یک پژوهشگر حوزه فرهنگ و هنر مطرح کرد؛

۲۸۶ رشته صنایع دستی در ایران وجود دارد

یاوری گفت: از وجود ۲۸۶ رشته صنایع دستی در کشور خبرداد و گفت: فرش مهمترین صنایع دستی ایران زمین است.

به گزارش حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین یاوری پژوهشگر حوزه فرهنگ و هنر در برنامه «اقتصاد حوالی فرهنگ» اظهار کرد: صنایع دستی ایران بخشی از هنر‌های سنتی کشور است. اگر به گذشته‌های دور رجوع شود خواهید دید درخشان‌ترین دوره‌های صنایع دستی پس از دین مبین اسلام دوره‌های سلجوقی و صفوی یعنی قرون پنجم تا هفتم هجری و همینطور یازده، دوازده و بخشی از قرن سیزدهم هجری قمری بوده است.

وی از وجود ۲۸۶ رشته صنایع دستی در کشور خبرداد و گفت: فرش مهمترین صنایع دستی ایران زمین است.

وی بیان کرد: ایرانی‌ها همواره متوجه نقش بسیار تاثیرگذار صنایع دستی و بطورکلی هنر‌های سنتی در زندگی اقتصادی و حیات فرهنگی کشوربوده اند.

خاطره استادرضایی رئیس اتحادیه تعاونی‌های صنایع‌دستی استان تهران نیز در این برنامه گفت: مبحث آسیب شناسی حوزه صنایع دستی همراه در دو وجه پیگیری می‌شود.

وی افزود: موضوعی که طبق معمول مورد مقاومت مسئولان مرتبط با حوزه صنایع دستی کشور قرار می‌گیرد بحث پذیرش تغییرات صحیح یا به عبارتی بالا بردن روحیه انتقاد پذیری برای اصلاح وضعیت مدیریت و حوزه اجراست.

رئیس اتحادیه تعاونی‌های صنایع‌دستی استان تهران گفت: این مبحث از جمله مباحث بسیار سخت و انرژی زیادی از افراد می‌برد.

وی افزود: تولید کنندگان برای اینکه تولید صحیح داشته باشند تا منتج به اقتصاد برای آنان شود مستلزم ایجاد و آماده سازی یکسری ساختار اولیه هستند که این ساختار باز دو بخش دارد بخش اول مباحث حمایتی از تولید و بخش دوم نگاه حرفه‌ای و در حقیقت برنامه ریزی فنی است.

استاد رضایی اظهارداشت: بخش مباحث حمایتی از تولید از جمله موارد قانونی مانند عوارض کارگاهی، بیمه، دارایی، سبد انرژی، تامین اجتماعی، تامین مواد اولیه و هر آنچه که باید برای آن پول پرداخت کرد تا کار تولید وارد چرخه تولید شود و در حال حاضر این یک معضل و تعریف بدون ساختار دارد.

وی گفت: مبحث دوم نگاه حرفه‌ای و در حقیقت برنامه ریزی فنی است که باید تکنولوژی، دانش فنی، تجارب، سوابق و تاریخچه‌ای که افراد نسبت به آن تولید در حوزه و رشته صنایع دستی و هنر‌های سنتی نیاز دارند باید در سیستم لحاظ و در عین حال بدان پرداخته شود.

رئیس اتحادیه تعاونی‌های صنایع‌دستی استان تهران افزود: متاسفانه با ورود تکنولوژی مخالفت می‌شود، چون شناختی از میزان و ورود تکنولوژی و فناوری‌های جدید نیست و همینطور با سیستم فروش و شبکه بازار مقاومت می‌شود به دلیل اینکه ساختار، رویه و کریدور و چیدمان صحیح این ساختار تعریف ندارد.

صنایع دستی باید برند سازی شوند

شاهرخ پوری فعال در حوزه صنایع دستی گفت: فروش و معیشت هنرمندان مشکل اصلی امروز صنایع دستی کشور است. برندسازی در این حوزه بسیار مهم است به دلیل اینکه صنایع دستی هویت فرهنگی ملت ایران را تشکیل می‌دهد.

این فعال در حوزه صنایع دستی اظهارداشت: ظرفیت تولید کار دست در ایران بسیار زیاد است بنابراین همین کار‌های سنتی را باید برند سازی کرد.

وی تصریح کرد: ایران در بحث صنایع دستی هم از نظر تنوع رشته و هم از نظر کاربردی بودن و زیبایی حرف اول را در دنیا می‌زند.

پوری یادآورشد: صنایع دستی هویت فرهنگی ملت ایران است که ضمن برندسازی، این هویت باید در جهت تولید به شکل سنتی و همینطور حفظ و احیای هنر‌های سنتی در کشور تلاش مضاعف کرد.

گفتنی است برنامه «اقتصاد حوالی فرهنگ» به تهیه کنندگی فرزانه صادقیان از شنبه تا پنجشنبه هر شب ساعت ۲۲ از رادیو اقتصاد پخش می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار