رئیس سازمان تبلیغات در مراسم افتتاحیه اولین نمایشگاه دائمی اسباب بازی‌های ایرانی مطرح کرد؛

باید به دنبال اسباب‌بازی متناسب با زیست‌بوم ایرانی باشیم

مراسم افتتاحیه اولین نمایشگاه دائمی اسباب بازی‌های ایرانی، در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی سرچشمه برگزار شد.

اسباب بازی‌ها خانه‌دار شدند/ رئیس سازمان تبلیغات: باید به دنبال اسباب‌بازی متناسب با زیست‌بوم خودمان باشیمبه گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم افتتاحیه اولین نمایشگاه دائمی اسباب بازی‌های ایرانی عصر امروز (20 خرداد ماه) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، فاضل نظری مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، محمدحسین سجادی‌نیری دبیر ستاد فناوری نرم و هویت ساز ریاست جمهوری، غلامرضا دیزجی رئیس انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی ایران در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی سرچشمه برگزار شد.

در ابتدای این برنامه دیزجی گفت: انبیا سفارش کرده‌اند که تا هفت سالگی دوره سیادت کودک است و باید از آموزش رسمی خودداری کرد، که در این دوره مهم‌ترین ابزار برای شخصیت بخشی به کودک، بازی با اسباب‌بازی است. بچه با بازی خود را می‌شناسد. برهمین اساس ما امیدواریم که تولید این صنعت هنر بیشتر شود.

همچنین در ادامه این مراسم مهدی علی اکبرزاده، مشاور وزیر آموزش و پرورش نیز با بیان اینکه آموزش و پرورش تلاش تمامی تولیدکنندگان اسباب بازی را قدر می‌نهد، اظهار کرد: امروزه در مدارس اتاق بازی قرار داده شده که مجموعه‌هایی مانند اینجا می‌توانند به تجهیز این مراکز کمک کنند. ما در کنار تولیدکنندگان اسباب بازی هستیم، چراکه رونق تولید را هم فراهم خواهند کرد. این تولیدات به راحتی از تولیدات خارجی جلو خواهند زد و به حق که بسیار باکیفیت‌تر نیز هستند.

نظری افزود: این نمایشگاه اتفاق بسیار خجسته و میمونی است. این مجموعه به صورت خصوصی در تولید و توزیع اقدام کرده است و ما از مجموعه تولیدکنندگان اسباب بازی که در سال‌های اخیر فعال‌تر شده‌اند، تشکر می‌کنم.

نظری درباره اهمیت تولید اسباب بازی ملی در تشکیل هویت کودکان گفت: یک کشور مهاجم با ارائه محصولات فرهنگی درصدد تغییر هویت جامعه هدف است. حال گاهی این جامعه هدف برای به دست آوردن این محصولات فرهنگی بیگانه پول هم می‌پردازد. امیدوارم در این راستا به خودکفایی برسیم.

حجت الاسلام قمی نیز درادامه این مراسم با اشاره به اینکه در دوران مبارزات انقلاب افرادی بارها بارها خدمت امام خمینی (ره) رفتند تا مبارزات مسلحانه داشته باشند، گفت: روزی عده‌ای خدمت حضرت امام (ره) رفتند و درباره ضرورت مبارزه مسلحانه صحبت کردند و امام (ره) فرمودند مسیر مبارزاتی ما مبارزه مسلحانه نیست، ما مدل مبارزاتمان فرق می‌کند، درواقع ما البته مدل مبارزه خودمان را هم داشتیم. مجدد عده‌ای نزد امام (ره) رفتند و بیان کردند که حزب تشکیل دهند، امام (ره) باز هم اجازه ندادند و فرمودند مدل مبارزه ما مردم را به صحنه آوردن است، حزب مدل مبارزاتی ما نیست. ما یک خانواده بزرگ هستیم که زیست‌بوم متفاوتی دارد. بسیاری از موضوعاتمان شبیه هیچ‌جای دیگر در دنیا نیست، ایران مختصات اسلامی دارد.

حجت‌الاسلام قمی باتاکید براینکه ما الگوی بومی خودمان را برای پیشرفت می‌خواهیم و علوم انسانی بومی خودمان را می‌خواهیم؛ اظهار کرد:  الگوی اسلامی پیشرفت یک ضرورت عقلانی است. ما در طول تاریخ در دنیا حرف برای گفتن داشتیم و امروز هم حرف‌ها داریم. می‌خواهیم تمدن دیگری بسازیم. در سبک زندگی ما چنان معنویت در تاروپود فرهنگ، باورهایمان و اعتقادمان ریشه دوانده که شکل و شمایل تمدن‌مان، سازه‌ها و معماری‌مان متفاوت است.

وی درباره اسباب‌بازی متناسب زیست بوم کشورمان ادامه داد: باید به دنبال اسباب‌بازی متناسب با زیست‌بوم خودمان باشیم، البته چشممان را بر روی دست‌آورد دیگر کشورها نمی‌بندیم، اما همه چیز را با آغوش باز و بدون بررسی جوانب و تبعاتش نمی‌پذیریم. اگر یک نوع بازی متولد شده که آدم‌ها سرهایشان را داخل گوشی می‌برند و از همدیگر فاصله می‌گیرند، باید به آفات و تبعات‌اش فکر کنیم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بیان کرد: این همه خلاقیت میان جوانان کشورمان موج می‌زند، حتماً می‌توانیم اسباب‌بازی متناسب زیست‌بوم و فرهنگ خودمان، به عنوان اسباب‌بازی جذاب‌تر، گیراتر از اسباب‌بازی‌های غیربومی با ابزار نوین و فناوری دیجیتال تولید کنیم. باید صنایع فرهنگی را به صورت جدی‌تر و خلاقانه‌تر پیگیری و دنبال کنیم. شما تصور کنید که فرزند ایرانی در بغل پدرش است اما کسی دیگر ذهن او را به اختیار می‌گیرد که نظام ارزشی دیگری دارد و این واقعاً خوب نیست.

وی همچنین افزود: البته ما بعد اقتصادی ماجرای اسباب‌بازی را هم دست‌کم نمی‌گیریم. چرخش اقتصادی اسباب‌بازی در دنیا امری مهم است و بعد از اسلحه و مواد مخدر و… تجارت اسباب‌بازی در دنیا رونق اقتصادی پدید می‌آورد. از منظر تولید ملی هم باید به مسئله اسباب‌بازی و نوشت‌افزار توجه نشان داد.

حجت‌الاسلام قمی افزود: اسباب‌بازی بر روی ابعاد شناختی و هویتی فرزندان اثر مستقیم دارد و کسی که بر زیست‌بوم فرهنگی کشورش حساس است حتماً ضرورتی را در این بخش‌ها ایجاد می‌کند. اینکه می‌گوئیم اقتصاد باید به سمت تولید ملی برود اقتضا می‌کند که در موضوع اسباب‌بازی اهتمام ورزیده شود. باید تولید ملی محصولات اسباب‌بازی را بیشتر کرد و همچنین دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط از جمله سازمان تبلیغات اسلامی وظیفه دارند از این حوزه حمایت کنند.

نیری نیز بیان کرد که قصد دارد گزارش مختصری از فعالیت‌هایی که در نظر دارند در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای کمک به خلاقیت در حوزه اسباب بازی، انجام دهند، ارائه دهد و در این ارتباط گفت: چند سالی تلاش داشتیم تا شرکت‌های فعال در حوزه صنایع فرهنگی و خلاق، حائز عنوان دانش بنیان شوند و نگاهی که دولتمردان به این حوزه دارند یک نگاه همه گیر شود. یکی از شاخه‌های اصلی حوزه خلاق حوزه اسباب بازی است و در تلاشیم تا زیست بوم آن را توسعه دهیم به گونه‌ای در تمامی بخش‌ها موفق باشد.

نیری نیز در پایان این برنامه عنوان کرد: باید نگاهی همه‌جانبه و فرهنگی از طرف دولت به این جریان وجود داشته باشد و شرکت‌های اکوسیستم برنامه خلاق در زیر شاخه اسباب‌بازی را توسعه دهیم و باید کار را به فعالان این حوزه بسپاریم. امیدوارم بخش خصوصی بتواند در سرمایه‌گذاری برای ایده‌ها وارد شود، از کپی خارج شویم و وارد ایده‌های خود شویم. همین جا از تمام ضعف‌هایی که سازمان ما داشته و بی‌توجهی‌هایی که کرده عذرخواهی می‌کنم.

گفتنی است؛ در پایان این برنامه دو تن از فعالان عرصه اسباب بازی به نام‌های عزیز مقصود پور پیشکسوت تولید اسباب بازی در دهه ۵۰ و محمد علی رئیس دانا پیشکسوت تولید اسباب بازی در دهه ۶۰ تقدیر شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار