گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از سامانه‌های پدافند موشکی/ ۳

مقاومت در برابر دشمن با رمز 'یازهرا'/ قابلیت انهدام چندین هدف به صورت همزمان

قدرت بازدارندگی و توان مقابله کشور با هر گونه تهدید نظامی باعث ناامیدی دشمنان در تهاجم به جمهوری اسلامی ایران شده است.

به گزارش خبرنگار  حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، قدرت دفاعی جمهوری اسلامی امروز یکی از مولفه‌های موثر قدرت برای کشورمان است. سامانه‌های پدافندی یکی از شاخصه‌های این قدرت به حساب می‌آید که رسیدن به خودکفایی در آن از دوران دفاع مقدس آغاز و تاکنون نیز توسط متخصصان داخلی و جوانان این مرز و بوم در حال پیشبرد است. تکیه بر توانمندی داخلی در عرصه دستاورد‌های دفاعی باعث شده تا هر روز شاهد توانمندی‌ها و دستاورد‌های جدیدی در عرصه دفاع باشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان در مجموعه گزارش‌های بررسی سامانه‌های پدافندی به بررسی توانمندی کشورمان در این باره می‌پردازد.

در نخستین گزارش از این مجموعه به بررسی سامانه باور۳۷۳ پرداختیم که یکی از سامانه‌های پدافند موشکی سطح به هوای میان برد و دوربرد و خودکششی با قابلیت استفاده در تمامی ارتفاع‌هاست که در مرکز تحقیقات و جهادخودکفایی قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا ساخته و طراحی شده است.

بیشتر بخوانید: وقتی «باور ۳۷۳» باور دشمنان را به یقین تبدیل می‌کند/ چرا دنیا جرات حمله نظامی به ایران را ندارد؟!
این سامانه موشکی در واقع نمونه ایرانی و داخلی سازی شده سامانه اس-۳۰۰ روسی است البته این سامانه از نظر قابلیت نسبت به سامانه روسی به روزرسانی شده و ارتقا یافته است.  این به روزرسانی در برد به میزان ۱/۵ برابر و در به کارگیری نوع موشک‌ها انجام شده است.   به نحوی که این سامانه توانایی حمل و شلیک انواع موشک‌ها در برد‌های مختلف را دارد.
 
مقاومت در برابر دشمن با رمز «یازهرا(س)»/ قابلیت انهدام چندین هدف به صورت همزمان
 
در دومین گزارش این مجموعه هم به رونمایی سامانه تازه رونمایی شده با نام سامانه ۱۵ خرداد این سامانه تحت پروژه سامانه سلاح پدافند هوایی شهدای سوباشی طراحی و ساخته شده است که قادر به رهگیری انواع اهداف هوایی در شبکه جامع پدافند هوایی کشور بوده و بر این اساس توانایی شناسایی اهدافی همچون جنگنده و پهپاد‌های مهاجم را در برد ۱۵۰ کیلومتر شناسایی و تا برد ۱۲۰ کیلومتر ردگیری نماید و توانایی شناسایی اهداف پنهان‌کار در برد ۸۵ کیلومتر و درگیری و انهدام آن‌ها را در برد ۴۵ کیلومتری را دارا می‌باشد.

این سامانه قابلیت رهگیری همزمان ۶ هدف و انهدام آن‌ها را داراست و بسیار چالاک بوده به نحوی که قابلیت تحرک پذیری آن برای آماده به کارشدن و عملیاتی شدن در کمتر از ۵ دقیقه است.
 
سامانه ۱۵ خرداد با برد عملیاتی بالا و ناحیه کشندگی گسترده (با اهدافی که در محدوده ارتفاع ۱۵۰ کیلومتر تا ۲۷ کیلومتر و در برد ۷ کیلومتر تا ۷۵ کیلومتر قرار دارند) توانایی درگیری با اهداف مورد نظر را دارد.
 
1
 
در سومین قسمت از مجموعه گزارش‌ها به بررسی سامانه پدافندی یا زهرا می پردازیم که شرحی از آن را در زیر می خوانیم.
 
در شرایطی که قدرت نظامی بازدارنده ایران و توان مقابله کشور با هر گونه تهدید نظامی این روز‌ها صدر اخبار را به خود اختصاص داده است، بررسی تکنولوژی موشک‌های ایران نشان می‌دهد که برد این موشک‌ها نقاطی بسیاری از پایگاه‌های نظامی دشمن را در برمی‌گیرد و این توان دفاعی باعث نا امیدی دشمنان در حمله نظامی به خاک و تاسیسات حیاتی کشورمان شده است.
 
سامانه موشکی یازهرا(س) چیست و چگونه کار می‌کند؟!
 
اولین محصول پروژه «یا زهرا» در تابستان سال ۱۳۷۷ در نمایشگاه دستاورد‌های دفاعی به نمایش گذاشته شد که شامل موشک و کپسول حمل و پرتاب آن بود و پس از آن در نمایشگاه‌های متعددی موشک این سامانه با نام «شهاب ثاقب» در معرض دید قرار گرفت به‌طوری‌که در نمایشگاه دائمی وزارت دفاع جای ثابتی داشت.
 
سامانه موشکی یا زهرا یک سامانه موشکی پدافند هوایی ساخت وزارت دفاع کشورمان است که خط تولید سامانه سلاح پدافند هوایی یا زهرا در پایان سال ۱۳۹۱ با حضور سردار احمد وحیدی وزیر وقت دفاع افتتاح شد.
 
1
 
این سامانه پدافندی با قابلیت شناسایی، ردیابی و انهدام اهداف هوایی مانند انواع هواپیماها، بالگرد و پهپاد را در برد کوتاه یکی از سامانه‌های موفق در رده خود است. همچنین، این با قابلیت اتصال به شبکه پدافندی ایران قادر است در هر موقعیتی مستقر شود و مأموریت خود را انجام دهد.

قابلیت درگیری با چند هدف و انهدام آن‌ها به‌طور همزمان، استقرار در شرایط آب و هوایی مختلف، سرعت عمل بالا و ردیابی کاملاً خودکار از دیگر ویژگی‌های این سامانه پدافندی است.

رادار این سامانه یک رادار تک پالس با برد در حدود ۲۰ کیلومتر و قابلیت شناسایی ۳۰ هدف همزمان و رهگیری ۱۲ هدف را دارد.

موشک‌های ساخته شده در قالب این پروژه با نام شهاب ثاقب در طول ۲.۹۳ متر و وزنی حدود ۸۴ (یا ۸۵.۱) کیلوگرم، ۷۴۰ (یا ۷۵۰) متر بر ثانیه سرعت طراحی و ساخته شده است.
 
1
 
سردار وحیدی در هنگام بازدید از سامانه پدافند موشکی یازهرا(س)

از دیگر ویژگی‌های این سامانه را می‌توان به بهره گیری از توان عملیاتی در برابر اهداف با سرعت ۴۰۰ متر بر ثانیه (۱.۱۷ ماخ در ارتفاع پائین) و دمای (۲۵ درجه سانتیگراد) ۵۰۰ تا ۸۶۰۰ متر و در برابر اهدافی با سرعت ۳۰۰ متر بر ثانیه (۰.۸۸ ماخ در شرایط فوق) ۱۰ کیلومتر برد اشاره کرد. همچنین، برد این سامانه در برابر بالگرد‌ها در حدود ۱۱ کیلومتر است.

این موشک قدرت درگیری با اهدافی تا سقف پرواز ۵۵۰۰ متر و بیشینه سرعت ۴۴۰ متر بر ثانیه (۱.۳ ماخ) را دارد.

سامانه پدافند موشکی "یا زهرا " هم به دلیل تولید بومی و هم به دلیل استفاده از روش‌های هدایتی فرمان به خط دید خودکار به جای استقرار یک سامانه تمام خودکار راداری در موشک از قیمت تمام شده کمتری برخوردار بوده و امکان به کارگیری تعداد بالایی از آن فراهم می‌شود.

جدیدترین نمونه این سامانه با نام یازهرا (س) ۳ با قابلیت‌های منحصر به فردی برخوردار است که آن را نسبت به نسخه اولیه آن پیشرفته‌تر است.
 
تست عملیاتی سامانه موشکی یازهرا(س)
 
روز دوم و در مرحله دوم رزمایش مشترک قرارگاه پدافند هوایی‌خاتم الانبیاء (ص) ارتش جمهوری اسلامی ایران با نام «مدافعان آسمان ولایت ۷» صبح سه شنبه ۷ دی ۹۵ در منطقه عمومی جنوب، جنوب غرب و جنوب شرق کشور برگزارشد.
 
در دومین مرحله از رزمایش، تعدادی از پرنده‌های دشمن فرضی به اماکن و تاسیسات حساس منطقه جنوب کشور نزدیک شدند که قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) با استفاده از سامانه‌های موشکی ارتفاع پایین و متوسط با این اهداف درگیر و موفق به انهدام آن‌ها شد. همچنین، در این بخش از رزمایش، سامانه موشکی بومی «یا زهرا ۳» ضمن انجام عملیات کشف و رهگیری، هواپیما‌های مهاجم دشمن را مورد اصابت موشک‌های خود قرار داد.
 
1
 
افزایش برد کشف، درگیری و دقت بالا در انهدام هدف با ایجاد تغییرات سیستمی و الکترونیکی جدید در سامانه موشکی یا زهرا ۳ در هفتمین رزمایش مدافعان آسمان ولایت مورد ارزیابی کارشناسان نیرو‌های مسلح کشورمان قرار گرفت.

سامانه موشکی یازهرا(س) در رسانه‌های خارجی

پایگاه خبری ایران پراجکت -IRANPROJECT- در گزارشی درباره این سامانه موشکی آن را سامانه ای قدرتمند دانست و نوشت؛ هنوز اطلاعات کاملی از این پروژه در دسترس نیست. در ادامه این مطلب آمده است که این سامانه، سامانه موشکی پدافند هوایی کوتاه برد ساخت ایران است.
 
پایگاه خبری -REVOLVY- در گزارش خود درباره این سامانه نوشت؛ این سامانه با سامانه موشکی رعد متفاوت بوده و تولید انبوه آن از سال ۲۰۱۳ آغاز شده است.
 
کلام آخر

موفقیت دانشمندان و طراحان ایرانی امروزه به همگان ثابت شده است و اکنون شاهد این هستیم که ایران در بسیاری از زمینه‌ها خودکفا شده است. اعمال تحریم‌های خصمانه علیه کشورمان نیز نتوانست کاری از پیش ببرد و تهران توانست یکه و تنها راه خود را در حوزه دفاعی ادامه دهد.

کشور ما طی سال‌های اخیر توانسته است طیف متنوعی از موشک‌های بالستیک با ویژگی‌های متفاوت برای مقابله با انواع تهدیدات را طراحی و تولید کند که به همین سبب به یکی از قدرت‌های موشکی جهان و منطقه غرب آسیا تبدیل شده است. توانمندی نظامی و دفاعی کشور، بدون شک یکی از مهم ‏ترین محور‌های راهبرد نظامی جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با تهدیدات است. همینطور بر اساس مولفه‌های قدرت، توان موشکی به عنوان یکی از مهمترین عامل بازدارنده تهاجم نظامی قرار دارد که کشور ما به خوبی از آن برخوردار است.

انتهای پیام/
برچسب ها: ارتش ، سپاه ، پدافند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
سعید گراوند
۱۹:۱۲ ۲۲ خرداد ۱۳۹۸
درود بر غیرت دانشمندان صنعت دفاعی ایران .
Iran (Islamic Republic of)
دادفر
۱۳:۲۶ ۲۲ خرداد ۱۳۹۸
خدا نگهدارتان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۲۲ خرداد ۱۳۹۸
درود بیکران بر دلها و اراده هایی به وسعت آسمان جهان ،نیروهای زبده و دلیر پدافند قهرمان و رشید و شجاع ایران اسلامی.
همیشه تندرست باشید.
Germany
محمد
۱۰:۱۶ ۲۲ خرداد ۱۳۹۸
خدا قوت دلاوران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۱ ۲۲ خرداد ۱۳۹۸
دست مریزاد دلاوران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۹ ۲۲ خرداد ۱۳۹۸
دست مریزاددلاورمردان عرصه موشکی ایران؛ خداونداشهیدتهرانی مقدم ها رابا سروروسالار شهیدان حضرت اباعبدا...الحسین علیه سلام محشوربفرما آمین
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۰۹:۰۸ ۲۲ خرداد ۱۳۹۸
این سامانه ی پدافندی 15 خرداد رو میگن ارتقاع یافته ی سامانه ی باور هست. بعد میگن سامانه ی باور هم ارتقاع یافته ی اس 300 هست.
اس 300 همزمان 100 هدف رو رهگیری و منهدم میکنه ولی 15 خرداد فقط 6 تا!
من سر در نیاوردم! آدمو گیج میکنن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۲۲ خرداد ۱۳۹۸
هر لانچر 6 موشک هر چند لانچر یک رادار هر چند رادار یک منطقه هر چند منطقه یک کشور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۰ ۲۲ خرداد ۱۳۹۸
حد اقل در مورد چیزی که نمیدونید نظر ندید ......
-
ناشناس
۰۹:۰۶ ۲۲ خرداد ۱۳۹۸
سلام ودرود خدا برشهیدان وافتخار آفرینان میهن اسلامیمان
Iran (Islamic Republic of)
bm
۰۸:۵۶ ۲۲ خرداد ۱۳۹۸
کاش یه فیلمی از آن هم میزلشتین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۸ ۲۲ خرداد ۱۳۹۸
دستاورد های بی نظیر دفایی کشورمان به تمام مردم ایران تبریک میگویم و سپاس گذار زحمات مسعولین در این امر هستم
Iran (Islamic Republic of)
ملکوت
۰۶:۵۳ ۲۲ خرداد ۱۳۹۸
به امید خدا این موشکها برای نابودی اسرائیل هست آماده باشید حزب الله برای نابودی حزب شیطان .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۲ ۲۲ خرداد ۱۳۹۸
الحمدلله رب العالمین
ما می‌توانیم
مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
م
۰۱:۱۹ ۲۲ خرداد ۱۳۹۸
مرگ بر اسرائیل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۵ ۲۲ خرداد ۱۳۹۸
انشالله نابودی دشمنان اسلام
آخرین اخبار