مشارکت ۴۳ درصد مردم استان قزوین در طرح ملی فشار خون / ۴۰ تا ۶۰ درصد مردم از بالا بودن فشار خون خود بی اطلاع هستند+ فیلم

رییس مرکز شهید بلندیان قزوین گفت: تا کنون کمتر از نیمی از جمعیت بالای سی سال استان در طرح بسیج ملی کنترل فشار خون شرکت کرده اند.

مهرعلیان رییس مرکز شهید بلندیان قزوین در گفت و گو با خبرنگار گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان از قزوین،  تاکید کرد: در استان قزوین ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت بالای سی سال مشمول طرح بسیج ملی کنترل فشار خون هستند که تاکنون فقط ۱۳۰ هزار نفر برای کنترل فشار خون خود مراجعه کرده اند.

به گفته مهر علیان، ۲۵ درصد مردم شهر قزوین فشار خون دارند و تا کنون از ۴۴ هزار و ۸۱۳ نفر جمعیت هدف این طرح در شهرستان قزوین فقط ۳۰ درصد شرکت کرده اند.

مهرعلیان افزود: بین ۴۰ تا ۶۰ درصد مردم از بالا بودن فشار خون خود بی اطلاع هستند چرا که فشار خون بیماری خاموش و بدون علامت است.

مهرعلیان اضافه کرد: با توجه به اینکه همه مراکز جامع سلامت و خانه‌های بهداشت برای گرفتن فشار خون آماده اند، اما مراجعه مردم زیاد نیست.

رییس مرکز شهید بلندیان قزوین گفت: فاز اول بسیج ملی فشار خون از ۲۷ اردیبهشت آغاز شده است و تا ۱۵  خرداد  ادامه دارد.

وی افزود: فاز دوم بسیج ملی کنترل فشار خون هم از ۱۷ خرداد تا ۱۵ تیر است و در این مرحله ۱۶ مرکز جامع خدمات سلامت ، ۱۸ پایگاه سلامت
۲۰ مرکز جامع خدمات سلامت ،  ۱۰۷ خانه بهداشت در روستا‌ها و  ۳۴ واحد سیار در سطح شهرستان قزوین برای سنجش فشار خون آماده اند .

وی اضافه کرد: در این فاز تیم‌های سیار هم با حضور در مراکز شلوغ مثل بازار، مدارس و مساجد برای سنجش فشار خون مستقرند.

رییس مرکز شهید بلندیان قزوین همچنین از راه اندازی کلینیک ویژه فشار خون در بیمارستان بوعلی قزوین خبرداد.

وی ، مصرف نمک را یکی از مهمترین دلایل ابتلا به فشار خون بالا ذکر کرد و افزود: متوسط مصرف نمک در کشور و در استان قزوین ۱۱ گرم در روز است که حد مجاز مصرف نمک در روز باید ۵ گرم در روز باشد.

مهرعلیان اضافه کرد: بخشی از نمک مصرفی، مانند نمک موجود در خوراکی‌ها مثل نان، پنیر، زیتون و چیپس پنهان است.

رییس مرکز شهید بلندیان قزوین، فشار خون، بیماری قلبی - عروقی، پوکی استخوان و سرطان معده را ازجمله عوارض مصرف زیاد نمک بیان کرد.

 

 

انتهای پیام/.ام

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.