت را سر لوحه‌ی زندگی خود کردند و افسوس نخواهند خورد؛ آری ماه رمضان به پایان رسید و باید با آن وداع کرد.

کارنامه میهمانی خدا را چگونه باید ارزیابی کرد؟ /// در حال تکمیل

روزآخر ماه رمضان هم فرا رسید و باید خود را برای حسابرسی اعمال در این ماه آماده کنیم بر اساس برخی از روایات در وداع ماه مبارک رمضان روزه داران باید تمام گفتار و رفتار خود و نوع برخورد خود را با ماه رمضان از نخستین روز‌های این ماه در نظر آورند و دقیقا به حساب اعمال شان در ماه رمضان بپردازند؛ اگر اعمالشان در این ماه کامل بود شکر خدا را به جا آورند و از خداوند متعال توفیق تکرار و تداوم عملشان را بخواهند و اگر کوتاهی کرده و در اعمالشان نقصی مشاهده کردند از پروردگار طلب عفو و بخشش کنند.
در زمان دقیق وداع با ماه رمضان اختلاف است برخی آخرین شب ماه رمضان و برخی آخرین روز بعد از حلول ماه شوال را زمان دقیق وداع با ماه مبارک رمضان می‌دانند؛ ولی، چون بیشتر اعمال در شب توصیه شده بنابراین به احتمال زیاد وداع با ماه رمضان در آخرین شب ماه رمضان است.

بهترین کار الگو برداری از ماه مبارک رمضان است خیلی راحت می‌توان این ماه پر برکت را با انجام اعمال و فضلیت هایش زنده نگاه داشت؛ مانند پهن کردن سفره طعام در ماه‌های دیگر، حضور در محافل مذهبی، قرائت قرآن، شب زنده داری و پرهیز از گناهان؛ می‌توانیم تا رمضا سال بعد از معنویات این ماه الهی بهره‌مند شویم.

کارنامه میهمانی خدا را چگونه باید ارزیابی کرد؟ /// در حال تکمیل

امام سجاد (ع) در بخشی از دعای وداع ماه رمضان می‌فرماید: سلام بر تو که در هنگام وداع، ما احساس خستگی نکردیم. امام زین العابدین (ع) در بخش دیگری از این دعا می‌فرماید: سلام بر تو! پیش از آنکه بیایی، ما انتظارت را می‌کشیدیم و اکنون هم که می‌خواهی بروی، ما را غمگین کرده ای. سلام بر این مهمان گران قدری که به برکت آن، خداوند بسیاری از بلا‌ها را از ما برداشت و خیلی از برکات را به ما بخشید.
همچنین امام سجاد علیه السلام در بخشی از دعای وداع ماه رمضان می‌فرماید: اکنون این ماه بعد از آنکه پایانش فرا رسید، از ما جدا شد و تنهایمان گذاشت و ما این ماه را وداع می‌کنیم. وداع با این ماه، وداع دشواری است که اهل رمضان را دچار غم و اندوه می‌کند. اهل معنا، در این ماه خیرشان بیشتر شد و کسانی که گرفتار گناه بودند، کمتر به گناه آلوده شدند. پس با ماه مبارکی وداع می‌کنیم که رفتنش برای ما دشوار است و غمگینمان می‌کند. ماهی که ماه رحمت خداوندی بود و هر لحظه اش، خیری برای ما به ارمغان می‌آورد.

کارنامه میهمانی خدا را چگونه باید ارزیابی کرد؟ /// در حال تکمیل

امام صادق (ع) در خصوص وداع با ماه مباک رمضان می‌فرماید: بار پروردگارا! تو خود در کتاب مقدّست فرمودی ماه رمضان که قرآن در آن نازل شده، مایه هدایت و رستگاری مردم و وسیله تشخیص حق از باطل است. اینک ماه رمضان به پایان رسید. پس از تو تقاضا می‌کنم اگر بر من گناهی باقی مانده که هنوز آن را نیامرزیده‌ای یا می‌خواهی به آن گناه عذابم کنی، تا فجر این شب [آخر]ماه مبارک فرا نرسیده، گناهانم را بیامرزی و از تقصیرم در گذری،‌ای مهربان ترینِ مهربانان.

کارنامه میهمانی خدا را چگونه باید ارزیابی کرد؟ /// در حال تکمیل

جابر بن عبدالله انصاری، می‌گوید: در جمعه آخر ماه رمضان نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله رفتم، هنگامی که چشم آن حضرت بر من افتاد فرمود:‌ای جابر! این جمعه آخر ماه رمضان است. پس با آن وداع کن و بگو: «خدایا! این رمضان را آخرین روزه ما قرار نده و اگر چنین مقرّر کردی، ما را مورد رحمت خود قرار ده و محروممان مساز». هر کس این را بگوید، به یکی از دو امر نیکو می‌رسد: یا آنکه طول عمر می‌یابد و ماه رمضان بعدی را درک می‌کند، و یا آنکه مورد بخشش و رحمت خدا قرار می‌گیرد. 

وداعی با سوگ در وصال معشوق میسر نیست

همچون کودکی گریان که بر سر سفره‌ای پر برکت نشسته و عاشق میزبان است خان بزرگ را ترک خواهیم کرد چه حالی سخت و دشوار وجودمان را فرا گرفته آیا دوباره بر سر این خان بزرگ خواهیم نشست؛ زمان همچون کسی که دستان را از دست میزان جدا می‌سازد و کشان کشان با خود می‌برد چه حال و حس غریبی است. بر این اساس حجت الاسلام و المسلمین عبدالعلی گواهی کارشناس مذهبی در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به اینکه درماه رمضان ماه میهمانی خدا همه چیز مهیا و کار‌ها آسان است، اظهار کرد: میهمانی خدا با تمام میهمانی‌ها فرق دارد همه چیز مهیا و کار‌ها آسان است؛ در این ماه علاوه بر اینکه بر سفره بزرگ رمضان پذیرایی می‌شویم خداوند هزینه‌هایی برای تهیه نیاز در آینده، آخرت و قیامت را با در اختیار ما گذاشته و فرصت‌های مناسب درماه رمضان به بندگان خود هدیه کرده است؛ بستر خوبی برای تمام خواسته‌ها و تمایلات آدم‌ها وجود دارد.

