معاون حوزه‌های علمیه خواهران کشور عنوان کرد؛

امام راحل نگاه فراجنسیتی برای جامعه زنان به ارمغان آورد

ظهیری با اشاره به ارتقای جایگاه زنان گفت:امام(ره) نگاه انسانی،کرامتی و فراجنسیتی برای جامعه زنان به ارمغان آورد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  ازقم؛ معصومه ظهیری،معاون حوزه‌های علمیه خواهران کشور با اشاره به ارتقای جایگاه زنان پس از انقلاب اظهار کرد: امام راحل نگاه جدیدی برای جامعه زنان به ارمغان آورد و نگاه انسانی، کرامتی و فراجنسیتی را به زنان جامعه ایران بخشید.

وی افزود: تا قبل از انقلاب اسلامی نگاه تحجر، عزلت، کناره گیری، پرده نشینی و دوری از صحنه‌های اجتماعی، سیاسی و همه عرصه‌های فعالیت نسبت به زن اعمال می‌شد.

وی اضافه کرد: نگاه تجددگرایی نوع دیگری نگاه به زنان بود تا با ترویج فرهنگ غرب، جامعه زنان را متجدد و روشنفکر جلوه دهند.

وی ادامه داد: حتی زنانی که اهل مطالعه و پژوهش بودند هم اگر می‌خواستند عرف، حیا و ارزش‌های زنانه را رعایت کنند، مجبور بودند خود را تابع این نگاه روشنفکرانه کنند و یا مجبور بودند در عزلت باشند.

ظهیری با اشاره به ارتقای جایگاه زنان پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: امام خمینی (ره) معتقد بودند زن با استعداد، توانمندی، خلاقیت و با اختصاصات مربوط به جنسیت خودش یعنی همسری و مادری می‌تواند در همه عرصه‌های علمی، اجتماعی، هنری، ورزشی، سیاسی و مدیریتی حضور پیدا کند.

وی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی اعضای هیأت علمی بانوان در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه، نام آوران ورزشی، متخصصان در علوم پزشکی و دیگر عرصه‌ها چند ده برابر شده است.

وی با اشاره به اینکه امام راحل عرصه حضور زنان در اجتماع را فراهم کردند، اضافه کرد: باید به الگویی که امام خمینی (ره) در این زمینه طراحی کردند، به درستی بپردازیم تا بتوانیم به دیدگاه اصلی که امام برای رشد و اعتلای زنان فراهم کرده بودند دست پیدا کنیم.

معاون حوزه‌های علمیه خواهران کشور در ادامه بیان کرد: واکاوی منظومه فکری حضرت امام خمینی (ره) در رابطه با مسائل اخلاقی، سیاسی و اجتماعی که برگرفته از اعتقادات ایشان که ریشه در سنت پیامبر (ص) دارد، باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه نظام برای ادامه مسیر خود به افکاری که بنای انقلاب بر اساس آن پایه گذاری شده، نیاز دارد، اضافه کرد: حرکت امام احیای مجدد آنچه که در انقلاب بزرگ پیامبر (ص) برای بشریت به ارمغان آورده شده بود، می‌باشد که در انقلاب اسلامی امر الهی در تحقق قسط و عدل به وسیله مردم انجام شد.

وی با اشاره به اینکه امام راحل خداباوری بود که در همه احوال خداوند را ناظر، آگاه و حاضر می‌دانست، بیان کرد: لذا هیچ قدرتی از قدرت‌های بشری برای امام بزرگی و جلوه نداشت و به همین دلیل در مقابل قدرت‌ها ایستادند و فکر جدیدی را در جهان امروز القا کردند.

ظهیری ادامه داد: امام راحل در مقابل ۲ قدرت بزرگ غرب و شرق موازنه قوا را بر هم زدند و قدرت اسلام را متبلور و جلوه گر کردند و امروز که ۳۰ سال از ارتحال ایشان می‌گذرد، ایران همچنان در مقابل تمام قدرت‌های بزرگ شرق و غرب ایستاده است.

وی گفت: حضرت امام (ره) در نگاه سیاسی بزرگ‌ترین سرمایه را قدرت نیروی انسانی، مردم و وحدت مردم می‌دانستند و این مساله را بار‌ها در جملات و سخنرانی‌ها تاکید می‌کردند و می‌فرمودند خداباوری تکیه به قدرت لایزال الهی است و وحدت و همبستگی مردم عامل پیروزی می‌باشد.

وی افزود: لذا مردم سالاری دینی را به معنای مشی برگرفته از اسلام ناب محمدی (ص) و یکسان عمل کردن مردم در سایه سار وحدت رویه می‌دانستند و این عاملی بود که امام بر آن تاکید می‌کردند و هم خودشان نسبت به این مساله اذعان داشتند.

ظهیری بیان کرد: وقتی امام خمینی (ره) حکومت اسلامی را بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مطرح می‌کنند، رأی مردم به نظام جمهوری اسلامی را به رفراندوم گذاشتند و نفرمودند که من اعلام حکومت می‌کنم، بلکه فرمودند که با رأی شما من جمهوری اسلامی را اعلام می‌کنم.

وی اضافه کرد: قدرتمندی، نظام مندی و اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران برگرفته از فکر خداباوری، اعتماد به مردم، همراهی با مردم و نه گفتن به همه قدرت‌های زیاده طلب از سوی امام خمینی (ره) است و این مسیر و نگاه نیز تا به امروز با جانشینی خلف صالح ایشان طی شده است.

انتهای پیام/ش

ارتقای جایگاه زن پس از انقلاب اسلامی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار