در نشست خبری روحانی با آبه شینزو؛

روحانی:از عزم ژاپن برای خرید نفت ایران و توسعه روابط استقبال می‌کنیم/ریشه تنش در منطقه جنگ اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران است/ آبه شینزو:ایران نقش سازنده خود در کاهش تنش و ایجاد صلح را در منطقه ایفا کند

حسن روحانی: از ابراز علاقه ژاپن برای خرید نفت ایران و توسعه روابط استقبال می کنیماین نشست با حضور رئیس جمهوری کشورمان و نخست وزیر ژاپن در برگزار شد.


به گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری مشترک حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان و آبه شینزو نخست وزیر ژاپن عصر امروز در محل کاخ سعدآباد برگزار شد.

روحانی در ابتدای این نشست با تشکر از پذیرش دعوت وی برای سفر ایران گفت: روابط دیپلماتیک هر دو کشور از قدمت دیرینه ای برخوردار است و امسال نودمین سالگرد این روابط است.

وی ادامه داد: ما در طول سال های گذشته دیدار های سازنده بسیاری را با آقای نخست وزیر داشتیم و امروز هشتمین دور این ملاقات هاست.

رئیس جمهور با اشاره به استقبال کشورمان از عزم ژاپن برای گسترش روابط همه جانبه بین دو کشور تاکید کرد: امروز در جلسه خصوصی و هم در جلسه بین دو هیات درباره مسائل روابط دو کشور از جمله سرمایه گذاری ژاپن در جنوب ایران و چابهار و مکران گفت‌و گو کردیم.

وی ادامه داد: از اینکه ژاپن برای خرید نفت ایران و ادامه برجام و همچنین حل و فصل روابط مالی، علمی، فرهنگی بین دو کشور مصمم است می تواند توسعه روابط دو کشور را تضمین کند.

روحانی با اشاره به سایر مسائل مطرح شده در این مذاکرات تصریح کرد: ما در این جلسات علاوه بر مسائل دو جانبه، درباره امنیت و تنش زدایی در منطقه هم با یکدیگر گفت‌وگو کردیم.

وی افزود: خوشحال هستیم که هر دو کشور برای صلح و ثبات منطقه اهمیت بسیاری قائل هستند و من به آقای نخست وزیر گفتم که ما در منطقه آغازگر هیچ جنگی نخواهیم بود حتی با آمریکا اما جنگی علیه ایران آغاز شود پاسخی بسیار قاطع خواهیم داد.

رئیس جمهور نخست وزیر ژاپن را در این جلسات نسبت به آینده بسیار خوشبین دانست و تاکید کرد: ایشان به من گفت که در حال مشاهده تغییراتی مثبت است. من بسیار از ادامه حمایت ایشان از برجام خوشحال هستم و این توافق را برای منطقه و جهان حائز اهمیت می دانستند.

وی ادامه داد: من به ایشان گفتم که ما برای ادامه این توافق علاقه مند هستیم و اقداماتی که ایران انجام خواهد داد در چارچوب برجام و بند ۳۶ این توافق خواهد بود. 

روحانی ضمن تاکید بر گسترش روابط بین دو کشور خاطرنشان کرد: من به ایشان گفتم که علاقه‌مند هستیم تا در زمینه گسترش فناوری صلح آمیز هسته‌ای شاهد همکاری باشیم، زیرا هر دو کشور  با سلاح‌های هسته‌ای مخالف هستیم. در مذاکرات امروز هم تاکید کردم که اگر شاهد برخی تنش‌ها هستیم ریشه آن به جنگ اقتصادی آمریکا علیه ملت ایران و هر زمان که این جنگ متوقف شود شاهد تحولات مثبت در منطقه و جهان خواهیم بود.
 
وی ادامه داد: از آقای نخست وزیر و هیئت همراه تشکر می‌کنم که کاملاً با حسن نیت و برای آرمان‌هایی که مورد نظر دو طرف است مانند صلح و امنیت و تنش زدایی در منطقه این سفر را انجام داده‌اند و امیدوارم این سفر آغازی برای روابط بهتر بین دو کشور و تحولات مثبت در منطقه باشد.

روحانی با اشاره به حرکت های مهم انجام شده از سوی ژاپن برای صلح و امنیت در منطقه غرب آسیا تصریح کرد: ژاپن کشور بسیار مهمی بوده و همواره برای صلح و امنیت منطقه ما قدم‌های خوبی برداشته است و امروز هم در مذاکرات مان درباره همکاری‌های بین دو کشور برای مسئله مهاجرین، مبارزه با مواد مخدر، مبارزه با تروریسم و همچنین همکاری دو کشور در زمینه بازسازی سوریه و کمک به پایان بحران یمن گفت‌وگو کردیم.
 
آبه شینزو نخست وزیر ژاپن هم در ادامه این نشست گفت: برای اینجانب بسیار افتخار آمیز است که در نودمین سالگرد روابط دو کشور به ایران سفر کردم و با استقبال گرم و محبت آمیزی روبرو شدم، بدینوسیله از رئیس جمهور و مردم ایران تشکر می کنم.
 
وی ادامه داد: اینجانب راه بسیار طولانی را پیمودم تا به ایران بیایم و این سفر ۴۱ سال پس از آخرین سفر نخست وزیر ژاپن انجام شده است. در این مدت مردم هر دو کشور تحولات بین المللی و حوادث مختلفی را تجربه کرده و این حوادث احساسات غیرقابل وصفی را به همراه داشته است. البته گاهی اوقات هم احساسات پیچیده ای را ایجاد کرده است.

آبه شینزو اظهار کرد: اینکه همکاری‌های ژاپن و ایران به عنوان کشور‌های کهن و تاریخی و کشور‌های بزرگ فرهنگی از طریق احساسات مردم دو کشور پیوسته ادامه داشته است.
 
نخست وزیر ژاپن ادامه داد: اینجانب بعد از گذشت ۳۶ سال پس از اولین سفر خودم به تهران مجدد به تهران آمدم؛ در آن زمان به همراه  پدرم که در آن زمان وزیرامورخارجه وقت بود به ایران آمده بودم و آن زمان به عنوان یک جوان ۲۰ ساله به کشور ایران آمدم از دیدن منظره با ابهت شهر تهران خاطره زیبایی دارم از مهمان نوازی مردم ایران بسیار تحت تاثیر قرار گرفتم.
 
وی افزود:حال که در اینجا ایستادم، آرزوی ۳۰ ساله ام به ثمر نشست و موفق شدم دوستان قدیمی خود را بار دیگر ببینم. بعضی حرف‌های اینجانب که برای مردم ایران خواهم گفت، شاید به گوش‌های شما خوش نواز نباشد، اما چون آرزو دارم پشتوانه شما بشوم، جسارتا این حرف‌ها را خواهم گفت.
 
شینزو آبه با اشاره به اینکه در حال حاضر تنش در خاورمیانه روبه افزایش است، ادامه داد: لازم است به هر طریقی مانع درگیری جنگ نظامی باشیم. صلح و‌ثبات منطقه خاورمیانه نه تنها برای رونق منطقه بلکه برای رونق و سعادت کل دنیا ضروری است. هیچ کس دوست ندارد جنگ اتفاق بیافتد.
 
وی با تاکید بر اینکه کاهش تنش در خاورمیانه یکی از آرزو‌های کشور ژاپن است، بیان کرد: با تمرکز بر این نکته سفر اینجانب به ایران انجام شده است. ایران از زمان باستان تاکنون کشور بزرگ خاورمیانه و منطقه به شمار می‌رود؛ از همین رو‌ ضروری است ایران نقش سازنده خود را در کاهش تنش و ایجاد صلح و ثبات در منطقه ایفا کند.
 
آبه شینزو با اشاره به اینکه دین اسلام، دین صلح و تسامح است، خاطرنشان کرد: اینجانب همیشه از معنویت اسلام تحت تاثیر قرار می‌گیرم و احترامی بسیار قائل هستم که مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای تاکید داشتند سلاح کشتار جمعی از جمله سلاح هسته‌ای از لحاظ اسلام حرام است، از اینکه ایران همکاری خود را با آژانس بین المللی اتمی را ادامه می‌دهد بسیار مثبت ارزیابی کرده و قویا از ایران میخواهم که پایبندی خود به برجام را حفظ کند.
 
وی افزود: از اینکه ایران همکاری با آژانس انرژی اتمی را ادامه داده و می‌دهد، بسیار مثبت ارزیابی می‌کنم و انتظار دارم که پایبندی ایران به برجام ادامه پیدا کند.

آبه شینزو با اشاره به مذاکرات امروز با هیات ایرانی تاکید کرد: امروز بر مبنای آن موضع اساسی با رئیس جمهور ایران در مورد اینکه چگونه می‌توانیم وضعیت فعلی پرتنش را آرام و تنش را کاهش بدهیم و همچنین چگونه می‌توانیم از متزلزل و بی‌ثبات شدن منطقه جلوگیری کرده و راه صلح و ثبات را جفت‌وجور کنیم، تبادل‌نظر سریع و پرمعنی را انجام دادیم.
 
وی ادامه داد: همچنین به خدمت رئیس جمهور ایران عرض کردم که ما قصد داریم همکاری‌ها از جمله کمک‌های فوری بشردوستانه به سیل‌زدگان اخیر و همکاری‌هایی در زمینه‌های پزشکی و درمانی و حمایت از پناهندگان از ابتدای دفاع مردم عزیز ایران آن را از این پس نیز ادامه بدهیم.

آبه شینزو گفت: چنانکه در مقدمه عرض کردم، راه طولانی را پیموده‌ایم. راه طولانی بود، اما اعتقاد راسخ دارم که راهی که در جلوی چشمانمان است و خواهیم پیمود، حتماً راه باز و همواری است و همراه با منظره قشنگی است. برای تحقق این امر هر دو باید تلاش کنیم و آن تلاش نیازمند صبر و شکیبایی زیادی است.

نخست وزیر ژاپن در پایان به تلاش برای ایجاد صلح در خاورمیانه اشاره و تصریح کرد: این امر تلاشی است که برای صلح در خاورمیانه و در تمام دنیا باید انجام بدهیم. برای این هدف ژاپن مصمم است که از این پس ناامید نشود و نقش حداکثری را در حد توان خود ایفا کند. مطمئن هستم که امروز اولین قدم در این راه است. اینجانب خیلی دوست دارم شما را دوباره ببینم و مطمئناً در آینده نه چندان دور دوباره فرصت فراهم خواهد شد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رامین
۰۷:۳۵ ۲۳ خرداد ۱۳۹۸
و باز هم سخنان تکراری‌.. ایران پایبند برجام بماند. همین
-
ناشناس
۰۷:۲۹ ۲۳ خرداد ۱۳۹۸
تلاش مردم ژاپن =100000 *تلاش مردم ایران
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۶:۴۱ ۲۳ خرداد ۱۳۹۸
واقعا متاسفم واسه مردم ژاپن که نخست وزیر کشورشون شده پستچی آمریکا

مقاومت در برابر اینها کمک میکنه به حفظ استقلال کشور و پیشرفت از درون
Netherlands
kamyar
۰۶:۱۲ ۲۳ خرداد ۱۳۹۸
ژاپن اولین کشوری بود و هست که تحریمهای آمریکا علیه ایران را یکی به یکی خط به خط انجام داده و میدهد حالا آقای روحانی چطور میخواد نفت به ژاپن بفروشه خدا میدونه احتمالأ ژاپن هم هیچ کاری نمیتونه بکنه بیخیال بابا تمام دنیا میدونه نخست وزیر ژاپن به چه دلیلی و خواست کی اومده ایران و الا مگه داریم نخست وزیرکشوری رده بالا چون ژاپن بیاد ایران چه سود و منفعتی براش داره وقتی هیچگونه معامله و تجارتی بخاطر پیروی از تحریمهای آمریکا علیه ایران نمیتونه انجام بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۲۳ خرداد ۱۳۹۸
در مورد تحریمها ، قبل از اینکه تحریمها موعد شان برسد ژاپن و شرکتهای ژاپنی ایران را تحریم کرده بودن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۱:۵۷ ۲۳ خرداد ۱۳۹۸
تا انجا که به منافع مستقیم امریکا مربوط میشود ایران نباید نفت بفروشد که هم اکنون به این هدف رسیده.چرا؟زیرا سهمیه فروش نفت ایران را امریکا و متحدانش تصاحب کرده اند.متحدان یا گاوهای شیردهی که پول حاصل از فروش نفت را خرج خرید سلاح از امریکا میکنند.۱۲ شرط پومپیو در واقع کمابیش شروط کشورهای عربی و یهودیان با نفوذ حامی اسرائیل است که خواهان نابودی ایران قدرتمند و مستقل در همسایگی خود هستند،ایرانی که تنها ارکان قدرتش اول دانش بومی و دوم همسویی با افکار عمومی غالب در خاورمیانه است.لذا امریکا با مطرح کردن شروط اعراب و یهودیان و ایجاد تنش با ایران هم نفت خود را به فروش میرساند و هم سلاحش را و هم از پشتیبانی یهودیان ثروتمند و با نفوذ برخوردار میشود..در نتیجه شرایط کنونی چنان ایده ال دولت ترامپ است که هیچ نتیجه ای از مذاکره را با ان عوض نمی کند.البته مذاکره با ایران برای دونالد ترامپ دستاوردهایی در زمینه سیاست داخلی و انتخابات خواهد داشت ولی چنین مذاکره تبلیغاتی که به دور دوم ریاست جمهوری ترامپ کمک کند برای ایران سم است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۳ ۲۳ خرداد ۱۳۹۸
این از طرف ترامپ امده تابلوست..این حرفهای دیگه همش بهانس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۱ ۲۳ خرداد ۱۳۹۸
چرا آقای آبه با یک چشم بسته به ایران آمده و فقط از ایران قویاً میخواهد که پایبند به قرارداد چند جانبه برجام باشد. همه طرفهای قرارداد موظف به پایبندی در قبال برجامند؟
Iran (Islamic Republic of)
جعفری
۰۰:۲۳ ۲۳ خرداد ۱۳۹۸
از باقی ماندن ایران در برجام گفت اما از تعهدات طرف مقابل حرفی نزد
Germany
ناشناس
۲۳:۵۸ ۲۲ خرداد ۱۳۹۸
خوب الان نتيجه چی شد
United Arab Emirates
ناشناس
۲۳:۵۴ ۲۲ خرداد ۱۳۹۸
جناب آپه اجازه بده نیروهای کار جوان ما بیایند ژاپن کار کنند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۰ ۲۲ خرداد ۱۳۹۸
اونا دنبال شکوفایی صنعت واقتصادشون هستند
Iran (Islamic Republic of)
سلام
۲۳:۱۰ ۲۲ خرداد ۱۳۹۸
سلام
این اومده در تکمیل پازل امریکا مثلا بگه اگه کوتاه نیاین جنگ میشه .. .
در صورتی که ما چرا کوتاه بیایم؟
بره طرف رو راضی کنه به تعهدش عمل کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۹ ۲۲ خرداد ۱۳۹۸
پیدا کنید پرتغال فروش را؟

۳۷۷٬۸۷۳کیلومتر مربع :مساحت ژاپن
۱٬۶۴۸٬۱۹۵کیلومتر:مساحت ایران
مساحت ایران =۴ مساحت ژاپن

جمعیت ژاپن=۱۲۶٬۸۵۴٬۷۴۵
جمعیت ایران=۸۲٬۰۱۱٬۷۳۵
جمعیت ژاپن=۱.۵ جمعیت ایران


مجموع تولید ناخالص داخلی ژاپن=۴٫۲۲۰ بیلیون دلار
مجموع تولید ناخالص داخلی ایران=۴۳۰٬۳۸۵ میلیارد دلار
بیلیون برابر با یک میلیارد است.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۰:۰۵ ۲۳ خرداد ۱۳۹۸
منظورت چیه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی واداده بیکار
۰۹:۲۹ ۲۳ خرداد ۱۳۹۸
ای کاش میزان ساعت کارو وجدان کاری شهر وندان ژاپنی را با ایران هم مقایسه میکردی !!!.
ساعت کار مفید یک کارگر ژاپنی 7/33 ساعت از هر 8ساعت کار روزانه می باشد ولی 1/4 ساعت
کار مفید هر کارگر ایرانی از هر 8 ساعت میباشد . واین جدیت و پشتکار ، همان پرتغال فروشی است که به دنبالش میگردی !!!!
United States of America
ناشناس
۲۲:۲۶ ۲۲ خرداد ۱۳۹۸
چیز قابل توجهی نمی توان دریافت کرد.
Iran (Islamic Republic of)
امین
۲۲:۲۶ ۲۲ خرداد ۱۳۹۸
نام و نام خانوادگی ژاپنی ها رو باید جابجا بنویسید.

این یک مسئله مهم در ژورنال نویسی هست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۵ ۲۲ خرداد ۱۳۹۸
یالا تحریم ها چی شد بردارید دیگه خسته شدم
آخرین اخبار