گزارش/

چگونه صنعت کشور روی پای خود می‌ایستد؟

تلاش برای داخلی‌سازی تولیدات و تامین اقلام و نیاز‌های تکمیلی مراکز و کارخانجات تولیدی از نمونه مولفه‌هایی است که می‌باید در راستای تامین و مهیا سازی آن تلاش افزون تری لحاظ شود.

چگونه صنعت کشور روی پای خود می ایستد؟ به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، آنچنان که پیش از این از سوی رهبر معظم انقلاب و دلسوزان نظام و کشور بیان شده، اصل تولید یکی از مولفه‌های بسیار اساسی در رشد، توسعه و شکوفایی اقتصادی کشور به شمار می‌رود و به واقع با تحقق شایسته رونق تولید، بسیاری از نارسایی‌ها و مشکلات اقتصادی و حتی صنعتی کشور مرتفع می‌شود.

در شرایطی که ماه‌هاست دشمنان نظام و انقلاب همچون ۴ دهه گذشته فشار مضاعف اقتصادی به مردم و کشور را در دستور کار قرار داده اند، بدون تردید توجه به امر تولید، شاه کلید عبور از چالش‌های اقتصادی موجود به شمار می‌رود.

به واقع، اهمیت این ضرورت آنچنان برجسته و حیاتی است که رهبر معظم انقلاب، شعار سال را تحت عنوان رونق تولید انتخاب نمودند و بنابر یک سنت تعریف شده می‌طلبد تمامی دستگاه‌های ذی ربط و کلیه آحاد جامعه، در راستای تحقق شعار سال، نهایت اهتمام و تلاش خود را به کار ببندند.

مصطفی رحمتی، یکی از فعالان صنعتی و تولیدی استان البرز در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به لزوم درک صحیح از نیاز‌های کشور و ضروریات و اقتضائات فعلی جامعه اظهارکرد: رونق تولید، مشمول تامین، مهیا سازی و به تعبیر صحیح تر، داخلی سازی تمامی نیاز‌های کارخانجات تولیدی و صنعتی از یکسو و نیازمندی‌های جامعه در تمامی ابعاد از سوی دیگر می‌شود.

وی افزود: بدون تردید در جنگ اقتصادی، دشمن نیز تلاش می‌کند شاهرگ‌های اصلی نظام تولیدی کشور را مورد تحریم، تنگنا و فشار قرار دهد تا روند عادی و طبیعی تولید، تحت الشعاع قرار گیرد.

رحمتی در ادامه بیان کرد: در چنین وضعیت و شرایطی می‌باید، ما نیز تسهیل شرایط برای تقویت، توسعه و رونق تولید را فراهم سازیم، زیرا راهکار و استراتژی اصلی پیروزی بر دشمن در این جنگ از دالان و کانال تولید می‌گذرد.

این فعال صنعتی و تولیدی گفت: متاسفانه بعضا دیده یا شنیده می‌شود که برخی از مراکز صنعتی و تولیدی به دلیل نارسایی در تامین مواد اولیه دچار خسران و مواجهه با مشکلات ریز و درشتی در زمینه تولیدی می‌شوند که می‌باید با اتکای به نیروی انسانی نخبه و توانمند موانع و مشکلات پیش رو (در این خصوص) برداشته شود.


بیشتر بخوانید: ضرورت کاهش برورکراسی اداری برای حمایت از تولید/ اطاله بررسی پرونده‌ها قابل توجیه نیست


وی افزود: پیشرفت‌ها و دستاورد‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های گوناگون و در طول چهار دهه گذشته این واقعیت را به اثبات رسانده که در صورت باور کردن توانایی‌ها و توانمندی‌های جوانان این مرز و بوم، نائل شدن به موفقیت‌های متعدد و گوناگون دور از دسترس نخواهد بود.

رحمتی گفت: با بکار گیری نظریات، اندیشه‌ها و ایده‌های نخبگان داخلی در تمامی عرصه‌های تولیدی اعم از صنایع بزرگ و بخصوص کوچک و متوسط می‌توان در تحقق شعار سال به موفقیت های بسیار ارزنده‌ای دست یافت.

رها سازی صنایع پایین دستی و میان دستی باعث وابستگی خواهد شد

تردیدی وجود ندارد که صنایع بزرگ در کشور نقش بسزایی در پیشرفت و شکوفایی اقتصادی و صنعتی این مرز و بوم ایفاء می‌کنند، اما طرح این موضوع به معنای غفلت یا نادیده انگاشتن صنایع پایین دستی و میان دستی نیست، موضوعی که به زعم برخی از کارشناسان در طول سال‌ها و دهه‌های گذشته، بعضا شاهد نمود و بروز چنین نقیصه‌ای بوده ایم، نقصانی که باعث وابستگی اقتصادی، صنعتی و تولیدی کشور می‌شود و به تبع دشمنان نظام از این وابستگی بیشترین سود و بهره را کسب می‌کنند.

چندی پیش، محسن حاتم، معاون سابق وزارت صنایع، معادن و تجارت کشور در گفت و گویی با رسانه‌ها در تشریح این نقیصه، بیان کرد: بعد از انقلاب در حوزه ایجاد صنایع بالا دستی، تلاش‌ها و اقدامات گسترده‌ای در دستور کار قرار گرفت، اما در زمینه صنایع پایین دستی و میان دستی آنچنان که باید توجهات لازم لحاظ نشد و متاسفانه باید اذعان کرد در این خصوص (علی رغم تاکید مقام معظم رهبری به حمایت از تولید و توسعه آن در تمامی سطوح) شاهد ظهور و بروز وابستگی‌هایی بوده ایم.

وی معتقد است: در ارتباط با تحریم‌ها نیز بخشی از فشار‌های اقتصادی مشمول همین صنایع و وابستگی ناشی از آن هستیم که ریشه در گذشته دارد و می‌طلبد در این شرایط که با تحریم مواجه هستیم در راستای توسعه، شکوفایی افزون‌تر این بخش از صنایع، برنامه ریزی‌های هدفمند تری تعریف، طراحی و اجرایی شود.

معاون سابق وزیر صنعت با ذکر مثالی می‌گوید: به عنوان نمونه، شاهد صادرات و فروش مواد خام هستیم در شرایطی که محصولات تمام شده همین اقلام (با ارزش افزوده چند برابری) از کشور‌های خریدار این مواد خام، مجددا خریداری می‌شود (که قطعا این سیکل و روند برای کشوری که در صدد توسعه و شکوفایی اقتصادی هر چه بیشتر است، مناسب و مطلوب نخواهد بود).

توسعه فراگیر و همه جانبه ضرورتی اجتناب ناپذیر/بازبینی قوانین حوزه‌های تولیدی و صنعتی مناسب با فضای تحریم

کیانوش قصاب سرایی، یکی از فعالان صنعتی و تولیدی غرب استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به تحریم‌های ۴۰ ساله‌ای که دشمنان نظام در ادوار گوناگون به انحای مختلف بر مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تحمیل کرده اند گفت: در واقِعِ امر، تحریم اقتصادی کشور موضوع جدید و نوظهوری نیست بلکه به اقتضای شرایط منطقه و وضعیت حاکم بر نظام بین المللی و البته شرایط ایران، عمق آن با شدت و ضعف‌ها و فراز و نشیب‌هایی همراه بوده است.

وی افزود: ثمره و نتیجه این ۴۰ سال تحریم، یک دستاورد و تجربه ارزنده است و آن معطوف به این امر و واقعیت می‌شود که بهترین، نتیجه بخش‌ترین و موثر‌ترین راهکارِ عبور و دور زدن تحریم‌ها را باید در دستیابیِ به رونق تولید جستجو کرد.

قصاب سرایی تصریح کرد: به واقع، با حمایت از تولید داخلی می‌توان بر بسیاری از فشار‌های اقتصادی خارجی غلبه کرد و این تحریم (و به زعم غربی‌ها، تهدید) را به فرصتی ارزنده برای ایران اسلامی تبدیل کرد، مشروط بر اینکه توسعه و رشد ما در عرصه صنعتی و تولیدی همه جانبه و فراگیر رقم بخورد.

این فعال صنعتی و تولیدی در ادامه بیان کرد: توسعه همه جانبه به این معنی است که برای تولید یک کالا یا محصول، کلیه الزامات و ضروریات آن کالا، حتی المقدور داخلی سازی شود تا در صورت عدم ارسال و فروش فلان قطعه منفصله مرتبط با آن کالا، کلیت خط تولید آن با نارسایی مواجه نشود.

وی افزود: متاسفانه در بسیاری از صنایع شاهد هستیم بخش عمده‌ای از الزامات و ضروریات تولیدی آن صنعت یا کالا در داخل کشور تامین می‌شود، اما فلان قطعه مورد نیاز آن صنعت از کشور‌های خارجی تهیه و تامین می‌شود و همین نقیصه می‌تواند به پاشنه آشیل ما در خط تولید آن کالا در شرایط حساسی همچون جنگ اقتصادی مُبَدَل شود.

قصاب سرایی در ادامه بیان کرد: قرار نیست در تمامی کالا‌های تولیدی و صنعتی، کشور ایران خودکفا شود، اما انتظار می‌رود با درجه بندی اهمیت و ضرورت کالای مورد نیاز کشور حداقل در بخش‌هایی که به اصطلاح استراتژیک و حیاتی هستند خودکفایی مورد نظر عملیاتی شود.

این فعال صنعتی و تولیدی گفت: به عنوان نمونه در شرایطی که در ۸ سال دفاع مقدس شاهد همه گونه تحریم از سوی کشور‌های خارجی بودیم، در نهایت ایران اسلامی در بسیاری از حوزه‌های نظامی به چنان خودکفایی نائل شده که امروز بسیاری از نیاز‌های خود را با اتکای به جوانان برومند خود تهیه و تامین می‌کند و به زعم بنده می‌باید این رویه و الگو در ارتباط با دیگر عرصه‌ها و صنایع حساس و حیاتی کشور پیاده سازی و اجرایی شود.

وی افزود: نکته حائز اهمیت بعدی ناظر بر این امر است که در طول سالیان و دهه‌های گذشته شاهد وضع، تعریف و اجرای قوانین متعددی در حوزه‌های صنعتی و تولیدی کشور بوده ایم، اما در شرایط فعلی که ایران با یک جنگ اقتصادی تمام عیار از سوی نظام سلطه علیه خود مواجه است، باید قوانین و ضوابطی متناسب با شرایط و فضای تحریمی تعریف، طراحی و اجرایی شود.

قصاب سرایی در ادامه بیان کرد: به واقع بخش قابل توجهی از زمان، هزینه و انرژی واحد‌های تولیدی صرف قوانین دست و پاگیری می‌شود که با اصلاح و تجدید نظر در آن طراوت و چابکی فزاینده‌ای به صنایع و واحد‌های تولیدی این مرز و بوم تزریق خواهد شد.

وی افزود: تردیدی وجود ندارد که در وضع و تصویب قوانین، دغدغه‌ها و الزاماتی نهفته است، اما می‌باید در شرایط جنگ اقتصادی بسیاری از این الزامات نادیده انگاشته شود و تمام کشور برای حمایت از تولید داخلی، کالای ایرانی و در نهایت تحقق رونق تولید، بسیج شوند که در صورت حصول این امر، بسیاری از مشکلات و نقصان‌های اقتصادی و به تبع آن اجتماعی مرتفع و اهداف منحوس و شوم دشمن در قالب و چارچوب تحریم‌ها خنثی و نقش بر آب خواهد شد.

در پایان نباید این واقعیت نادیده انگاشته شود که رونق تولیدی و حمایت از تولید داخلی مستلزم اجرایی و عملیاتی شدن مجموعه‌ای از اقدامات به هم پیوسته همچون ارتقای کیفی تولیدات، افزایش تیراژ تولید با هدف کاهش هزینه تمام شده کالا، تبلیغات گسترده، بازاریابی حرفه ای، توسعه حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی و به تبع آن تسهیل جابجایی و ارسال کالا‌ها و محصولات تولیدی و در یک کلام آمایش سرزمینی مناسب و هوشمندانه متناسب با استعدادها، پتانسیل‌ها و توانمندی‌های بومی و داخلی است و در صورت تحقق این امور، عبور از مشکلات اقتصادی که هیچ، بلکه تبدیل شدن ایران اسلامی به یکی از قطب‌های مهم و توانمند اقتصادی و صنعتی جهان مُیَسَر خواهد شد و قطع به یقین در سایه چنین موفقیت هایی، کلیه آحاد جامعه از مزایا و ثمرات آن منتفع خواهند شد.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۱۳ خرداد ۱۳۹۸
وقتی از سیستم فراماسونری دانشگاه شریف و تهران و اعطای تمام مشاغل کشور به این دانشجویان و ژن های خوب و آقازاده ها جلوگیری شود و استخدام بر اساس شایسته سازی باشد و نه مقاله سازی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۳ ۱۳ خرداد ۱۳۹۸
با بها دادن به توليد داخل فقط و فقط
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۱۱ ۱۳ خرداد ۱۳۹۸
بلاشک پیشرفت فن اوری انسان با استفاده بیشتر از فکر ومغز درچارچوب دستورات دین وراهنماییهای انبیا وامامان معصوم بوده است یعنی تفقه در دین ومخلوقات خداوند ومحیط اطراف مانند اقتصاد وعلوم و.... حال تحقیق وپژوهش کلید تمام قد این مهم است نمونه ان ارایه روش ضرب سکه توسط یکی از امامان معصوم که دولت وقت بعلت تحریم رومی ها از ضرب سکه برای حکومت عباسیان به مشکل برخورده بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۷ ۱۳ خرداد ۱۳۹۸
با این صنعتگران فرصت طلب و سودجو که به هر قیمت آشغال دست مردم میدن روپا نميشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۲۹ ۱۳ خرداد ۱۳۹۸
درسته و بهتره دولت مشخص کنه چه چیزهایی تولیدش اولویت دارد و تشویقهای بسیار زیادی در این رابطه بکند تا سرمایه و منابع دیگر به این سمت سریعا هدایت شود این چیزی است که ممکن است بخش خصوصی خودش نداند.
آخرین اخبار