ضرورت تخصیص اعتبار برای پیشگیری از تب کریمه-کنگو/ گرمای هوا بستر را برای رشد انگل فراهم می‌کند

با توجه به مشاهده مواردی از بیماری مشترک تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، کمیته پدافند غیرعامل دامپزشکی خراسان رضوی با تشکیل جلسه بر ضرورت پیشگیری از بیماری یادشده تاکید کرد.

ضرورت تخصیص اعتبار برای پیشگیری از تب کریمه-کنگو/ گرمای هوا بستر را برای رشد انگل فراهم می‌کندبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، احمد شریعتی مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: بارندگی‌های اخیر امکان وقوع و بروز انگل‌های داخلی و خارجی را افزایش داده و لذا اولویت ما تامین سم برای ایمن سازی دام‌های سبک و سنگین بوده است تا در فصل گرما دچار مشکل نشویم.

وی تصریح کرد: با توجه به گرمای هوا که زمینه مساعدی را برای فعالیت عامل بیماری فراهم کرده و نیز شرایط موجود، لزوم آماده باش کامل و رعایت نکات پدافندی در خصوص پیشگیری از بیماری مشترک یادشده ضروری است.

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: لازم است نکات ایمنی در تمام کشتارگاه‌های دام استان توسط ذابحان، میادین دام توسط کارگران کشتارگاه و تمامی دامداران به دقت رعایت شود و دامداران از جابجایی بدون مجوز دام‌ها اجتناب ورزیده و قبل از هرگونه جابجایی حتما سمپاشی دام‌ها علیه انگل‌های خارجی انجام شود.

شریعتی بر افزایش آموزش گروه‌های هدف با همکاری جهادکشاورزی، صدا و سیما و دیگر رسانه‌های تاکید کرد و افزود: اطلاع رسانی به کلینیک‌های دامپزشکی برای اطلاع رسانی چهره به چهره به دامداران از جمله موارد مهم است و همچنین بازسازی و بهسازی اماکن دامی توسط دامداران نیز جزء اولویت باید قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه کشتار دام در فضای خارج از کشتارگاه رسمی ممنوع است، تصزیح کرد: گروه‌های دامپزشکی با هرگوه ذبح غیرمجاز دام به شدت برخورد داشته باشند.

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: در سال ۱۳۹۷ بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار رأس گوسفند و بز و حدود ۶۰ هزار رأس گاو و گوساله و حدود پنج میلیون و ۵۰۰ هزار متر مربع جایگاه نگهداری دام علیه انگل‌های خارجی سم پاشی شده است.

انتهای پیام//آ. ف


سم پاشی بیش از پنج میلیون مترمربع جایگاه نگهداری دام در خراسان رضوی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.