کارنامه میهمانی خدا را چگونه باید ارزیابی کرد؟ /// در حال تکمیل

وی ادامه داد: در کمتر میهمانی پیش می‌آید که میزبان در یک زمان طولانی برای تمام لحظات از سحر تا نیمه شب از میهمان خود به خوبی پذیرایی کند و کم نگذارد و حتی برای آینده اش نیز هزینه‌ای را برای تامین نیازش مهیا کند.

در نعمت‌ها به روی میهمانان رمضان باز است

حجت الاسلام و المسلمین گواهی با اشاره به اینکه نماز، دعا‌ها، ذکر‌ها و اعمال بسیاری در ماه رمضان برای ذخیره سازی روزه داران وجود دارد، تصریح کرد: بیشترین نظم در ماه رمضان دیده می‌شود برای تمام لحظه‌ها اعمال مشخصی تعیین شده؛ نماز، دعا‌ها، ذکر‌ها و اعمال خاص در سحر، صبح، ظهر، مغرب، عشاء، لحظه افطارو نیمه شب ثروت بزرگی برای بندگان خداوند است؛ این اعمال به گونه‌ای طراحی شده که هم برای لحظات روزه داری و هم برای دوران زندگی و هم آخرت مناسب است و دست بندگان پروردگار سرشار از نعمت هاست.

کارنامه میهمانی خدا را چگونه باید ارزیابی کرد؟ /// در حال تکمیل

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه از اولین تا آخرین روز ماه رمضان خداوند برای میهمانان خود چنان برنامه ریزی کرده است که تا تمام لحظات از بندگی خود لذت ببرد، افزود: دعای ابو حمزه ثمالی برای سحر روزه داران را برای روزی سرشار از معنویت آماده می‌کند، دعا‌های هر روز ماه رمضان و دعای اختصاصی ماه رمضان نفس روزه داران را برای میهمانی بزرگ آماده می‌کند، دعای جوشن کبیر در شب‌های قدر نیز سند بزرگی برای سرنوشت دنیا و آخرت بندگان خداوند است.

جدول زمان بندی که سلامت را تضمین می‌کند

حجت الاسلام والمسلمین گواهی با اشاره با اینکه یک تغذیه مناسب نیاز به یک برنامه ریزی مناسب و آرامش دارد تا سلامتی هر فرد تضمین شود، بیان کرد: ماه رمضان بهترین فرصت برای تضمین سسلامتی است؛ روزه داران در این ماه دارای بالاترین آرامش و تسکین خاطر هستند و با یک برنامه ریزی دقیق و مناسب تغذیه میکنند در یک ساعت مشخص سحری می‌خورند و در ساعتی دیگر افطار می‌کند، در طول روز نیز دستگاه گوارش استراحت میکند، بدن با آرامش خاصی که دارد نسبت به زمان‌های دیگر شرایط خوبی دارد.

کارنامه میهمانی خدا را چگونه باید ارزیابی کرد؟ /// در حال تکمیل

وی با اشاره به اینکه این حس که همه با هم همزمان از نعمت‌های خوبی استفاده میکنند و حس خوبی را در آدم‌ها ایجاد میکند باعث سلامت بدن می‌شود، افزود: درماه رمضان برای نعمت و بستر برای همه مهیاست و همه آدم‌ها خوشحال هستند که همه می‌تواند از این فرصت‌ها به خوبی استفاده کنند و بهره ببرند حس انسان دوستی و رضایت باعث آرامش روحی و روانی و سلامتی می‌شود.

انس با میزبان جدایی را سخت می‌کند

این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه میزبانی که مهربان است باعث انس میهمان به میزبان می‌شود و جدایی را سخت می‌کند، عنوان کرد: وقتی همه نعمت‌ها در اختیار میهمان است میزبان با مهربانی از میهانان خود با تمام وجود پذیرایی می‌کند و همه چیز مهیاست حتی برای فیض بردن نیز نعمت وجود دارد چه کسی دوست دارد این میهمانی و میزبان را ترک کند جدایی حس غریبی را به فرد می‌دهد و کوچکترین کاری که می‌کند گریه و التماس برای ماندن در این میهمانی بزرگ است؛ وقتی ماه رمضان تمام می‌شود دیگه فرصت‌ها بر نمی‌گردد و حس غربت در وجود روزه داران ایجاد می‌شود.

کارنامه میهمانی خدا را چگونه باید ارزیابی کرد؟ /// در حال تکمیل

حجت الاسلام و المسلمین گواهی با اشاره به اینکه امام سجاد (ع) از ماه رمضان به عنوان یک دوست یاد می‌کردند، گفت: امام سجاد (ع) در وصف ماه رمضان می‌فرمودند: خداحافظ‌ای دوستی که در این ماه عبادات، کار‌های خیر، سفره افطار، کمک به نیازمندان، ترک گناهان، چشم پوشی از محرمات به سهولت انجام شد؛ خداحافظ‌ای دوستی که با تو انس گرفتم و به راحتی راهنمایی می‌کنی و خداوند راه درست را به راحتی به بندگان خود نشان می‌دهد، در این ماه خداوند از صفر تا صد همه نیاز‌های بندگان خود را تامین می‌کند.

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.