در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

امکان انتقال سامانه نیما به بازار متشکل ارزی/ نقش مهم بانک مرکزی در کاهش دخالت‌های برون مرزی

کارشناس اقتصادی گفت: اگر بازار متشکل ارزی به طور کامل و با استاندارد‌های جهانی راه اندازی شود امکان انتقال بازار ثانویه به این بازار مهیا می‌شود.

امکان انتقال سامانه نیما به بازار متشکل ارزی/ نقش مهم بانک مرکزی در کاهش دخالت‌های برون مرزیبهزاد خسروی، اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نقش سامانه نیما در بازار متشکل ارزی اظهار کرد: بازار ثانویه یا سامانه نیما  سیستمی  است که ثبت معاملات ارزی و حواله جات ارزی را بر عهده دارد و تفاوتش با بازار متشکل ارزی در نوع معاملاتی است که صورت می گیرد.

وی افزود: بازار متشکل ارزی قرار است مکانی برای تبادل اسکناس ارز باشد که البته من معتقدم اگر این بازار به طور کامل و با استاندارد های جهانی راه اندازی شود می توانیم بازار ثانویه را نیز به این مکان منتقل کنیم. یعنی تبادل حواله جات ارزی هم در بازار متشکل ارزی با نرخ واقعی صورت پذیرد.

خسروی ادامه داد: در حال حاضر تنها مشکلی که در سامانه نیما وجود دارد، نرخ دستوری و در چهارچوب ارگان های دولتی است که همین امر منجر به اختلال در بازگشت ارز به سامانه شده است.


بیشتر بخوانید: نقش ارز نیمایی در بازار جدید متشکل ارزی چیست؟


این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: تفاوتی که منجر به واقعی سازی نرخ ارز در بازار متشکل ارزی می شود این است که نرخ از حالت دستوری تصدی گری به نرخ حاکمیتی در آمده و از نوسانات هیجانی و یکباره جلوگیری می کند. با از بین رفتن نرخ دستوری در بازار ارز، بانک مرکزی بهتر می تواند به نقش بازار سازی خود عمل کند.

خسروی تصریح کرد:  تفاوت نرخ ارز در سامانه نیما و سنا منجر شده است که ارزهای خارج شده به کشور میلی برای بازگشت به کشور را نداشته باشند و عملا ما شاهد یک زنجیره باطل در چرخه اقتصادی کشور باشیم که با راه اندازی صحیح بازار متشکل ارزی این مشکل به میزان بسیار زیادی از بین خواهد رفت.

این استاد دانشگاه با اشاره به خلاء های احتمالی در بازار متشکل ارزی تصریح کرد: تنها نگرانی ما پس از تشکیل این بازار این است که اگر نرخ ارزها به صورت هیجانی سیر صعودی به خود گرفت صرافان و بانک ها عامل که به دنبال منافع خود هستند از عرضه ارز در بازار متشکل خودداری کنند و همین امر به ایجاد التهاب دامن بزند، تاکنون برنامه خاصی از سوی بانک مرکزی برای این موضوع ندیده ام.

وی بیان کرد: برای مدیریت صحیح بازار متشکل ارزی علاوه بر دستورالعمل بانک مرکزی باید به نحوه مدیریت بانک مرکزی هم تکیه کرد.

خسروی گفت: نکته قابل توجه دیگری که در بازارهای کشور تاثیرگذار بود، دخالت دُبِی در بازار ارز بر اساس سیاست های دخالت جویانه خزانه داری آمریکاست. آمریکا بر اساس برنامه تعریف شده خود تمام تلاشش را برای برهم زدن بازار ارزی کشور به کار گرفته است.

وی در پایان ضمن ابراز خرسندی از تشکیل بازار متشکل ارزی برای کاهش دخالت های کشورهای خارجی در مدیریت بازار ارز، بیان کرد: بانک مرکزی با نظرخواهی و مشورت بیشتر با کارشناسان اقتصادی می تواند دخالت کشورهای دیگر را به صفر برساند.

انتهای پیام/

تمام تلاش آمریکا برهم زدن بازار ارزی کشور است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۱۳:۲۵ ۱۷ خرداد ۱۳۹۸
دولت بیشترین نقش رادرپایین آوردن نرخ ارز دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۱ ۱۶ خرداد ۱۳۹۸
هر چه سریعتر بانک مرکزی قیمت ارز را پایین بیاورد قیمت کالاهای دیگر خود به خود پایین مآید
آخرین اخبار