در گفت‌وگوی ویژه خبری امشب مطرح شد؛

فائو اخطار هجوم ملخ‌ها را داده بود/ کمک با تاخیر برای مبارزه با آفات فایده ندارد

گفت‌و‌گوی ویژه خبری امشب ۲۰ خرداد ماه با موضوع بررسی راهکارهای مقابله با موج جدید ملخ ها برگزار شد.

فائو اخطار هجوم ملخ‌ها را داده بود/ کمک با تاخیر برای مبارزه با آفات فایده نداردبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی و رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری ۲۰ خرداد ماه به بررسی راهکارهای مقابله با موج جدید ملخ ها پرداختند.

محمدرضا درگاهی رئیس سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به موج دوم ورود ملخ به کشور و بازدید گفت: روند اقلیمی کشور‌های سودان، عربستان، یمن و امارت به سمتی پیش رفته است که در حال بالارفتن دما هستند لذا ملخ‌ها به سمت مناطق مرکزی عربستان سوق پیدا کرده است، بنابراین موج دوم ورود ملخ به کشور ظرف ده تا یک ماه آینده را به بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان خواهیم داشت.

وی با تاکید بر این که روند مبارزه را باید با جدیت انجام دهیم اظهار کرد: ممکن است ملخ‌ها خساراتی را به کشور وارد کند، به طوری که همه ساله با آن‌ها مبارزه می‌کنیم، اردیبهشت و آبان ماه سال گذشته در دریای سرخ طوفان به وقوع پیوست، به گونه‌ای که ملخ صحرایی رطوبت پسند است و این رطوبت و بارندگی باعث ایجاد دسته‌های ملخ شد، اما عمان و یمن اقدام به مبارزه در این خصوص نکردند و این دسته‌جات شروع به زاد و ولد کردند.

درگاهی با اشاره به اینکه در ۸ استان جنوبی کشور میزان بارندگی چندین برابر شده است و لذا فضا برای ملخ‌ها فراهم شده است ادامه داد: جهت وزش باد به سمت جنوب کشور است.

رئیس سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: فائو در تاریخ ۲ بهمن‌ماه به ما اخطار ریزش ملخ را داد، به طوری که در ۷ بهمن ماه با اولین ریزش مواجه شدیم.

وی خاطرنشان کرد: ۱۵۳ ریزش در کشور تا به امروز داشتیم به طوری که در برخی از دسته‌جات ۵۰ میلیون ملخ وارد کشور شد، تا به امروز بالغ بر ۵۷۰ هزار هکتار با ملخ‌ها مبارزه کرده‌ایم.

فریدون همتی استاندار هرمزگان در ادامه برنامه در تماس تلفنی با اشاره به اینکه در رابطه با موضوع ملخ‌ها وزیر کشور دستور دادند تا از منابع استانی و دهیاری برای مبارزه با ملخ‌ها استفاده کنیم تا فرایند تخصیص و ارسال منابع ملی از محل منابع بحران فراهم شود گفت: در استان هرمزگان ۱۱ شهرستان و سه جزیره درگیر بحث ملخ‌ها بودند به طوریکه ۱۵۶ ریزش گزارش شده است.

وی با اشاره به اینکه ظرف ۲۰ روز بعد از تخم گذاری ملخ‌ها پره‌های آن‌ها ایجاد می‌شود افزود: دوره مبارزه باید حدود سه سال به صورت منظم و مستمر باشد، ما تاکنون سه شهرستان را پاکسازی کرده ایم، با توجه به شرایط استان و متفاوت بودن شرایط از طریق هواپیما، ماشین‌آلات و حتی خود مردم اقدام به مبارزه با ملخ‌ها کرده‌ایم لذا آستانه غروب بهترین فرصت برای مبارزه با آن‌ها است بنابراین این کار در استان مدیریت شده است.

