نیویورک تایمز گزارش داد؛

آمریکا کشوری با بیشترین آمار قتل با سلاح گرم در جهان

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به بررسی آمار کشته‌های تیراندازی‌های متعدد در آمریکا پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه نیویورک تایمز به بهانه تیراندازی اخیر در ویرجینیا که در آن دستکم ۱۲ نفر کشته شدند، مطلبی را با عنوان «چطور می‌توان تیراندازی‌ها را کم کرد» منتشر کرده است.

این روزنامه در گزارشی نوشت: آمریکا بیش از هر کشور دیگری اسلحه دارد. اولین قدم در کاهش تیراندازی‌ها درک ابعاد چالشی است که آمریکا با آن مواجه است. مردم آمریکا بیش از ۳۰۰ میلیون قبضه سلاح دارند –تقریبا یک اسلحه به ازای هر شهروند- و به همین ترتیب این کشور اولین رتبه را از نظر میزان مرگ و میر بر اثر جرائم مسلحانه در دنیا دارد. برای مقایسه ژاپن به ازای هر ۱۰۰ نفر کمتر از یک اسلحه دارد و در کل این کشور هر ساله کمتر از ۱۰ مرگ بر اثر تیراندازی ثبت می‌شود.

آمریکا کشوری با بیشترین آمار قتل با سلاح گرم در جهان

نیویورک تایمز نمودار‌هایی را برای مقایسه وضعیت آمریکا با ده کشور توسعه یافته دیگر جهان ارائه کرده است. بر این اساس، زرادخانه‌های شخصی در آمریکا شش برابر مرگبارتر از کانادا و سی برابر بدتر از استرالیاست.

آمریکا کشوری با بیشترین آمار قتل با سلاح گرم در جهان

این روزنامه با اشاره به اینکه سلاح کمتر مساوی است با مرگ کمتر، نوشت درست است که از اسلحه گاهی برای متوقف کردن خشونت استفاده می‌شود، اما برخلاف آنچه انجمن ملی اسلحه آمریکا ادعا می‌کند، چنین امری به ندرت رخ می‌دهد. بررسی که مرکز سیاست خشونت انجام داد نشان داد در سال ۲۰۱۲، دویست و پنجاه و نه فقره قتل موجه به دست یک شهروند عادی با استفاده از سلاح گرم صورت گرفته است. (قتل موجه، به مواردی گفته می‌شود که در آن فرد گناهکار شناخته نمی‌شود)

نیویورک تایمز در ادامه نموداری از آمار قتل با سلاح گرم در ایالت‌های مختلف آمریکا را ارائه کرده است و در بین آن‌ها ایالت‌های را با رنگ قرمز نشان داده که این آمار در آن‌ها بالاتر از میانگین ملی این کشور یعنی ده و نیم درصد به ازای هر صد هزار نفر است. از پنجاه ایالت آمریکا ۲۹ ایالت در دسته ایالت‌هایی قرار می‌گیرند که وضعیت آن‌ها از نظر آمار قتل با سلاح گرم، بحرانی و بالاتر از میانگین ملی آمریکاست. از جمله ایالت‌های قرمز در این نمودار می‌توان به نام‌های فلوریدا، ایندیانا، کلرادو، آریزونا، نوادا، میشیگان، تگزاس، تنسی، آلاسکا، ورمونت و وایومینگ اشاره کرد.

آمریکا کشوری با بیشترین آمار قتل با سلاح گرم در جهان

در این میان مرکز حقوقی جلوگیری از بروز خشونت مسلحانه در بررسی آماری خود به این نتیجه رسید که در ایالت‌هایی که مقررات بیشتری برای اسلحه وجود دارد، میزان آمار قتل با سلاح گرم، پایین‌تر است. بر این اساس ۲۶ ایالت آمریکا ضعیف‌ترین مقررات نظارتی بر اسلحه شهروندان را دارند و ۲۳ ایالت از این مجموعه در دسته ایالت‌های قرمز یا ایالت‌هایی با آمار قتل بالاتر از میانگین ملی آمریکا قرار دارند.

آمریکا کشوری با بیشترین آمار قتل با سلاح گرم در جهان

نتیجه یک بررسی در آمریکا نشان داد وجود اسلحه در خانه با افزایش خطر مرگ افراد به شکل‌ خودکشی یا دیگرکشی رابطه مستقیم دارد. در سال ۲۰۱۶، ۲۲ هزار فقره خودکشی با اسلحه و ۱۱ هزار و ۷۶۰ فقره آدم کشی با سلاح گرم ثبت شده است.

این روزنامه می‌نویسد خلاء ننگ آوری در تحقیقات در حوزه خشونت‌های مسلحانه در آمریکا مشاهده می‌شود که عمدتا متاثر از مخالفت‌های انجمن ملی اسلحه این کشور با چنین تحقیقاتی و همدستی کنگره با آن است. زمانی که مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا سعی کرد چنین تحقیقاتی را انجام دهد، کنگره با قطع کردن بودجه آن، به این تصمیم واکنش نشان داد.

نیویورک تایمز نمودار میزان مرگ و میر آمریکایی‌ها بر اثر چهار بیماری و بر اثر قتل با سلاح گرم را در فاصله سال‌های ۱۹۷۳ تا ۲۰۱۲ درج کرده است. بر این اساس، مرگ بر اثر بیماری هاری در این مدت ۶۵ مورد، فلج ۲۶۶ مورد، وبا ۴۰۰ مورد، دیفتری ۱۳۳۷ مورد و جراحات بر اثر سلاح گرم، بیش از ۴ میلیون مورد بوده است.

آمریکا کشوری با بیشترین آمار قتل با سلاح گرم در جهان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۱۱ خرداد ۱۳۹۸
ای دولت آمریکای خبیث این رابدان توبا تزویر ونیرنگ وقلدری درزمینه اقتصادی ونظامی برای خودت جایگاه وهم پیمان تودنیا درست کرده ای قطعا" درآینده ای نزدیک فروخواهد پاشید ولی ایران سیاست هایش توقلب تمام ملتهای آزادی جادارد وهمه آنها قلبا" ازایران حمایت می کنندوهمیشه درسراسر عالم درکنار ایران خواهندبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۹ ۱۱ خرداد ۱۳۹۸
انشالله نابودی دشمنان اسلام
آخرین اخبار