حجت در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

نرخ مرغ روند کاهشی به خود گرفته است/ هر کیلو به ۱۱ هزار تومان رسید

عضو هیأت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: قیمت مرغ در چند روز اخیر روند کاهشی به خود گرفته است.

عظیم حجت، عضو هیأت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به اینکه قیمت مرغ در چند روز اخیر روند کاهشی به خود گرفته است، اظهار کرد: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۷ هزار و ۵۰۰ و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۰ هزار و ۵۰۰ تا ۱۱ هزار تومان است که با هزینه تمام شده اختلاف معناداری دارد.

وی افزود: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید و نوسان نرخ نهاده‌های دامی مرغداران در فروش هر کیلو مرغ با زیان ۲ هزار تومانی روبرو هستند که استمرار این روند ضربه مهلکی به صنعت وارد می‌کند.

حجت نرخ واقعی هر کیلو مرغ زنده را ۹ هزار و ۵۰۰ و مرغ آماده به طبخ را ۱۴ هزار تومان اعلام کرد و افزود: اگرچه قرار بود در ۲۰ خرداد نرخ‌های مصوب از سوی ستاد تنظیم بازار اعلام شود، اما این جلسه بنا به دلایل نامعلوم برگزار نشد. امیدواریم هر چه سریع‌تر نرخ‌های مصوب و همچنین قیمت تضمینی مرغ توسط پشتیبانی امور دام اعلام شود تا انگیزه مرغداران برای ادامه تولید افزایش یابد.

عضو هیأت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه بازار نهاده‌های دامی همچنان دو نرخی است، بیان کرد: با وجود آن که نرخ مصوب هر کیلو ذرت یک هزار و ۳۵۰ و کنجاله سویا ۲ هزار و ۴۰۰ تومان است، اما مرغداران هر کیلو ذرت را با نرخ یک هزار و ۷۰۰ و کنجاله سویا را ۳ هزار و ۴۰۰ تا ۳ هزار و ۷۰۰ تومان از بازار آزاد خریداری می‌کنند که این فاصله غیرمنطقی قیمت بر افزایش هزینه‌های تولید دامن می‌زند.

به گفته وی با وجود تأخیر در ارسال نهاده‌های دامی با نرخ مصوب جای این سئوال مطرح است که چرا نهاده با نرخ آزاد به فراوانی در بازار موجود است.

حجت افزایش کرایه حمل و نقل نهاده‌های دامی را یکی از مشکلات اصلی پیش روی مرغداران دانست و افزود: در ماه‌های اخیر متوسط نرخ حمل هر کیلو نهاده دامی ۱۵۰ تومان بود در حالی که هم اکنون کامیون‌داران برای حمل هر کیلو نهاده دامی رقمی معادل ۱۸۰ تا ۳۰۰ تومان را از مرغداران مطالبه می‌کنند که به سبب عدم احتساب این نرخ در قیمت تمام شده مرغداران قادر به ادامه تولید نخواهند بود.

عضو هیأت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی رسوب سرمایه نزد واردکنندگان را یکی دیگر از مشکلات مرغداران برشمرد و گفت: با وجود پرداخت بهای نهاده‌های دامی چند ماه قبل از تحویل کالا، واردکنندگان به بهانه‌های مختلف از ارسال بار امتناع می‌کنند.

وی در پایان قیمت مرغ در بازار را پیش بینی کرد و افزود: با پایان ماه مبارک رمضان و آغاز مسافرت‌ها انتظار ما بر این بود که بازار مصرف روند رو به رشدی داشته باشد، اما کماکان میزان عرضه از تقاضا بالاتر است و همین امر موجب شده قیمت مرغ همچنان روند کاهشی داشته باشد.

انتهای پیام/

ضرورت اعلام هر چه سریع‌تر نرخ مصوب مرغ از سوی ستاد تنظیم بازار

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۸ ۲۳ خرداد ۱۳۹۸
همیشه قراره بالا بره
آخرین اخبار