محمدرضا کیخا رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه تیمی از کمیسیون به چند استان اعزام شد گفت : در مجموع طی مکاتباتی که به عمل آمد ارزیابی‌ها از موضوع صورت گرفت ، سازمان حفظ نباتات با حجمی از امکانات در نظر گرفته شده خوب عمل کرده است اما این مسئله به این معنا نیست که در مبارزه با آفت خوب عمل کرده ایم ،به دلیل مسئله سیلاب‌ها و تعطیلات نوروز صدای کشاورزان و وزارت جهاد کشاورزی در این موضوع گم شد و به گوش کسی نرسید.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه وزیر جهاد کشاورزی مکاتبه‌ای با وزیر کشور داشتند اما با تاخیر يک ماهه از سوی وزارت کشور و تأخیر دو ماه از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی مواجه شدیم افزود: در نهایت قرار شد ۱۰ میلیارد تومانی که اولین درخواست وزیر جهاد کشاورزی تخصیص پیدا کند ، باید از اذعان داشت که کمک با تاخیر فایده‌ای ندارد ،مجموعه آفات و بیماریها در بخش کشاورزی غیرقابل پیش‌بینی است و وظیفه دولت است که در رابطه با آفات عمومی تمهیدات لازم را بیاندیشد ،سمپاشی با دست و تراکتور در برخی از مناطق امکان پذیر نیست و لذا باید از طریق هواپیما این مسئله صورت گیرد.

درگاهی ادامه داد: کارشناسان فائو از اقدامات ایران در مناطقی که توسط ملخ‌ها آسیب دیدند بازدید کردند و نظر مثبتی در خصوص عملکرد ایران در این زمینه داشتند.

وی افزود: طبق بررسی‌هایی که در دی ماه سال گذشته انجام دادیم، قرار نبود جریان ملخ‌ها به کشور ما حمله کنند، ولی تغییر جریانات اقلیمی باعث تغییر مسیر ملخ‌ها به کشور ما شده است.

رئیس سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه کشور‌های همسایه به وظایف خود در حوزه مبارزه با ملخ‌ها عمل نکردند گفت: با توجه به تغییر سریع شرایط اقلیمی و عدم انجام وظایف کشور همسایه در قبال مبارزه با ملخ ها، ملخ‌ها با سرعت بالایی وارد کشور شدند که با واکنش به موقع مسئولین استان هرمزگان مواجه شدیم و با همکاری ارگان‌های مختلف به خوبی مبارزه با آن‌ها انجام شد.

وی در خصوص بودجه درخواستی وزارت جهاد کشاورزی به منظور مبارزه با ملخ‌ها گفت: مبلغ درخواستی وزارت جهاد کشاورزی ۳۰ میلیارد تومان بود که ۱۰ میلیارد آن تاکنون در اختیار وزارتخانه قرار گرفته است.

در ادامه برنامه تماسی با سعید دشتی، معاون کشاورزی و منابع طبیعی سازمان برنامه و بودجه کشور برقرار شد و در خصوص اقدامات سازمان برنامه و بودجه کشور در حوزه مبارزه با آفات و ملخ‌ها گفت: سازمان برنامه در این مدت در کنار سازمان حفظ نباتات حضور داشته و نسبت به تامین اعتبارات مورد نیاز، اقداماتی را انجام داده است.

وی افزود: پس از اعلام مصوبه هیئت وزیران، مبلغ ۱۰ میلیارد تومان به این منظور اختصاص یافته است. همچنین ما طرح دیگری در خصوص مبارزه با آفات نباتی داریم که ۱۲.۵ میلیارد بودجه به آن اختصاص یافته است.

کیخا در ادامه گفت: اینکه بودجه‌ای که به منظور مبارزه با کل آفات برای یک سازمان در نظر گرفته می‌شود را تماما برای این برنامه آن هم دو ماه پس از حمله آفات به کشور، به آن اختصاص بدهیم قابل قبول نیست.

کیخا افزود: با توجه به سطح بالای کارشناسی‌ها و فعالیت‌هایی که در منطقه انجام می‌شود، دولت و دستگاه‌های دیگر موظف هستند پشتیبانی‌های لازم از گروه‌های فعال در این زمینه را در وقت مناسب خود انجام دهند تا از ورود آسیب‌های بیشتر به کشور جلوگیری شود.

