رئیس مجلس در مراسم افتتاحیه جشنواره ملی عشایر

لاریجانی : عشایر ذخایر و سرمایه مملکت هستند

رئیس مجلس شورای اسلامی از اختصاص اعتبارات آبرسانی به مناطق عشایری کشور طبق دستور مقام معظم رهبری خبر داد .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، علی لاریجانی رئیس مجلس در مراسم افتتاحیه جشنواره ملی فرهنگی ورزشی عشایر کشور که در ارگ تاریخی بلقیس اسفراین  برگزار شد، گفت: اعتبارات قابل توجهی به همین منظور در دستور کار قرار گرفته است.

لاریجانی با بیان اینکه اعتبار قابل توجهی برای طرح‌های آبرسانی عشایر اختصاص یافته است اظهار داشت: اعتبارات مورد نیاز برای آبرسانی عشایر از محل صندوق توسعه ملی تأمین خواهد شد و از رهبری اجازه گرفته شده است.

وی خاطر نشان کرد: امسال به نام حمایت از رونق تولید ملی نامگذاری شده است و مسئولیت سنگینی بر روی عشایر و فعالان اقتصادی گذاشته شده است.

وی افزود: تولید بخش زیادی از پروتئین کشور بر عهده خانوارهای عشایری در استان‌های مختلف کشور است که در این زمینه باید برنامه ریزی لازم انجام گیرد.

لاریجانی گفت : یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از جمعیت کشور جامعه عشایر هستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر آمریکا با وضع تحریم‌ها ضد ملت ایران، بیشترین دشمنی را با ملت ما داشته و دارد گفت: باید در زمینه اقتصادی به استقلال برسیم و توجه بیشتری به اقتصاد و به ویژه توسعه بخش کشاورزی کنیم.

رئیس مجلس گفت: وزارت جهاد کشاورزی و مرکز پژوهش‌های مجلس باید درخصوص محصولات راهبردی کشور برنامه ریزی دقیق کند تا به استقلال برسیم.

وی با بیان اینکه در محصولات مهم کشور باید آینده نگری کنیم گفت: در زمینه سیستم‌های گلخانه‌ای و آبیاری قطره ای، اعتبارات خوبی گذاشته ایم.

در استان خراسان شمالی، مجلس با همکاری بخش خصوصی از توسعه صنایع تکمیلی بخش کشاورزی، حمایت می‌کند.

رئیس مجلس همچنین افزود: برای تکمیل محور‌های خراسان شمالی به خصوص بجنورد به جنگل گلستان که محل تردد میلیون‌ها مسافر در سال است، به دنبال جذب اعتبارات هستیم.

رئیس سازمان عشایری هم گفت: سالانه ۱۵۰ میلیارد تومان برای توسعه مناطق عشایر اختصاص می یابد.

کرمعلی قندالی اظهار کرد: عشایر کم توقع ترین قشر جامعه هستند، بنابراین ضرورت دارد برای توسعه پایدار آنان به طور ویژه مورد حمایت قرار گیرند.

وی افزود: عشایر کشور همواره با کمترین امکانات امور خود را گذرانده اند و گلایه ای نداشته اند اما با این وجود باید تسهیلات قابل توجهی برای آنان در نظر گرفت.

رئیس سازمان عشایری در ادامه به برخی ضروریات عشایر اشاره کرد و گفت: داشتن سرپناه یکی از ضروریات عشایر است که باید مورد توجه قرار گیرد و می طلبد مجلس در این راستا طرحی ارائه دهد.

قندالی همچنین با بیان اینکه برخی از عشایر شرایط لازم را برای دریافت تسهیلات ندارند، مطرح کرد: می توان با استفاده از پروانه زمین کشاورزی آنها به عنوان وثیقه شرایط دریافت تسهیلات را برای آنان تسهیل کرد.

استاندار خراسان شمالی  هم در این مراسم گفت: راه را برای ورود سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی به خراسان شمالی فراهم خواهیم کرد.

شجاعی با بیان اینکه سالیان سال است که بحث اقتصاد مقاومتی، تولید و نگاه به داخل از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده است خاطر نشان کرد: مدیران باید با ایجاد شرایط و تسهیل فرآیند برای ورود بخش خصوصی راه را برای توسعه فراهم کنند چراکه متاسفانه تاکنون آن گونه که شایسته بخش خصوصی بوده، نتوانستیم شرایط را فراهم کنیم.

محمد علی شجاعی افزود :جامعه عشایر کشور با وطن پرستی و غیرتمندی موجبات احیای این سنت را فراهم می‌کنند.

وی با اشاره به جامعه 30 هزار نفری عشایر خراسان شمالی افزود: جمعیت عشایر استان خراسان شمالی یکی از بازوان مهم پروژه‌های تولید در کشور به شمار می‌روند.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی با تاکید بر اینکه باید فرآیندهای اداری را برچید و کوتاه کرد اضافه کرد: با حذف بروکراسی اداری و رفع موانع فرآیندها می توان بخش خصوصی را فعال نمود چراکه بخش خصوصی قرار است چراغ تولید را روشن و نان را بر سر سفره مردم بیاورد.

هادی قوامی نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین گفت: عشایر 1.5 درصد از جمعیت کل کشور را تشکیل می دهند و سالانه 170 هزار تن گوشت قرمز تولید می کنند.

وی افزود : همچنین 25 درصد پروئین کشور و 35 درصد صنایع دستی تولید شده در کشور حاصل تلاش های این قشر است.

قوامی اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی با اختصاص یک درصد از اعتبارات صندوق توسعه ملی به عشایر به منظور تولید گوشت قرمز موافقت کرده است.

وی خاطر نشان کرد: همچنین 200 میلیارد تومان اعتبار برای آبرسانی به عشایر از همین محل اختصاص داده شده است.

 

انتهای پیام/ط

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.