آغاز مرمت و بهسازی بزرگترین قلعه استان یزد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان خاتم از مرمت و بهسازی قلعه ملکی بعنوان سالمترین وبزرگترین قلعه استان یزد خبر داد

عباس قدیریان رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری شهرستان خاتم در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، با توجه به اهمیت مرمت و بازسازی بنا‌های تاریخی گفت: با تامین اعتبار لازم، مرمت وبهسازی قلعه ملکی در دستور کار اداره میراث فرهنگی شهرستان قرار گرفت که از ابتدای خرداد کار مرمت این بنا شروع شده است.

قدیریان افزود: این بنا یکی از قلعه‌های دوران افشاریه و زندیه است که در گذشته هم کاربری مسکونی و هم نظامی داشته است و این قلعه با توجه به فضا‌های داخلی آن مانند هشتی ورودی، شاه نشین، کلنی‌های مسکونی در دو جبهه، برج‌های دیده بانی و تیرکش ها، سیلو‌های نگهداری غله به صورت عمومی و خصوصی و محل استقرار نگهبانان، اسطبل‌ها و محل نگهداری حیوانات به صورت روباز و مسقف و همچنین فضا‌های اضطراری برای زراعت وکشاورزی یکی از کاملترین قلعه‌های موجود در منطقه و حتی در استان یزد است.

وی بیان کرد: این بنای ارزشمند در سال ۱۳۸۷ با شماره ثبتی ۲۴۴۹۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است که مرمت و ساماندهی قلعه با اعتباری بالغ بر ۲۵۰۰ میلیون ریال و به صورت پیمانی تا سه ماه آینده به پایان می‌رسد.

قدیریان اظهار داشت: عملیات مرمت این بنا شامل ساخت و ساز دیوار خشتی برج‌ها با تزئینات خاص خود، تراشیدن کاهگل فرسوده، اندود کاهگل دیوار‌ها به صورت ته کش و رو کش، استحکام بخشی پای دیوارها، احداث طاق و همچنین کف سازی فضا‌های اصلی قلعه است.

رئیس میراث فرهنگی شهرستان خاتم اظهار امیدواری کرد از این قلعه درآینده نزدیک بعنوان یک مجتمع اداری، خدماتی، اقامتی و پذیرایی مورد استفاده قرارگیرد.

انتهای پیام/ ص

مرمت و بهسازی قلعه ملکی خاتم تا سه ماه آینده به پایان می رسد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار