روسیه: حفظ برجام بستگی به تلاش اروپا دارد

وزیر خارجه روسیه با انتقاد از رویکرد طرفهای اروپایی برجام اعلام کرد حفظ توافق هسته‌ای با ایران به تلاش اروپایی‌ها بستگی دارد.

روسیه: حفظ برجام بستگی به تلاش اروپا داردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگارن جوان به نقل از آناتولی، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اعلام کرد برخی از کشور‌های غربی تلاش دارند ایران را به سمتی سوق دهند تا از برجام تخطی کند.

وزیر خارجه روسیه که در مجمع بین‌المللی «پریماکوف» صحبت می‌کرد با انتقاد از کم‌کاری اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران (برجام) گفت: «من کتمان نمی‌کنم که برخی از شرکای غربی ما تلاش دارند ایران را به سمت تخطی از مفاد برجام سوق دهند تا آنگاه نفس راحتی بکشند و مسئولیت‌های خود را در این توافق فراموش کنند».

وی با ابراز تأسف از این رویکرد طرف‌های اروپایی برای حفظ برجام افزود: «انتظار داریم اروپا به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل (قطعنامه پشتوانه برجام) پایبند باشد».

لاوروف همچنین تأکید کرد هم‌اکنون حفظ توافق هسته‌ای برجام تا حد زیادی به تلاش‌های اروپایی‌ها بستگی دارد.

آمریکا ۱۸ اردیبهشت ۹۷ به صورت یکجانبه و بدون دلیل خاصی از برجام که مورد تأیید جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل بود خارج شد و اعلام کرد طی یک دوره سه ماهه و شش ماهه تمام تحریم‌ها علیه ایران را بازمی‌گرداند. واشنگتن همچنین تهدید کرد هر کشوری که تحریم‌ها علیه ایران را نقض کند، با پیامد‌های آن روبه‌رو خواهد شد.

طرف‌های اروپاییِ برجام یعنی آلمان، فرانسه و انگلیس، ضمن ابراز تأسف از خروج آمریکا از این توافق مدعی شدند که علی‌رغم این اقدام واشنگتن و بازگشت تحریم‌ها، برای حفظ این توافق، بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی آن را تضمین می‌کنند.

وزرای خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان سرانجام با صدور بیانیه مشترکی در بهمن ماه گذشته رسما ثبت یک کانال مالی ویژه برای تجارت با ایران را اعلام کردند. بنا به ادعای آن‌ها هدف بلندمدت اینستکس (INSTEX) گشایش کانال‌های اقتصادی برای کشور‌های ثالثی است که تمایل به تجارت با ایران را دارند و سه کشور اروپایی همچنان تلاش می‌کنند که به چنین هدفی دست یابند. اما بنابر گزارش مقامات کشورمان، با گذشت چند ماه از ثبت این سازوکار مالی، هیچ اقدام موثر و عملی در زمینه روابط تجاری ایران و اروپا صورت نگرفته است.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، برجام ، تحریم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار