افشاگری ام سیاف، زن جنایتکار داعشی درباره بغدادی و محل اختفای او

یک زن داعشی از نزدیک‌ترین افراد به سرکرده داعش اطلاعات بی‌نظیری از ابوبکر بغدادی از جمله درباره مخفیگاه او در موصل را در اختیار نیرو‌های آمریکایی و کُرد قرار داد.

اطلاعات بی‌نظیری که زن داعشی در اختیار نیرو‌های آمریکایی و کُرد قرار دادبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان روزنامه گاردین در گزارشی به نقش یک زن داعشی در شناسایی خانه‌هایی که به مکان امنی برای ابوبکر بغدادی، سرکرده تروریست‌های داعش تبدیل شده بود و یا در یک مورد شناسایی مکان دقیق او در موصل پرداخته است.

نسرین اسد ابراهیم که با نام مستعار «ام سیاف» معروف است از عناصر داعشی بوده که به سیا و ماموران اطلاعاتی کُرد کمک کرد تا مسیر حرکت بغدادی، مخفیگاه‌ها و شبکه‌های در اختیار او را با جزئیات دقیق شناسایی کنند. ام سیاف ۲۹ ساله در بسیاری از جنایت‌های این گروه تروریستی، از جمله اسیر کردن زنان و دختران ایزدی که مورد تجاوز فرماندهان داعشی قرار گرفتند نقش داشته است. به همین جهت در دادگاه اربیل عراق به مرگ محکوم شده است.

ام سیاف همسر «فتی بن اون مراد التونسی»، یکی از دوستان بسیار نزدیک بغدادی، که پیش از مرگش نقش مهمی در این گروه تروریستی داشت، بود. به این ترتیب خانواده وی جزو حلقه درونی فرماندهی داعش بودند و این مسئله به او امکان می‌داد که بیش از هر زن دیگری بتواند به بغدادی نزدیک شود. ام سیاف به عنوان یکی از زنان مهم این سازمان تروریستی به جلسات و بحث‌های شخصی فرماندهان داعش دسترسی داشت. برای مثال او چندین بار در جایی که بغدادی پیام تبلیغاتی ضبط می‌کرد حضور داشته و این پیام‌ها را با همسرش به اشتراک گذاشته است.

روزنامه گاردین با او در زندان اربیل مصاحبه‌ای در خصوص کمک‌هایش در ردیابی ابوبکر بغدادی انجام داد. بنابر این گزارش، ام سیاف در فوریه ۲۰۱۶ خانه‌ای را در موصل شناسایی کرد که شواهد نشان می‌داد بغدادی در آنجا به سر می‌برد، اما در نهایت نیرو‌های آمریکایی مانع انجام هر گونه عملیات علیه آن خانه شدند.

بنا به گفته مقامات کُرد، فرماندهان آمریکایی تنها با این بهانه که ممکن است تروریستی که همه دنیا به دنبال اوست (بغدادی) داخل باشد و کشته شود و یا به همسایگان آسیبی برسد مانع انجام عملیات هوایی بر فراز آن خانه شدند. ام سیاف در مصاحبه با گاردین در این خصوص گفت «به آن‌ها گفتم خانه کجاست. می‌دانستم که او آنجاست؛ زیرا آنجا یکی از خانه‌هایی بود که برای او در نظر گرفته شده و یکی از مکان‌هایی بود که او آن را بسیار دوست داشت».

این زن داعشی در ادامه افزود: «بغدادی معمولا پیام‌های تبلیغاتی خود را در اتاق نشیمن ما در تاجی (شهری در مرکز عراق) ضبط می‌کرد. شوهر من رئیس رسانه داعش در آن زمان بود و بغدادی اغلب آنجا می‌آمد».

او در ارتباط با همکاریش با نیرو‌های آمریکایی گفت: «چندین ساعت نقشه‌ای را که به من داده بودند بررسی کردم و همه آنچه که می‌دانستم را روی نقشه به آن‌ها نشان دادم. خانه‌ای را که شناسایی کردم عمه‌ام برای بغدادی در نظر گرفته بود. او از همان ابتدا با بغدادی کار می‌کرد و شبکه خانگی ایمن را برای او اداره می‌کرد. دو پسرش در جنگ‌های داعش کشته شده بودند».

مقامات ارشد اطلاعاتی کُرد در خصوص همکاری ام سیاف اعلام کردند: «او به ما تصویر واضحی از ساختار خانواده ابوبکر بغدادی داد و همچنین افرادی که برای او بیشترین اهمیت را دارند. او افراد بسیاری با مسئولیت‌هایشان را برای ما شناسایی کرد».

ام سیاف درباره محل کنونی سرکرده داعش نیز گفت او در عراق، جایی که همیشه احساس امنیت می‌کند، است. این زن تروریست افزود: «او هرگز در سوریه احساس خوبی نداشت. همیشه می‌خواست به عراق برگردد. برای انجام کاری به سوریه می‌رفت و سریع بازمی‌گشت».

این زن داعشی پیش از آمدن به عراق در سوریه به سر می‌برد که در سال ۲۰۱۴، کیلا مولر، کارمند امدادرسان آمریکا، به همراه نه زن و دختر ایزدی اسیر شدند و ام سیاف آن‌ها را برای سوءاستفاده جنسی به دست ابوبکر بغدادی آماده کرد. آمریکا وی را متهم می‌کند که از مولر و دختران ایزدی به عنوان گروگان استفاده کرده است.

گفته می‌شود مولر در سال ۲۰۱۵ در رقه کشته شد. امال کلونی، وکیل حقوق بشر سازمان ملل، خواستار انتقال ام سیاف به آمریکا شده است تا برای جنایاتی که انجام داده محاکمه شود. کلونی در آوریل سال جاری میلادی به شورای امنیت سازمان ملل در این خصوص گفت ام سیاف آن‌ها را در یک اتاق حبس کرد و مورد ضرب و شتم قرار داد و سپس آن‌ها را برای تجاوز مردان داعشی آماده کرد.

در ماه مه سال ۲۰۱۵، در عملیاتی التونسی شوهر ام سیاف معروف به ابو سیاف کشته و خودش نیز دستگیر شد. این عملیات نقطه عطفی در جنگ پنج ساله علیه داعش بود. زیرا ابو سیاف هدایت نیرو‌هایی را به عهده داشت که نفت سوریه را به فروش رسانده و درآمد حاصل از آن را برای تثبیت و گسترش داعش به کار می‌برد. مرگ او ضربه بزرگی به این گروه تروریستی به شمار می‌رفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۰ ۱۱ خرداد ۱۳۹۸
آدم نادان هم میدونه ابوبکر بغدادی پیش آمریکایی هاست. هر جا که بخواد میبرنش.
آخرین اخبار