در ادامه برنامه درگاهی، رئیس سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به عملکرد به موقع وزارت جهاد کشاورزی در خصوص ابلاغ بحران به استان‌های مورد نظر و ایجاد گروه‌های مدیریت بحران در این استان ها، گفت: در خصوص فعالیت‌هایی که در این مناطق صورت می‌گیرد، ابلاغیه‌هایی است که از سازمان جهانی فائو به ما اعلام می‌شود و ما موظف به انجام دستورات آن‌ها هستیم.

وی افزود: در تمام دنیا بحث مبارزه شیمیایی در درجه اول مبارزه با آفات قرار دارد و سمومی استفاده می‌شود که دوره ماندگاری کوتاهی در محیط زیست داشته باشند.

درگاهی با اشاره به طرح خرید تضمینی ملخ در برخی استان‌ها گفت: این طرح برای مناطقی استفاده می‌شود که در شرایط معمولی قرار داشته باشند و خارج از بحران باشند که در برخی مناطق توسط برخی گروه‌ها مطرح شد که بنا به دلایلی به سرانجام نرسید.

در ادامه برنامه با عنایت الله رحیمی، استاندار فارس تماس تصویری برقرار شد و وی در خصوص وضعیت این استان گفت: ما از بهمن ماه سال گذشته، پس از اعلام کارشناسان و بررسی وضعیت، با تشکیل کمیته‌ها و کارگروه ها، مبارزه با آفات را آغاز کردیم و با تشکیل جلسات اضطراری به مقابله با این موضوع پرداختیم.

رحیمی افزود: در حال حاضر ۱۴ شهرستان درگیر آفات هستند و تاکنون در بیش از ۳۰ هزار هکتار مبارزه با آفات انجام شده است و با استقرار هواپیما‌ها و فراهم کردن تجهیزات مورد نیاز آن ها، استفاده از کمک‌های مردمی و بسیج کلیه دستگاه ها، کمک‌های خوبی در این زمینه صورت گرفت.

وی ادامه داد: گزارش‌هایی رسیده که از تاریخ ۲۰ خرداد یعنی از امروز، به حجم ملخ‌ها در استان اضافه خواهد شد که ما آمادگی مقابله با آن‌ها را داریم و حدود ۸۱۸ میلیون اعتبار در این خصوص تعلق گرفته است.

در ادامه برنامه، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در خصوص گرانی‌های اخیر سبزیجات گفت: طبق بررسی‌های ما، اتفاقات اخیر تاثیر قابل ملاحظه‌ای در حوزه کشاورزی نداشته و آسیب زیادی به این مناطق وارد نکرده است و بیشتر مراتع آسیب دیده است.

درگاهی نیز در خصوص نقش کشور‌های همسایه در مهار این آفات گفت: در کشور‌های همسایه در خصوص مبارزه با آفات، کم کاری‌هایی صورت گرفته است که یا به خاطر عدم توانایی آن‌ها بوده است یا دلایل دیگری داشته است.

کیخا در خصوص فعالیت‌های وزارت امورخارجه در اتفاقات اخیر گفت: وزارت خارجه مذاکرات خوبی با سازمان‌های جهانی در خصوص مبارزه با آفات داشته است و توانسته کمک خوبی در این زمینه انجام دهد.

درگاهی در پایان با اشاره به ریزش‌های جدید ملخ‌ به کشور گفت: از هفته گذشته دسته‌ای از ملخ‌ها از کشور امارات به سمت کشور ما حرکت کردند که در دو هفته آینده در استان‌های هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان شاهد آن‌ها خواهیم بود که به سمت کشور‌های هند و پاکستان حرکت می‌کنند، اگر در این کشور‌ها به خوبی کنترل نشوند، در ماه‌های آبان و آذر حجم کار زیادی در خصوص مبارزه با ملخ‌ها را خواهیم داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار