در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

مافیای سیری ناپذیر نشر با قدرت به کار خود ادامه می‌دهد/ چاپخانه‌داران و فعالات صنعت نشر بیکارند

یک ناشر گفت: مافیای صنعت چاپ و نشر همچنان به کار خود ادامه می‌دهد و هیچ نهادی پاسخگوی این شرایط نیست.

افزایش بیش از 80 درصدی قیمت کتاب نتیجه سیاست های غلط مسئولان فرهنگی/بیکاری چاپخانه ها و فعالان صنعت نشر

کامران شرفشاهی مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص علت افزایش قیمت کتاب گفت: در حال حاضر قیمت کتاب بیش از ۸۰ درصد افزایش یافته است. این افزایش قیمت در درجه اول به سیاست‌های غلط و نبود نظارت بر بازار توزیع کاغذ و ملزومات صنعت چاپ مانند زینک، لیتوگرافی و مرکب بر می‌گردد. از سوی دیگر تورم هولناکی که بر تمام شئونات زندگی ایرانیان سایه افکنده و طبعاً هزینه‌های زندگی را بالابرده، بر این افزایش قیمت تاثیرگذار بوده است.

مافیای سیری ناپذیر نشر  همچنان به کار خود ادامه می دهد

وی افزود: متاسفانه مافیای بازار سیاهی که سال هاست سایه شوم خود را بر صنعت چاپ و نشر ما گسترانیده است، همچنان با حرص سیری ناپذیر فعالیت می‌کند و ناتوانی مسئولان در زمینه تهیه و عرضه به موقع کاغذ و دیگر کالا‌های مورد نیاز ناشران موجب شده است، دلالان به دلخواه خود تنگنا‌های بیشتری را به ناشران تحمیل کنند. در چنین شرایطی است که قیمت کتاب همچنان رو به افزایش می‌گذارد تا جایی که امروز تیراژ کتاب‌های جدید به رقم مضحک ۱۰ و ۲۰ نسخه از طریق چاپ دیجیتال می‌رسد.

کسادی بازار و بی رغبتی ناشران گریبان گیر صنعت نشر شد

مدیر مسئول انتشارات تجلی مهر با اشاره به اینکه بدون تردید افزایش قیمت کتاب با کاهش تقاضا ارتباط مستقیمی دارد، بیان کرد: در کشور ما کتابخوانی یک پدیده عمومی نیست. اغلب قشر جوان کشورمان از مشتریان نخست خرید کتاب هستند و اکثرشان استطاعت مالی چندانی ندارند. گرانی تمام کالا‌ها و خدمات موجب شده است عامه مردم دیگر اندوخته چندانی برای خرید کتاب نداشته باشند؛ به همین دلیل این روز‌ها شاهد کسادی بازار کتاب و همچنین بی رغبتی ناشران برای سرمایه گذاری در امر چاپ کتاب‌های تازه باشیم. قطعاً چنین اوضاعی به لحاظ فرهنگی و علمی لطمه بسیار شدید و جبران ناپذیری به جامعه ما می‌زند. علیرغم شعار‌ها و وعده‌های مسئولان برای ترویج و اشاعه فرهنگ کتابخوانی شاهد عملکردی ضعیف و توجیه ناپذیر در این زمینه هستیم.

بیکاری چاپخانه‌ها و فعالان صنعت نشر

شرفشاهی ادامه داد: به طور فزاینده‌ شمار زیادی از مشتریان و مخاطبان کتاب کاسته شده اند. ادامه این روند بی‌شک موجب خواهد شد روز به روز از خریداران کتاب کاسته شود. این امر هم به لحاظ فرهنگی و هم برای صنعت نشرمان فاجعه‌ای تاسف آور خواهد بود. در حال حاضر بسیاری از ناشران دست از کار کشیده اند. چاپخانه‌ها و تمام کسانی که به گونه‌ای زندگی خود را از این طریق می‌گذرانند، در حال حاضر بیکار شدند. این امر تا حد زیادی نگران کننده است. جبران این ماجرا به زمان زیادی نیاز دارد تا اینکه صنعت نشر ما بتواند دوباره به روز‌های رونق خود بازگردد و مخاطبان از دست رفته خود را بازیابد. در نتیجه بی مسئولیتی مدیران فرهنگی جامعه اشخاص بسیار زیادی طی چند سال گذشته در حوزه چاپ و نشر متضرر شدند و فاجعه بزرگ از دست رفتن انگیزه‌ها و توانایی‌هایی است که سرمایه بزرگ فرهنگی جامعه ما به شمار می‌آمدند.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: ادبیات ، بازار نشر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار