مدیرکل دادگستری قم عنوان کرد؛

مراجع عظام تاکید دارند بدهکاران مهریه نباید به زندان بروند

مدیرکل دادگستری قم گفت:مراجع تاکید دارند بدهکاران مهریه نباید به زندان بروند،می‌توان بدون اصلاح این قانون،مشکل را رفع کرد.

طبق تاکید مراجع عظام بدهکاران مهریه نباید به زندان بروندبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  ازقم؛حجت‌الاسلام حمزه خلیلی،مدیرکل دادگستری قم در دیدار قضات و کارکنان دستگاه قضایی استان که درسالن همایش مجتمع آموزش روحانیون و قضات برگزار شد، اظهار داشت:همان‌گونه که در ابلاغیه مقام معظم رهبری موضوع تحول تشکیلات قضایی مطرح شد که لازمه آن شناخت وضعیت موجود است.

وی بابیان اینکه تحول فرایندی درونی است و در این فرایند ساختار‌ها و کارکرد‌ها باید تغییر کند، افزود:در موضوعات اجتماعی دگرگونی این ساختار‌ها مطرح‌شده است و اگر در ساختاری دگرگونی ایجاد نشود از تحول خبری نخواهد بود.

مدیرکل دادگستری استان قم تصریح کرد: در دوره آیت‌الله هاشمی شاهرودی مفهوم توسعه در دستگاه قضایی مدنظر بود و بر اساس آن پروژه‌هایی تعریف و در طول سال ارزیابی می‌شد.

خلیلی بیان کرد: دوران آیت‌الله هاشمی شاهرودی دهه پرتلاشی برای مدیران نظام بود و از آن دهه عبور کردیم و دستاوردی که آن دهه داشت و در زمان حجت‌الاسلام والمسلمین آملی لاریجانی تکمیل شد زایش فناوری اطلاعات بود.

وی افزود: امروز با یک دوره تحولی روبه‌رو هستیم که این دوره تحول بسیار سخت و دشوارتر از دوره توسعه است، چون در دوره تحول ساختار باید دگرگون شود و شناخت ساختار و کارکرد از موضوعات مهم در حوزه مدیریتی است.

مدیرکل دادگستری استان قم بابیان اینکه قوه قضائیه قوه‌ای کاملاً مستقل و لازم است در امور اداری و مالی و انتظامی به‌کلی مستقل شود، گفت: امروز به این موضوع باید توجه شود که آیا با استقلال حداکثری قوه قضائیه مواجه هستیم یا خیر و اینکه در امور مالی و نظام استقلال وجود دارد و این استقلال در تحول محقق می‌شود.

خلیلی بابیان اینکه برای رسیدن به نقطه تحول نیازمند استقلال در قوه قضائیه هستیم، گفت: ریاست قوه قضائیه اگر دادگاه بخشی را بخواهد به دادگستری تغییر دهد وابستگی در جذب و تجهیز این وابستگی به قوه مجریه وجود دارد و درزمینهٔ اداری نیز استقلال نداریم.

وی افزود: کارکرد‌ها مثل موضوعات در احکام است و اگر همانند موضوعات باشد امر متغییری است، اینکه امر متغییر شود باید در بستر زمان تعبیر شود و بدون زمان این کارکرد مؤثر نیست، در دوره‌ای اگر کارد‌های یک قانون موردتوجه ما بود باید این کارکرد بازنگری شود و اگر این موضوع عملی نشود امکان تحول در تشکیلات قضاییه نیست.

مدیرکل دادگستری استان قم خاطرنشان کرد: مهریه و نفقه سبب مشکلاتی شده و مراجع تقلید تأکید کردند افرادی که برای مهریه محکوم شدند نباید به زندان بروند، ما می‌توانیم بدون اینکه اصلاحی در این قانون ایجاد شود مشکل را رفع کنیم.

انتهای پیام/ش

سخنان مدیر کل دادگستری قم در دیدار کارکنان دستگاه قضایی استان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار