انتقاد فعالان اقتصادی از سیاست‌های مخرب ترامپ در زمینه تجارت؛

علاقه وافر «آقای تعرفه» به بر هم ریختن اوضاع اقتصادی

بسیاری از فعالان تجاری و اقتصادی آمریکا از موضوع اعمال سیاست‌های مالیاتی و تعرفه‌های رئیس‌جمهور این کشور انتقاد کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آسوشیتدپرس، اقدامات گسترده خصمانه و غیرقابل پیش‌بینی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در استفاده ابزاری از تعرفه‌های گمرکی سبب شده است گروه‌های زیادی از تجار و فعالان اقتصادی که نیروی قدرتمندی در حزب جمهوری‌خواه به شمار می‌روند را دچار بی‌تفاوتی کند.

در پی اقدام هفته گذشته آمریکا مبنی بر تهدید به وضع مالیات‌های فلج‌کننده بر واردات مکزیک در تلاش برای وادار کردن این کشور به جلوگیری از ورود سیل مهاجران آمریکای مرکزی به آمریکا، شرکت "کورپوریت آمریکا" خود را در معرض خسارات زیادی دید. این در حالی است که در پی توافق مکزیک برای اتخاذ اقدامات بیشتر جهت مقابله با پناهجویانی که قصد ورود به مرز‌های آمریکا را دارند، مقامات این شرکت و آمریکا به توافق رسیدند. اما اندکی پس از آن، دونالد ترامپ تهدید کرد در صورتیکه مکزیک به تعهدات خود عمل نکند واکنش نشان خواهد داد.

در حالیکه رئیس جمهور آمریکا بار‌ها درباره اعمال تعرفه‌ها تهدید کرده، زمانی نیز تهدیدات را عملی کرده، زمانی هم آن‌ها را تعلیق و زمانی دوباره تهدید و یا لغو کرده است به نظر می‌رسد اینگونه اقدامات تنبیهی و هیجانی اکنون به لکه سیاهی در سیاست تجاری ترامپ تبدیل شده است.

گروه‌های تجاری و اقتصادی که اساسا موافق سیاست‌های ضد مهاجرتی ترامپ نیستند تلاش می‌کنند در روند تحولات سریع سیاسی جایگاه ثابتی برای خود پیدا کنند. در حالیکه این مقامات مشتاقانه از کاهش مالیات شرکت‌های بزرگ و همچنین از اقدامات وی جهت لغو کردن مقررات زیست محیطی حمایت کردند، بسیاری از رویکرد بی ثبات و متغیر وی به استفاده ابزاری از تعرفه‌ها ابراز نگرانی می‌کنند.

انجمن «بیزنس راند تیبل» ضمن مخالفت با استفاده از تعرفه‌ها معتقد است دولت ترامپ با چنین رویکردی رشد اقتصادی کشور را با مشکل و خطرات زیاد روبه‌رو می‌کند، اگر چه ترامپ همچنان به سیاست‌های اعمال مالیات بر واردات به شدت پایبند است.

«جمیه دیمون» رئیس راند تیبل بیزنس و مدیر اجرایی «جی پی مورگان» با انتقاد از رئیس جمهور آمریکا گفت: مقامات این کشور آنچه که خودشان تمایل دارند انجام می‌دهند نه اینکه نظر دیگران را هم بخواهند.

«ریک تیلور» استراتژیست جمهوری خواه و از منتقدان شدید ترامپ با بیان اینکه تجارت در حال از بین رفتن است خطاب به رئیس جمهور آمریکا گفت وی خود را "آقای تعرفه" می‌داند و به آن افتخار می‌کند در حالی که چنین رویدادی برای حزب جمهوری خواه و بازار آزاد بد است.

هفته گذشته، شبکه اقتصادی چارلز کوچ، سرمایه دار میلیونر از تشکیل چند کمیته اقدام سیاسی متمرکز بر تصمیمات سیاست‌های اقتصادی شامل تشکیل کمیته تجارت آزاد خبر داد که برای حمایت از جمهوری خواهان یا دموکرات‌ها سیاست‌های تجاری خود را با ترامپ لغو می‌کنند. این شبکه سیاست‌های اقتصادی که نیروی قدرتمندی در سیاست جمهوری خواهان به شمار می‌رود از سال گذشته با هدف تبلیغ خطرات تعرفه‌ها و سیاست‌های تجاری حمایت از صنایع داخلی آمریکا، فعالیت‌های خود را آغاز کرده است.

اتاق بازرگانی نیز اقدامات اولیه خود را برای جدا کردن خود از حزب جمهوری خواه، پس از ده‌ها وفاداری، آغاز کرده است. اتاق بازرگانی که دستکم ۲۹ میلیون دلار برای انتخابات ۲۰۱۶ به جمهوری خواهان کمک کرد در اوایل سال کنونی میلادی در حالی که از احتمال تقویت همکاری با دموکرات‌ها در ۲۰۲۰ و همچنین حمایت و تمرکز بیشتر از دموکرات‌های کنگره خبر داد.

برخی افراد انتظار دارند اتاق بازرگانی یا گروه‌های تجاری و اقتصادی همچون شبکه کوچ به طور ناگهانی از دموکرات‌ها حمایت کنند. اما حتی روند نرم و آرام حمایت از نامزد‌های جمهوری خواه می‌تواند سبب اختلافات زیادی در رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۲۰ شود. اشتیاق وافر ترامپ به تعرفه‌ها سبب نابودی سیاست تجاری جمهوری خواهان در حمایت از تجارت آزاد می‌شود که در دهه‌های گذشته برای آن تلاش می‌کرده است. چنین رویکردی همچنین سبب شده است متحدان سنتی جمهوری خواه در جهان تجاری اعتبار سیاسی دوره ترامپ را به چالش بکشند. تعرفه‌های ترامپ مالیاتی است که واردکنندگان آمریکایی می‌پردازند و نوعا تاثیر این تعرفه‌ها به مشتریان باز می‌گردد. مشتریان می‌توانند با برانگیختن تعرفه‌های انتقام جویانه بر صادرات آمریکا، فعالیت‌های تجاری و اقتصادی را فلج کرده و در باره چگونگی تهیه تولیدات یا استقرار کارخانجات خود احساس بلاتکلیفی کنند.

«جف شواگر» رئیس سارتوری، شرکت پنیرسازی به شدت تحت تاثیر تعرفه‌های انتقام جویانه مکزیک قرار گرفته و معتقد است شناخت قوانین می‌تواند به برنامه ریزی آینده کمک کند.

«میرون برلیانت» رئیس تعرفه‌های بین المللی در اتاق بازرگانی آمریکا با حضور در شبکه تلویزیونی سی ان بی سی از «استفاده ابزاری از تعرفه ها» به عنوان تهدید بر اقتصاد آمریکا و مناسبات با شرکای تجاری به شدت انتقاد کرد. این در حالی است که دونالد ترامپ در تماس تلفنی با این برنامه ضمن دفاع از سیاست‌های تعرفه‌ای خود و اینکه «تعرفه» چیزی خوبی است گفت: تصور می‌کنم وی برلیانت (باهوش) نیست.

براساس تازه‌ترین نظرسنجی گالوپ، ترامپ می‌تواند بر جایگاه خود در حزب جمهوری خواه مطمئن باشد زیرا از هر ده نفر ۹ نفر از عملکرد وی به عنوان رئیس جمهور حمایت می‌کنند، از این‌رو، جمهوری خواهان کنگره تمایلی به سرشاخ شدن با وی را ندارند. تشدید تنش‌های تعرفه‌ای با مکزیک در هفته گذشته حاکی از نوعی هشدار به فعالیت‌های تجاری و اقتصادی است زیرا اینگونه حوادث و اتخاذ اینگونه اقدامات غیرمنتظره است و مبنایی ندارد.

کمتر از دوهفته گذشته، ترامپ تعرفه‌های مکزیک و صنایع آلومینیوم و فولاد کانادا را لغو کرد، اقدامی که حاکی از گرمتر شدن مناسبات بازرگانی آمریکا با همسایگان این کشور است. از سوی دیگر، نمایندگان کنگره آمریکا تصمیمات ترامپ در قالب قوانین تجاری مربوط به اعمال تعرفه بر شرکای تجاری را نوعی سردرگمی می‌دانند. قوانین گسترش تجارت ۱۹۶۲ به رئیس جمهور اجازه می‌دهد تحریم‌هایی بر وارداتی که به نظر وی تهدید علیه امنیت ملی است اعمال کند.

وی با استفاده از مفاد این قانون، آلومینیوم وفولاد وارداتی را مشمول مالیات کرد و اکنون تهدید می‌کند تعرفه‌های بخش ۲۳۲ را به واردات خودرو از ژاپن و اتحادیه اروپا اعمال خواهد کرد. این درحالی است که کنگره با بررسی قانون دوحزبی تلاش می‌کند اختیارات ریاست جمهوری در اعمال تعرفه‌های امنیتی - ملی را کاهش دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار