عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

شیفتگان غرب نگاه امام به سیاست خارجی را درک نکردند

اسلامی گفت: نگاه متفاوت امام راحل به سیاست خارجی؛ هنوز از سوی بسیاری از اندیشمندان گرفتار پارادایم‌های غربی درک نشده است.

شیفتگان غرب هرگز نگاه امام به سیاست خارجی را درک نکرده‌اندمحمد مهدی اسلامی عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، بااشاره به نگاه و راهبرد امام خمینی در عرصه سیاست خارجی گفت: نگاه متفاوت امام راحل به سیاست خارجی که متکی بر نگرش اسلامی ایشان بود؛ هنوز از سوی اندیشمندان گرفتار پارادایم‌های غربی درک نشده است و باید گفت که امام به‌واقع متکی به قدرت اسلام بود و مطلقا  به وعده‌های فریبنده قدرت‌های جهانی اعتماد نداشت.

وی با اشاره به محورهایی همچون عزت متکی بر قدرت لایزال الهی و پوچ بودن ابزارهای جنگ سخت ابرقدرت‌ها در چشم بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، افزود: به عنوان نمونه در روزگاری که با تسخیر لانه جاسوسی، ابهت آمریکا توسط برخی دانشجویان پیرو خط امام به بازی گرفته شده و گروهی از اقدام نظامی آمریکا به هراس افتاده و راه مذاکره را در پیش گرفته بودند. امام خمینی ۳ روز پس از تسخیر لانه جاسوسی در نامه‌ای تصریح کردند که به هیچ وجه نمایندگان ویژه کارتر که در راه ایران بودند را نخواهند پذیرفت و اعضاى شوراى انقلاب اسلامى نیز به هیچ وجه نباید با آنان ملاقات نمایند و اگر آمریکا، شاه را به ایران تحویل دهد و دست از جاسوسى بر ضد نهضت ما بردارد، راه مذاکره در موضوع بعضى از روابطى که به نفع ملت است باز مى‌باشد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با یادآوری حادثه طوفان شن در طبس تصریح کرد: آن‌ها که ریشه برخورد مقتدرانه امام را درک نکرده بودند، حادثه طبس را نیز یک اتفاق تصادفی فرض کردند. حال آنکه طبق اسناد موجود، تشکیل اتاق عملیات در آمریکا ۲ روز پس از افشای نامه محرمانه جیمی کارتر به امام بود که ملتمسانه خواستار حل مسأله گروگان‌گیری و پس از آن مذاکره برای حل و فصل مسائل عدیده دوجانبه فیمابین شده بود؛ اما امام با شجاعت دستور به علنی کردن این نامه و تزویر موجود در متن آن دادند. اقدامی که با نصرت الهی در طبس، تکمیل شد و عزت و اقتدار ایران را فزونی بخشید.

اسلامی تأمین منافع اسلام و ایران را از ارکان سیات‌گذاری امام در عرصه خارجی دانست و خاطر نشان کرد: کلیدواژه‌هایی همچون وحدت امت اسلامی، مقابله با سلطه‌گری و حمایت از ملت‌های مظلوم در برابر ظالمان شاه‌کلید فهم نگاه راهبردی امام راحل در این عرصه است.

وی با اشاره به اینکه امام در روابط بین‌الملل صراحت داشت و با اعتقاد به نصرت الهی، بدون ترس از خشم دشمنان، دچار رودربایستی دیپلماتیک نمی‌شد و مؤدبانه، اما قاطع و روشن سخن می‌گفت، یادآور شد: نامه‌های امام به پاپ ژان پل دوم، ملک خالد و فهدبن‌عبدالعزیز پادشاهان عربستان سعودی و مشهورترین آن‌ها نامه به گورباچف نشان می‌دهد امام در عین آنکه سیاست اصلی خود در مخالفت با سیاست‌های دنیای استکبار را دنبال می‌کرد، از وظیفه الهی هدایت نیز غافل نبود.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با اشاره به نقل خاطره مرحوم پرورش از توصیه امام خمینی به مقام معظم رهبری در خصوص نجات بخش بودن برخورد مقتدرانه با آمریکا، افزود: در دوره رهبری حکیمانه امام خامنه‌ای شاهد تداوم همان دکترین در سیاست‌گذاری کلان جمهوری اسلامی هستیم. اما متأسفانه دولت‌ها که طبق بند اول اصل ۱۱۰ قانون اساسی موظف به اجرای این سیاست‌ها هستند، در مقاطع مختلف قصور‌هایی داشته‌اند که از جمله تازه‌ترین مصادیق آن‌ها عدم رعایت شروط نه‌گانه رهبری در برجام است.

اسلامی در پایان راهکار توفیق در مواجهه حساس کنونی مقابل آمریکا را تبعیت کامل از امامت امت و رعایت کامل اصل ۱۱۰ قانون اساسی از سوی کسانی که برای اجرای قانون اساسی قسم یاد کرده‌اند دانست و گفت: در طی چهار دهه گذشته، بیشترین آسیب‌ها را در مقاطعی خورده‌ایم که افرادی سعی بر نادیده گرفتن سیاست‌های ابلاغی از سوی رهبری داشته‌اند و باید مراقب بود کسانی که هنوز از مذاکره با آمریکا عبرت نگرفته‌اند، بار دیگر هزینه‌هایی را با مذاکرات مخفیانه خود تحمیل نکنند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار