معاون کل وزارت بهداشت در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان خبر داد؛

خودداری برخی شرکت‌های خارجی از فروش دارو به ایران با بهانه تحریم/ تا پایان سال کمبودی در زمینه دارو و مواد اولیه دارویی نداریم

حریرچی گفت: برخی از شرکت‌های دارویی به بهانه تحریم از فروش دارو و مواد اولیه دارویی به ایران خودداری می‌کنند.

پرهیز برخی شرکت‌های خارجی از فروش دارو به ایران با بهانه تحریم/ تا پایان سال کمبودی در زمینه دارو و مواد اولیه دارویی نداریمایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، خوشبختانه با تدابیر اندیشیده شده به وسیله وزارت بهداشت علی رغم اعمال تحریم‌های ظالمانه  توسط دشمنان، کشورمان مشکلی در زمینه تأمین داروی بیماران ندارد، همچنین با تلاش دانشمندان کشورمان به طور معمول کمبودی در زمینه تهیه مواد اولیه داروهای مورد نیاز کشور نیز احساس نمی‌شود.

حریرچی تأکید کرد: ایران نیز مانند سایر کشورهای دنیا تمام اقلام دارو و مواد اولیه دارویی را خودش تولید نمی‌کند و کشورهای مختلف بر اساس قراردادهای بین‌المللی  با یکدیگر تبادل دارویی دارند.

معاون کل وزارت بهداشت بیان کرد: در ایران خودکفایی قابل توجهی در صنعت داروسازی وجود دارد اما به طور کلی برخی از اقلام دارویی یا مواد اولیه از کشورهای مطرح وارد می‌شود.

تولید ۶۵ درصد مواد اولیه دارو و ۷۰ درصد ارزش ریالی اقلام دارویی در کشور

وی ادامه داد: در حال حاضر ۹۸ درصد دارو و ۷۰ درصد ارزش ریالی دارو در داخل کشورمان تولید می‌شود و ۶۵ درصد مواد اولیه دارو نیز به وسیله شرکت‌های داخلی داروسازی تولید و در بازار توزیع می‌شود.

حریرچی افزود: تحریم نبودن دارو و تجهیزات پزشکی دروغ بزرگی از سوی دشمنان کشورمان است، زیرا  انتقال پول برای خرید تجهیزات پزشکی و برخی اقلام دارویی همچنین رابطه بانکی ما با دیگر کشورها دچار مشکلاتی شده است.

معاون کل وزارت بهداشت گفت: برخی از شرکت‌های دارویی که تعدادشان زیاد نیست دارو، تجهیزات پزشکی و مواد اولیه دارویی را به ما نمی‌دهند و این اقدامشان معمولا به طور غیررسمی است.

خودکفایی قابل توجه ایران در صنعت داروسازی

وی تصریح کرد: برخی کشورها و شرکت‌ها به بهانه تحریم دارو و تجهیزات پزشکی در اختیار ما قرار نمی‌دهند که البته اینگونه اقدامات ها برای ما چندان اهمیتی ندارد، زیرا با تولیدات داخلی با کیفیت نیاز مردم کشورمان را رفع می‌کنیم و منابع جایگزین متعددی بدین منظور شناسایی کرده‌ایم.

وی گفت: خوشبختانه با حمایت دولت و اختصاص ارز کافی برای تامین نیازهای مردم در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، همچنین با تکیه بر توان دانشمندان داخلی، با مشکل جدی در کشور رو به رو نیستیم و بر اساس صحبت‌های وزیر بهداشت تا پایان امسال نیز ما هیچ مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت.

حریرچی ادامه داد: وزارت بهداشت بر اساس اعمال شدت تحریم‌ها و مشکلات ناشی از آن برنامه ریزی دقیقی در زمینه رفع نیاز بیماران کشورمان دارد و حتی مشکلی در زمینه تامین داروی بیماران خاص مانند شیمی درمانی‌ها در کشور وجود ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار